امام حسن تربیت کننده هسته مرکزی قیام کربلا بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز، در سلسله سخنرانی های اخلاقی ـ معرفتی، با تبریک ولادت امام معصوم، مسموم و مظلوم حضرت حسن مجتبی(ع) ابراز داشت: در معصوم بودن آن حضرت شکی وجود ندارد؛ چرا که امامت جدا از عصمت نیست و مظلومیت وی به خاطر حوادث زمان زندگانی، نسبت های ظالمانه و جسارت های وارده و مسأله غربت قبر حضرت در بقیع است که هم اکنون در اختیار سعودی های وهابی قرار دارد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) در 15 رمضان سال 3 هجری قمری پا به عرصه گیتی گذاشت، اظهار داشت: نامگذاری آن حضرت به اذن الهی و برگفته شده از نام سریانی «شّبّر» است که در زبان عربی به معنای حسن می باشد؛ از این رو نامگذاری چنان تأثیری داشت که آن امام بزرگوار در خلقت و آفرینش، اخلاق و افعال حسن بود.
این مقام مسؤول با اشاره به دوره ده ساله امام دوم شیعیان خاطرنشان شد: معاویه برای از میان برداشتن امام حسن(ع) تقاضای زهر از پادشاه مسیحی روم را داشت اما این پادشاه با بیان اینکه در آیین و کیش ما قتل کسی که با ما کاری ندارد، جایز نیست از دادن زهر طفره رفت.
آیت الله شفیعی ادامه داد: معاویه سپس در کنار ارسال هدایایی بیان کرد که قصد کشتن کسی را دارد که همچون پدرش در پی از میان برداشتن دین مسیحیت است و با چنین ترفندی زهر را از پادشاه روم گرفت.
وی با بیان اینکه سیاست مدبرانه امام حسن(ع) شیعیان و خودشان را از نقشه ها و سیاست ها معاویه نجات داد، گفت: امام با آگهی از نقشه های معاویه آتش بس را پذیرفت و در ورای آرامش ظاهری حاصل شده با انقلاب فرهنگی شاگردان زیادی را تربیت کرد که هسته مرکزی قیام کربلا را ایجاد کردند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: امام مجتبی در پاسخ به ایرادگیرندگان آتش بس می فرماید من برای شماری کاری کردم که بهتر و سودمندتر از آن چیزی است که آفتاب بر آن می تابد و غروب می کند.
این مقام مسؤول بیان داشت: در حقیقت معاویه صلح را خواستار شد و امام هم با وضع شرایطی عملا سبب شد تا شیعیان سربلند باشند اما معاویه پس از آگاهی از مفاد عهدنامه تا ملغی کردن آن و شهید کردن امام دوم آرام ننشست.
آیت الله شفیعی با بیان اینکه بیانات و سخنان امام حسن(ع) در کتب حدیث و تاریخ ضبط شده اند، افزود: «ما بقي في الدنيا بقيّة غيرهذا القرآن فاتّخذوه اماماً يدلّك علي هداكم و إنّ احقّ النّاس بالقرآن من عمل به و إن لم يحفظه و أبعدهم منه من لم يعمل به و إن كان يقرأه» و «إنّ هذا القرآن يجي ء يوم القيامة قائداً و سائقاً يقود قوماً الي الجنّة أحلّوا حلاله و حرّموا حرامه و آمنوا بمتشابهه و يسوق قوماً الي النّار ضيّعوا حدوده و احكامه و استحلّوا محارمه» از جمله سخنان آن امام همام درباره قرآن است.
وی اظهار داشت: افزون بر اهتمام درحفظ قرآن باید در عمل به آن اهتمام ورزیم و حفظ را برای عمل به آموزه های قرآنی پی بگیریم و گرنه در واقعه کربلا حافظان بسیاری در صف لشکریان یزید بودند که قتل امام حسین(ع) و پیروزی یزید را از خداوند طلب می کردند./۹۴۵۶/۲۰۲/ب۱