۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۵
کد خبر: ۵۰۳۳۶۸

قطر در آستانه جنگی تمام عیار در سایه تبانی آمریکا با ائتلاف دشمنان

وقایع امروز در حقیقت عملیات محکمی برای اختناق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قطر و منزوی کردن آن در جهان عرب و عرصه بین المللی و اعلام جنگ دیپلماسی و اقتصادی علیه این کشور به عنوان مقدمه ای برای آغاز مرحله جنگ نظامی است.
قطر و عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، «رأی الیوم» در مقاله ای به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: اتهام دولت قطر علیه دشمنان خود به تلاش برای تحمیل قیمومیت بر آن با استفاده از هر دونوع قدرت نرم و خشن اتهامی در جای خود است، اما مشکل این است که قطر خود را در برابر این سونامی که از چهار جهت آن را تهدید می کند، تنها می بیند، اما معادلات در روزها و سال های آینده تغییر کرده و شاهد تغییری در نقشه ائتلاف ها خواهیم بود

بازدید «دونالد ترامپ» از ریاض در ماه گذشته و گذاشتن تاج زعامت جهان اسلامی- عربی بر سر عربستان سعودی با حضور در اجلاس کشورهای سه جانبه و استقبال بی نظیر از او برنامه ای هدفمند بوده است.

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای کشورهای خلیجی را به حفظ وحدت و عمل برای حل اختلافات دعوت کرد. این بیانیه در حقیقت چراغ سبز و پشتیبانی برای تحرکات کشورهای چهار جانبه به شمار می آید و درست یاد آور بیانیه ای نظیر آن توسط «ابریل غلاسبی» و دیدارش با «صدام حسین» برای هموار کردن مسیرجنگ کویت است.  

ما معتقد نیستیم که اوضاع در همین حد یعنی قطع روابط و اخراج شهروندان ار قطر، بستن مرزها، تعلیق پروازها و اخراج شهروندان قطری از 4 کشور مذکور متوقف شود. پی گیری شبکه هایی چون «العربیه» عربستان و «اسکای نیوز» امارات نشان می دهد که آنها بر طبل جنگ می کوبند و مخالفان را از هر رنگ و ملیتی بسیج می کنند.

«مصطفی بکری» عضو مجلس مردمی مصر در مصاحبه با شبکه «القناه» به صورت آشکار از جنگ آینده و تغییر رژیم قطر به وسیله قدرت نظامی صحبت کرد و به اعتقاد او به این اقدامات باید سرعت بخشید زیرا قطر در صحرای سینا و سوریه و لیبی از تروریسم حمایت کرده و گروه های افراطی چون قاعده و داعش را تأمین مالی می کند.   

خبر انضمام لیبی به ائتلاف دشمنان قطر توسط «فایز سراج» در تمسک به الگوی رئیس فراری یمن «عبد ربه» و قطع روابط دیپلماتیک با قطر ما را غافلگیر نکرد، زیرا ما معتقد هستیم که این ائتلاف از نظریه «بوش» که «هر که با ما نیست، علیه ماست»  تبعیت می کند و سران سعودی بیشتر سران کشورهای عرب را به اتخاذ همین شیوه و مشارکت در عملیات تغییر رژیم قطر فرا خوانده اند.

مشکل قطر از نگاه دشمنان آن به ویژه عربستان سعودی پیروی از یک سیاست مستقل از سیاست های حاکم، آغوش باز کردن برای ایران، حمایت از جنبش «إخوان المسلمین» و صرف هزینه های هنگفت در این زمینه است. روشن است که چنین دیدگاهی درست نبوده و سران قطر متجب هستند از اینکه پایگاه «العیدید» دیگر بیمه نامه آمریکا برای حمایت از آن در برابر هر گونه مداخله نظامی نیست.

جنگ علیه قطر با همدستی آمریکا و سکوت ترکیه و نادیده گرفتن آن در عرصه بین المللی دور از ذهن نبوده و این امور همزمان باعث ایجاد نگرانی و حیرت شده است. این چهار کشور، گزینه دخالت نظامی  برای بازگرداندن «خلیفه بن حمد» جد پادشاه کنونی به عرصه قدرت پس از سقوط از حکومت را تجربه کرده اند و این دخالت فقط با وتوی آمریکا و پایگاه «العیدید» با شکست مواجه شد. بنا بر این اهمیت چراغ سبز آمریکا یعنی بازدید «محمد بن سلمان» و «محمد بن زاید» ولی عهد قطر از واشنگتن آشکار می شود.

همانطور که در سحرگاه دوشنبه و پس از این اقدامات شدید غافلگیر شدیم هیچ بعید نیست که در سحر گاه یکی از روزهای آخر ماه رمضان و قبل از عید فطر خبر حمله نظامی هوائی و زمینی و دریائی به قطر در پشت تانک های عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین م را غافلگیر کند. حال باید پرسید چه کسی از این اقدام جلوگیری می کند؟سازمان ملل متحد؟!!

ترکیه سکوت اختیار کرده است، اما باید پرسید آیا روسیه که اخیرا میزبان بن سلمان بوده و توافق های محرمانه و آشکار با او امضا کرده است ، تحرکی خواهد داشت؟

بر اساس شواهد نقش قطر که آشنای حضور همگان است، در آستانه زوال قرار دارد اگر تا کنون به انتهای خود نرسیده باشد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات