۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۵۰۳۵۴۸
آیت‌الله هادوی تهرانی:

عجله مهم‌ترین عامل گرایش انسان به بدی‌ها است

استاد حوزه علمیه با بیان این که انسان از دو بعد مادی و معنوی تشکیل شده است، گفت: بعد مادی انسان به خاطر تعلق به عالم ماده عجول است و به سمت بدی‌ها انسان را سوق می‌دهد.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه، امروز در درس تفسیر سوره اسراء که در مسجد مدرسه آیت‌الله گلپایگانی قم برگزار شد، اظهار داشت: هدایتی که در قرآن است در هیچ کتاب آسمانی و مکتب زمینی وجود ندارد.

وی با بیان این که قرآن هدایتی استوار دارد، اظهار داشت: عموم انسان‌ها نیت خیر دارند و به دنبال سعادت و کمال هستند ولی به خاطر عجله و شتاب گرفتار شر و بدی می‌شوند؛ خداوند در آیه 37 سوره انبیا می‌فرماید طبیعت انسان بنا بر عجله خلق شده است و می‌خواهد زود به نتیجه برسد.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه عجله در جاهای مختلفی از قران مورد مذمت قرار گرفته است، افزود:  انسان قبل از این که تشخیص بدهد و راه درست را بشناسد اقدام می‌کند و به همین خاطر گرفتار انحراف و خطا می‌شود خدا در این آیه می‌فرماید قرآن شما را به استوارترین راه هدایت می‌کند ولی انسان چون عجله دارد باوجوداینکه نیت کار خیر دارد ولی به گمراهی گرفتار می‌شود.

وی در نگاهی عمیق‌تر به این آیه ابراز داشت: طبیعت مادی انسان که انسان را به سمت شرور و بدی‌ها می‌کشاند در مقابل فطرت انسان که انسان را به سمت امور متعالی و ارزش‌های الهی هدایت می‌کند قرار دارد؛ عالَم ماده به تعبیر حکمت متعالیه عالَم شدن است زیرا طبیعت مادی سیال است و هیچ لحظه‌ای با لحظه قبلی در عالم ماده یکسان نیست و در حال تحول مستمر و دائمی است بر خلاف عالم معنا که عالم بودن و سکون است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که عالم ماده چون عالم نقص است دائم در حال شدن و رسیدن به کمال است، گفت: انسان یک بعد ماوراء ماده دارد که عالم قرار و آرامش است و از طرف دیگر یک طبیعت مادی دارد و این انسان است که انتخاب می‌کند مسیر فطرت را برود و به عالم بالا برسد یا مسیر طبیعت را انتخاب کند و به سمت پایین برود و بین دو سر این طیف مراتبی است که هر کس به انتخاب خودش در مرتبه‌ای قرار می‌گیرد.

وی افزود: اگر شتاب انسان تحت غلبه فطرت به آرامش تبدیل شد آنجا است که قلب با یاد خدا آرام می‌گیرد و به سمت بالا می‌رود ولی اگر طبیعت بر فطرت انسان غالب شد انسان به سمتی که نباید برود می‌رود و به قهقرا کشیده خواهد شد.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار داشت: یک بعد ماه مبارک رمضان امساک از خوردن و آشامیدن است ولی اصل این است که یک لحظه به خود بیاییم که ما در دنیا چه می‌کنیم و آینده‌ای که همیشه از آن نگرانیم و مال جمع می‌کنیم چه سودی برای ما خواهد داشت.

وی با بیان این که قدرت برای انسان مسؤولیت می‌آورد به دنبال قدرت بودن را مذمت کرد و گفت:  امام خمینی(ره) می‌فرمود این که انسان به دنبال نامحدود است به خاطر این است که انسان به دنبال خدا است و فطرت انسان خداجو است ولی مسیر را گم می‌کند و به دنبال قدرت دنیا و پول و شهرت که توهمی بیش نیست می‌رود.

استاد حوزه علمیه با بیان این که شتاب و عجله انسان در دنیای مدرن تشدید شده است و سرعتی بیهوده را ایجاد کرده است، اظهار داشت: هدف انسان از تولید ابزارها افزایش کار آیی انسان و آسودگی انسان از امور دنیایی و آرامش خاطر انسان بود ولی تجربه ثابت کرده است که انسان هرچه در سختی زندگی کند به معنویات نزدیک‌تر می‌شود و آرامش بهتری خواهد داشت./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات