برای کار خیر منتظر دعوت نباشیم
به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا در مشهد، دوازدهمین جلسه از سلسله جلسات مهارت های تبلیغی در قرآن با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، به همت معاون تبلیغ حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان داستان حضرت موسی(ع) و فرار ایشان از مصر به طرف مدین گفت: وقتی حضرت موسی به نزدیکی شهر مدین رسید در کنار نهری توقف کرد و دید که گروهی از مردم در حال آب دادن به گوسفندانشان هستند و کمی آن طرف تر هم دو زن با گوسفندانشان ایستاده اند، قرآن می گوید: «وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ» در این آیه «وجد» دوبار تکرار شده یعنی اینکه زن و مرد از هم جدا بودند و باید هم اینگونه باشد، بعد موسی(ع) به ایشان نزدیک می شود و می گوید: «قال ما خطبکما» این چند مفهوم را می رساند اول اینکه موسی(ع) با وجود اینکه مظطر، گرسنه و تحت تعقیب بود در این حال هم به فکر مظلومین و محرومین بود و انسان باید در هر حالی به فکر مظلومین و محرومین باشد، دومین نکته این است که موسی (ع) با نامحرم سخن گفت پس به این معناست که سخن گفتن با نامحرم در صورت رعایت مسائل شرعی اشکال ندارد.
وی ادامه داد: در ادامه خداوند می فرماید: «فسقی لهما ثم تولی الی الظل» موسی(ع) به ایشان کمک کرد، از«ثم تولی الی الظل» می شود فهمید که هوا گرم بوده یعنی موسی(ع) در حال گرسنگی و با وجود اظطرار و گرمای زیاد هوا به تنهایی این کار را انجام داد، یعنی اینکه برای کار برای خدا منتظر تیم و گروه و بودجه نباشیم دست تنها هم تا جایی که می شود باید کار کرد، نکته مهمی که سبب می شود خدا از موسی(ع) تجلیل کند این است که موسی(ع) بدون اینکه از وی برای این کار دعوت شود شروع به انجام کار خیر کرد، برخی برای کار در راه خدا منتظر دعوتند و چشم به راه دعوت نامه و بعضی در کاغذ دنبال بزرگی خود می گردند.
رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه افزود: در ادامه آیه شاهد دعا موسی(ع) هستیم که می فرماید: «فقال رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر» نکته اول اینکه موسی(ع) در دعای خود برای خداوند تعیین تکلیف نکرد که مثلا خدایا من گرسنه ام و برای من نانی بفرست بلکه در دعایش از خداوند خیر را مسئلت داشت، خدا خود می داند که چه چیز را به ما بدهد، نکته دوم این است که کسی که کار خیر می کند پاداش کار خود را می بایست از خدا بخواهد نه از دیگران.
وی در ادامه گفت: بعد آن یکی از دختران نزد موسی(ع) برگشت اما چگونه؟ «تمشی علی استحیا» یعنی دختر باید در برابر نامحرم رعایت حیا را داشته باشد و حتی وقتی در جامعه راه می رود و کاری می کند، حیا را سر لوحه کار خود قرار دهد، ادامه آیه میفرماید: «ان ابی یدعوک لیجزیک» این یعنی اینکه همان طور که شخص نیکوکار نباید انتظار اجر از دیگران داشته باشد و باید چشمش به خدا باشد، دیگران نیز باید به فکر جبران و دادن اجر باشند و نگویند خب او برای خدا کار کرد، وقتی از دستت برمی آید تو نیز وظایفی داری و باید نسبت به او عنایت داشته باشی، هر کدام از طرفین یک وظیفه دارد وظیفه ما انجام کار خیر بدون چشم داشت است اما طرف مقابل هم باید اهل تشکر و قدر دانی باشد.
مفسر قرآن کریم در ادامه خاطرنشان کرد: حضرت شعیب(ع) پس از دیدن موسی(ع) می فرماید: «قال انی ارید ان انکحک احدی ابنتی هاتین» این یعنی اگر شخص صالح و خوبی را دیدی دخترت را به او بده دوم اینکه از «هاتین» مشخص می شود که موسی(ع) دختران را دیده بود پس دیدن و انتخاب دختران در ازدواج از سوی داماد اشکالی ندارد «احدی ابتی هاتین» یعنی فرقی ندارد که بزرگتر ابتدا ازدواج کند یا کوچک تر، هر کدام که شد اشکالی ندارد، بعضی ها می گویند اول دختر بزرگتر، این در قرآن جایگاهی ندارد ودر ادامه آیه میفرماید: «ما ارید ان اشق علیک» یعنی به دامادتان سخت نگیرید و در پایان می فرماید: «ستجدنی ان شاء الله من الصالحین» یعنی هر کس به دامادش سخت نگیرد از جمله صالحین است./202/863/ب1