۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۵۰۴۰۶۱
حجت الاسلام بیگدلی تبیین کرد؛

احکام دروغ بستن به خدا و پیامبر توسط روزه دار

استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر روزه دار به گفتن، نوشتن، ایما و اشاره دروغی را نسبت به خدا، پیامبر و ائمه دهد و خبری را که دروغ است به آن ها نسبت دهد یقینا روزه او باطل است اگر چه فورا توبه کند.
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زین العابدین بیگدلی کارشناس مسائل دینی و احکام شرعی امروز در برنامه بیان احکام نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام مجتبی(ع) گفت: از حضرت سؤال شد که کرم چیست، امام حسن(ع) فرمودند کرم این است که انسان قبل از طلب کردن کسی عطاکند.

وی روزه را امساک و خودداری کردن از مسائلی که آن را باطل می کند دانست و افزود: خوردن، آشامیدن، جماع کردن، استمنا، فروبردن سر زیر آب، رساندن غبار غلیظ به حلق، دروغ بستن به خدا، پیامبر و اهل بیت(ع)، باقی ماندن تعمدی بر جنابت، حیض و نفاس، قی کردن عمدی و اماله کردن روزه را باطل می کند.

استاد حوزه علمیه قم در تبیین مسأله دروغ بستن به خدا، پیامبر و اهل بیت(ع) اظهار داشت: اگر روزه دار به گفتن، نوشتن، ایما و اشاره دروغی را نسبت به خدا، پیامبر و ائمه دهد و خبری را که دروغ است به آن ها نسبت دهد یقینا روزه او باطل است اگر چه فورا توبه کند.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد خبری را که نمی داند راست یا دروغ است در مجالس، منابر و مداخی ها بیان کند چون صحت آن را نمی داند باید خبر را از منبع آن نقل کند مثلا بگوید به حسب نقل فلان کتاب این مسأله وجود دارد.

حجت الاسلام بیگدلی ابراز داشت: اگر کسی خبری را نسبت داد و یقین داشت که خبر معتبر و صحیح است اما بعدا فهمید که دروغ بوده است روزه او صحیح محسوب می شود چون یقین داشت که صحیح بوده اما خلاف آن ثابت شده است.

وی عنوان کرد: اما اگر از طرف مقابل فردی نسبت دروغ به خدا بدهد و بعد متوجه شود که دروغ نبوده روزه او باطل است چون از ابتدا بنا بر دروغ گفتن و بطلان روزه داشته است، ولو این که در واقع دروغ نبوده اما خلل در نیت وارد شده است.

کارشناس احکام شرعی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در روزه باید بسیار به آن توجه کنیم اصل و استدامه در نیت است، انسان نه تنها باید نیت کند بلکه این نیت را باید به صورت سالم تا مغرب شرعی برساند، اگر کسی روزه بود و نیت قطع روزه کرد روزه او دارای اشکال می شود./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات