۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۵۰۴۵۰۶
در نشستی با حضور برخی خانواده شهدای انقلاب و دفاع مقدس مطرح شد؛

فضای مجازی جوانان را وارد یک بحران تبلیغاتی کرده است

مریم ارشدی مدیر روابط عمومی سازمان نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: «یکی از اقدامات خوب گذشته وجود کاروان حضرت زینب(س) است که بازآرایی این طرح از طرف جامعه از ضرورت‌های برنامه‌های حوزه زنان و دفاع مقدس به شمار می‌رود.»
فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفاع پرس: در جهت گام برداشتن به سوی مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت سلسله نشست‌هایی در خبرگزاری دفاع مقدس آغاز و در حال برگزاری است. نخستین نشست در سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزادسازی خرشهر با حضور زنان مقاوم و مدافع خرمشهر آغاز شد. نشست دوم با حضور خبرنگاران و نخبگان رسانه، نشست سوم با حضور نویسندگان حوزه زنان و دفاع مقدس و چهارمین نشست نیز به میزبانی از خانواده معزز شهدا اختصاص یافت.

نشست تخصصی «بررسی نحوه ترویج فرهنگ و سیره شهدا» با حضور خانواد معظم شهدا و با مشارکت سازمان نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و خبرگزاری دفاع مقدس و همراهی «مریم ارشدی» مدیر روابط عمومی این سازمان، «زهره علم‌الهدی» خواهر شهید حسین علم‌الهدی، «رقیه شیرودی» خواهر شهید علی‌اکبر شیرودی، «زهره ‌سادات لاجوردی» فررند شهید لاجوردی و «زهرا رضازاده» همسر شهید ناصر خلیلی برگزار شد.

مریم ارشدی که در این نشست به عنوان کارشناس حوزه زنان دفاع مقدس و نماینده سازمان زنان حضور داشت، با تاکید بر مردمی بودن جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: خانواده سربازان و نظامیان جنگ های جهانی برای حضور عزیزانشان در جنگ، رضایت چندانی نداشتند، در حالی که در دوران دفاع مقدس خانواده‌ها و به خصوص مادران و همسران به طور معمول عزیزان خود را برای حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل تشویق می کردند و این امر دفاع مقدس را نسبت به سایر جنگ‌ها ممتاز می‌کند.

وی افزود: ملت ایران سهام دار واقعی دفاع مقدس هستند و خودشان باید این گنج بی‌بدیل که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره فرمودند را حفظ کنند. رهبر معظم انقلاب، زنان را میراث‌داران این گنج دانسته و فرمودند: «دفاع مقدس گنجی بی بدیل بوده که امانت‌دارانش زنانی هستند که در طول آن ایام تا به امروز و فردا آن را صیانت کرده و به نسل آینده می‌سپارند». از این رو مسئولیت زنان در این عرصه بسیار خطیر و مضاعف خواهد بود.

ارشدی ادامه داد: ما وظیفه داریم در کنار خانواده شهدا و ایثارگران به عنوان سهامداران اصلی انقلاب و نظام در جهت حفظ، بقا و استمرار آن و همچنین نشر ارزش‌های بی بدیل آن تلاش کنیم. جوانان امروز مثل مادران ما فکر نمی‌کنند. جوان امروز جنگ را ندیده و موضوع ایثار و مسئولیت پذیری به سبک آن دوران را درک نکرده‌اند، لذا انتقال تجربیات دوران دفاع مقدس از وظایف مجاهدانی است که خود خالق زیبایی‌ها و ارزش‌های ناب آن دوران بوده است.

وی اظهار داشت: لحظه به لحظه اطلاعات درست و غلطی که در فضای مجازی منتشر می‌شود و جوانان را در یک شرایط بحران تبلیغاتی قرار می‌دهد. نقش مادران و زنان جامعه ما در این زمینه بر هیچ کس پوشیده نیست. پس از دوران دفاع مقدس شاهد ریزش و رویش‌هایی در نسل‌های بعد بوده‌ام. به عنوان نمونه می‌توان به تاثیر اردوی راهیان نور بر جوانان اشاره کرد.

این کارشناس حوزه دفاع مقدس گفت: در اوایل دوران انقلاب اسلامی، امام (ره) بزرگانی را به سایر کشورها می‌فرستادند. روزی سردار رضایی به ژاپن سفر کرد. در اخبار خواندیم که امرای کشور ژاپن به احترام سردار رضایی تمام قد ایستادند و در نخستین سوال از وی پرسیدند که معنی «شهادت» چیست و «شهید» چه ویژگی‌هایی دارد. این سوالات نشان دهنده امتیازات نظام جمهوری اسلامی است که نسل فردا و جوان ما باید به این مساله واقف شود و حتی برای کشورهای دیگر الگو باشد.

ارشدی اضافه کرد: مقام شهدا در عمق وجود ملت ایران رسوخ کرده است و همه اذعان دارند که آرامش امروز را مدیون شهدا هستیم اما گاهی متاسفانه از نام شهدا سوءاستفاده‌هایی صورت می‌گیرد که این نیز خود نشان دهنده مقام والای شهدا در جامعه است. امروز در کشورهایی همچون فرانسه می بینیم که صندلی‌های خالی در مترو و اتوبوس‌ها برای بازماندگان جنگ‌ها وجود دارد و هیچ کس به خود اجازه نمی‌دهد روی آن صندلی‌ها بنشیند، چون همه باور دارند که سهامداران جنگ‌های دفاعی مقدس هستند. در کشور ما اگر امتیازاتی هم برای این عزیزان در نظر گرفته‌ می‌شود متاسفانه در تبیین و اجرای آن چنان بی‌تدبیری می‌شود که جایگاه واقعی خانواده‌ها را در جامعه دچار تشکیک می‌کند.

مدیر روابط عمومی سازمان نشر ارزش‌ها و مشارکت زنان در دفاع مقدس ادامه داد: این سازمان در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، خانواده‌های معزز شهدا را در قالب کمیته‌هایی همچون کمیته خواهران، فرزندان، همسران و مادران شهدا، کمیته جانبازان و ایثارگران طبقه‌بندی کرده است تا در کارگروه‌‌های مشخص برای انتقال تجربیات دوران دفاع مقدس به نسل جدید ما را یاری رسانند. کمیته سلاله های شهدا نیز در حال فعالیت است؛ چرا که یکی از راه های انتشار فعالیت‌ها و بحث‌های دوران دفاع مقدس این است که سبک زندگی آن دوران را برای جوان امروز بازگو کنیم. چاره‌ای جز این نیست که ما جوانان را همراه خود کرده و از تجربه خودمان به آن‌ها منتقل کنیم تا آن‌ها با روحیه مقاومت آشنا و روحیه انقلابی در وجودشان تقویت شود.

ارشدی گفت: در پایان گفتنی است، سازمان نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در فضای مجازی کانال و گروه‌هایی را جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ایجاد کرده که از خانواده معزز شهدا درخواست می‌شود با حضور در فضای مجازی ما را در تولید محتوا یاری کنند. یکی از اقدامات خوب گذشته وجود کاروان حضرت زینب (س) است که بازارایی این طرح از طرف جامعه از ضرورت‌های برنامه‌های حوزه زنان و دفاع مقدس به شمار می‌رود. موضوع سوم، استفاده از توان و ظرفیت سهامداران اصلی نظام (خانواده معزز شهدا) در قالب کارگروه و کمیته‌های تخصصی در سازمان از دیگر برنامه‌های ما در جهت تربیت نسل جدید است./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات