۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۵۰۴۴۲۲
شرح دعای ابوحمزه ثمالی(۱۳)

انقطاع از غیر خدا لازمه تعالی و کمال است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که انقطاع از غیر خدا برای تقویت ارتباط به خداوند متعال لازمه تعالی بشر است، گفت: حاجت به در کسی بردن که خود محتاج دیگری است؛ به هیچ عنوان کار عاقلانه‌ای نیست.
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در سیزدهمین جلسه شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی در جمع طلاب حوزه علمیه مراغه اظهار داشت: تمام مخلوقات و بندگان به وجودی الهی وابسته هستند.

وی با بیان این‌که جهان هستی به وجود مستقل ذات احدیت وابسته است، خاطرنشان کرد: این تصور که غیرخدا کسی قادر به حل مشکلات ماست، بیهوده و اشتباه است؛ چرا که خود آن فرد هستی خود را وجود الهی دارد، بنابر این خود را باید به منشأ هستی و مطلق جهان متصل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که انقطاع از غیرالهی برای تقویت ارتباط به خداوند متعال لازمه تعالی بشر است، تصریح کرد: حاجت به در کسی بردن که خود محتاج دیگری است؛ به هیچ عنوان کار عاقلانه‌ای نیست، بنابر این باید دست نیاز به درگاه بی‌نیاز دراز کرد.

امام جمعه مراغه ادامه داد: هیچ گاه فرد محتاج به در خانه فرد فقیر نمی‌رود، اگر خود را فقیر در دنیا می دانیم؛ بایستی به آستان درگاه الهی که غنی و بی‌نیاز از دیگر است؛ با حال تزرع رفته و دست گدایی دراز کنیم، در این صورت رحمت، مغرفت و کرامت الهی شامل حال ما خواهد شد.

نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که استجاب دعایی به غیر از درگاه الهی غیرممکن است، گفت: امام سجاد(ع) در فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی این‌گونه می فرماید «اگر از غیر خدا کسی را صدا می کردم؛ دعایم مستجاب نمی‌شد، بنابراین خود را باید به منبع اصلی هستی وصل کنیم.

وی با اشاره به این‌که توسل به ائمه اطهار(ع) امری مهم و مورد تأکید بوده و منافاتی با اصل گفته شده ندارد، افزود: شیعه اعتقاد دارد که هیچ مسأله‌ای بدون اذن الهی واقع نمی‌شود، شیعیان تنها با واسطه قرار دادن ائمه اطهار که مقربان درگاه الهی هستند؛ حاجات خود را به خداون متعال عرضه می کنند./935/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات