۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۵۰۳۲۳۷
برگزیده همایش کتاب سال حوزه:

پژوهش های حوزه در راستای پاسخ به شبهات تدوین شود

حجت الاسلام شریعتی با اشاره به لزوم پرهیز از فعالیت های موازی و تکراری در پژوهش های حوزوی گفت: مقالات و رساله های حوزوی در راستای پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات روز جامعه ساماندهی شود.
غلام محمد شریعتی

حجت الاسلام غلام‌محمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از تألیف اثری نو در حوزه تفسیر و علوم قرآنی خبر داد و اظهار داشت: بنده رساله دکتری خودم را با عنوان «نقش معناشناسی زبانی در تفسیر قرآن با تاکید بر ساختگرایی و نظریه ایزوتسو» نوشتم که در همایش کتاب سال حوزه در سال گذشته حائز رتبه شایسته تقدیر شد.

برگزیده همایش کتاب سال حوزه در توضیح خلاصه ای از این اثر عنوان داشت: معناشناسی زبانی که معنا را از خلال روابط معنایی واژگان آن جست وجو می کند، نقش مؤثری در کشف مفاد و مراد الهی در قرآن دارد؛ این تحقیق تلاش دارد با رهیافت توصیفی و تحلیلی و با رویکرد انتقادی، نقش معناشناسی زبانی در تفسیر قرآن را با تأکید بر ساختگرایی و نظریه ایزوتسو بررسی و تحلیل کند.

وی ادامه داد: در این پژوهش نشان داده شده است که کنش های زبانی و هویت ارزشی واژگان قرآن بر پایه دو اصل همنشینی و جانشینی در دو سطح زبان و گفتمان ظهور پیدا می کند؛ این تحقیق، مبانی نظری برخی از مکتب های معناشناختی را که با ایده نسبیت در فهم همسویی دارند، بررسی و آنها را نقد کرده است و نظیر مکتب بن که ایزوتسو نیز از آن تأثیر پذیرفته است.

حجت الاسلام شریعتی با تأکید بر اینکه تحقیق حاضر با رهیافت تطبیقی، برخی کاستی های معناشناسی قومی را مورد بررسی قرار داده است، خاطرنشان کرد: معنا شناسی قومی به مثابه روشی مستقل در حوزه مطالعات قرآنی مطرح است، ولی به بی توجهی به مفاد استعمالی همه واژه ها، تقطیع سیاق، توجه نکردن به ویژگی های گوینده و روایات تفسیری و گرایش به متن محوری ختم می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از آسیب های پژوهش های حوزوی را موازی کاری و فعالیت های تکراری دانست و عنوان داشت: البته این آفت هم در حوزه و هم در دانشگاه وجود دارد در حالی که حوزه باید روش مند عمل کند و یک مسأله کلان داشته باشد و پژوهش های و پایان نامه ها را در همین راستا جهت دهی کند.

پژوهشگر علوم قرآنی افزود: یکی از برنامه های حوزه و دانشگاه از گذشته اسلامی کردن علوم انسانی بوده است، بنابراین چقدر خوب است که مقالات و رسالات در همین راستا مدیریت شود و این پروژه کلان به صورت مسائل جزئی در خدمت پژوهشگران و طلاب قرار بگیرد تا به سمت پیدا کردن گمشده برویم و بتوانیم کاری مفید به جامعه عرضه کنیم.

حجت الاسلام شریعتی با تأکید بر اینکه باید پژوهش های حوزه به سمت مسأله محوری حرکت کند، خاطرنشان ساخت: واقعا مرکز مدیریت حوزه نباید موضوعات تکراری را تأیید کند؛ ما باید در راستای پاسخ به شبهات مطرح در جامعه حرکت کنیم تا کارهایی کاربردی و جدید داشته باشیم و در غیر این صورت فعالیت های پژوهشی حوزوی صرفا سیر در دیگر پژوهش ها است که فایده ای در برندارد./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات