۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۵۰۴۱۰۷

نقش کلیدی امنیت در فرهنگ و اقتصاد

ناامنی، اثرات نامطلوبی بر حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ، تولید علم و اقتصاد خواهد داشت.
تروریست تروریسم ترور

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حوادث تررویستی تهران نکاتی را برای ما گوشزد کرد و تلنگری بود که متوجه باشیم فرصت امنیت چقدر مهم است؛ از این رو  تا خطر را لمس نکنیم، عظمت این نعمت برای ما مجهول هست؛ همچنان که از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده که دو نعمت مجهول است، امنیت و سلامتی.

حقیقت مطلب هم همین است؛ تا زمانی که انسان در امنیت به سر می‌برد متوجه این نعمت نیست. وقتی نا امنی ایجاد شد، تازه می‌فهمد که چه  نعمت گرانبهایی را در اختیار داشته است. 

نکاتی پیرامون حادثه تروریستی تهران

از این حادثه چند نکته استفاده می‌شود و باید عمیقا به آن توجه کرد:

اول اینکه باید متوجه باشیم و به این حقیقت پی ببریم که در این باره نقش مدافعان حرم چقدر برجسته و با اهمیت است.  اگر این عزیزان جان بر کف نبودند الان به جای یک حادثه تروریستی در تهران، باید روزانه  شاهد حوادث تروریستی مختلف در جاهای مختلف ایران ‌بودیم.

کسانی که به بهانه‌های مختلف ایراد می‌گرفتند که چرا عده‌ای باید به خارج مرزهای ایران بروند و در آنجا نبرد کنند و یا تهمت می زدند که اینها بخاطر پول به سوریه می‌روند باید با حادثه تهران به اشتباه خود پی برده باشند و بپذیرند که رشادت این مدافعان حرم  نقش محوری در امنیت داخلی ایران دارد .

نکته دیگر که باید به آن توجه داشت و آن را دست کم نگرفت، اهمیت قدرت و اقتدار نیروهای مسلح در کشور است. اگر کشوری قدرت دفاعی و همچنین قدرت اطلاعاتی  ضعیفی داشته باشد طبیعتا در برابر خطرات و تهدیدات خارجی کم می‌آورد و ممکن است که تبعات جبران نشدنی را متحمل شود. 

نیروهای مسلح باید با عزمی راسخ‌تر از گذشته برای تقویت قوای خویش  تلاش کنند تا قدرت بازدارندگی بیشتری داشته باشند و باعث وحشت دشمنان شوند. «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَ... ؛و شما (ای مؤمنان) در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید و ... .»(سوره انفال، آیه 60)

البته با توجه به شناختی که از نیروهای نظامی داریم که انسان‌های مخلص و انقلابی هستند، امنیت کامل محقق خواهد شد. ناگفته نماند که این بدان معنا نیست که در حال حاضر ما نیروی نظامی ضعیفی داریم؛ به لطف خدا هم اکنون نیز جمهوری اسلامی ایران از قدرت دفاعی قابل قبولی برخوردار است اما نکته این است که نه تنها نباید از این اقتدار کوتاه بیاییم؛ بلکه با بررسی فرصت امنیت و قدرشاسی مرزبانان امنیت و آرامش جامعه باید به اقتدار کشور کمک کنیم.  

 

نقش امنیت در فرهنگ و اقتصاد

نکته دیگری که در اهمیت امنیت می‌توان به آن اشاره کرد این است که رشد علمی و  آموزشی و تعالی فرهنگ در سایه امنیت به دست می‌آید. اگر امنیت جامعه مختل شود طبیعتا رشد فرهنگی و آموزشی نیز با مشکل مواجه خواهد شد و نتیجه مطلوب  به دست نمی‌آید.

برای مثال وقتی کشور دچار نا امنی باشد، روند رو به رشد تولید علم و فن آوری، اگر متوقف نشود، لا اقل با کندی روبه رو خواهد شد. تحصیل دانش آموزان ممکن است که با نوسان و وقفه همراه شود و مسائلی دیگر از این قبیل.

به هر حال از هر منظری که به این موضوع نگاه شود متوجه می‌شویم که نا‌امنی حوزه‌های زیادی را درگیر می‌کند و ممکن است که آنها را با چالشی جدی مواجه سازد.    

یکی از حوزه های مهم دیگر  که رابطه مستقیم با امنیت دارد،حوزه اقتصادی است.  این برای همگان روشن است، کشوری که ضریب امنیت در آن پایین باشد، اقتصاد آن دچار بحران می‌شود و نوسانات قیمتی زیادی خواهد بود و کمتر کسی خطر می‌کند که در آن جا سرمایه گذاری کند و فعالیت اقتصادی داشته باشد. حالا فرض کنید با وجود اوضاع نامطلوب اقتصادی که در کشور حاکم است اگر امنیت هم به خطر بیفتد دیگر معلوم نیست که چه بلایی بر سر اقتصاد خواهد آمد. از این‌رو باید بیش از پیش در جهت حفظ امنیت تلاش شود تا زمینه مساعد برای رشد اقتصادی، تعالی فرهنگی- اجتماعی و... فراهم باشد.

در پایان مجددا بر این نکته تأکید می کنیم که به لطف خداوند متعال، ایران اسلامی در مجموع از امنیت بالایی برخوردار است و حداقل در منطقه، از حیث میزان امنیت رتبه بالایی دارد. /999/ی۷۰۳/س

بابک شکورزاده

ارسال نظرات