۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۰
کد خبر: ۵۰۴۵۱۸
یک کارشناس فرهنگی:

دین گریزی جوانان به دلیل عدم آگاهی آنها از مسایل دینی است

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه برخوردهای غیر کارشناسی برخی افراد ضربات جبران ناپذیری به دین وارد می کند گفت:دین گریزی جوانان به دلیل عدم آگاهی آنها از مسایل دینی است ما احکام دینی را به درستی به آنها القاء نکردیم.
رمضان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی، کارشناس فرهنگی با بیان اینکه آثار و برکات فراوانی در خصوص روزه در دین مبین اسلام آمده است، گفت: مهمترین نکته ای که قرآن کریم به بحث روزه و تقوای الی الله دارد این است که به اصل خلقت انسان برگردیم، تا این اصل را ندانیم و نشناسیم ،نمی توانیم به حقایق دستورات پی ببریم. درک برخی از مسایل  برای بسیاری از افراد و جوانان به دلیل عدم آگاهی از یک موضوع یا مسئله دینی قابل قبول و قابل فهم نیست به عنوان مثال وقتی شما در یک موضوعی مانند نماز، پوشش یا ارتباطات اجتماعی ورود پیدا می کنید در نخستین مرحله ،فکر می کنید جوان امروز به اصطلاح «دین گریز » شدند در حالی که این گونه نیست بلکه فلسفه و حکمت آن را نمی داند.

برخوردهای غیر کارشناسی برخی افراد ضربات جبران ناپذیری به دین وارد می کند

وی در ادامه با اشاره به اقدامات  غیر کارشناسانه برخی افراد در حوزه مسایل دینی بیان کرد:مسئله بعدی این است که به واسطه برخوردهای کارشناسی نشده برخی از افراد در قالب مسایل دینی ، باعث شده که درک جوان از دین فقط به صورت امر و نهی باشد در حالی که همه دستورات دینی ما به فطرت و نیازهای ما ارتباط دارد. اشاره به این نکته ضروری ایست اگر امروز ما شاهد افزایش عرفان های کاذب هستیم به دلیل این است که نفس انسان همیشه به دنبال گمشده ای به نام معنویت است چون ما نتوانستیم آن معنویت، آب سالم و غذای سالم را به جوانان ارایه دهیم ،نتیجتا هر چیزی را که شبیه آب باشد و عطش وی را برطرف کند ،برداشته و خود را سیراب می کند لذا یک نقطه ضعف در حوزه مسایل عبادی و دینی ما وجود دارد این است که هر کس می خواهد ورود پیدا می کند. در بحث پزشکی هر کس نمی تواند ورود کند اما در مباحث دینی بسیاری از افراد به صورت کارشناسی نشده ورود پیدا کرده و ضربات جبران ناپذیری به پیکره دین وارد می کنند.

وی با اشاره به حرکت انسان به سوی خداوند در قرآن کریم تصریح کرد: خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرمودند اگر بندگان من از من از شما سوال کردند به آنها بگو من خیلی به آنها نزدیک هستم. دعای آنها را مستجاب می کنم ،هر که مرا بخواند قطعا استجاب می کنم، این نکته نشان می دهد که دین اسلام در نهایت منطق، دین عاطفی و دین  ارتباط معنوی با خداوند است و لذا هر آنچه را که ما انجام می دهیم و هر آنچه را که انجام می گیرد ما را به سوی الله هدایت می کند.

حجت الاسلام حسینی در ادامه اظهار کرد: بنابراین وقتی شما در ماه مبارک رمضان از خوردن و آشامیدن پرهیز می کنید در واقع با این کار موجب تعالی روح تان می شوید، این تعالی که روح شما در حالت گرسنگی پیدا می کند، تعالی ایست که شما را به سمت پرهیزگاری و مقام اعلی سوق می دهد.

اهمیت و عظمت شب های قدر به دلیل نزول قرآن  کریم است

این کارشناس فرهنگی با اشاره به ضرورت و اهمیت ماه مبارک رمضان اظهار کرد: آیا می دانید چرا تا این اندازه ماه مبارک رمضان اهمیت دارد؟ آیا به خاطر روزه گرفتن است؟ آیا به دلیل شب های لیالی قدر می باشد؟  پاسخ این است، اهمیت آن به دلیل نکته ای است که بسیاری از ما نسبت به آن غافل هستیم لذا باید گفت اهمیت این ماه عزیز به دلیل نزول قرآن کریم است. اهمیت و عظمت شب های قدر به دلیل وجود مقدس قرآن  کریم می باشد.

وی با اشاره به نزول قرآن مجید در ماه مبارک رمضان و با طرح این سوال که چرا ما روزه می گیریم تصریح کرد: چرا باید پرهیزکار باشیم، چون بایستی برای ورود به ماهی که آنهم  ماه نزول قرآن کریم  است آمادگی لازم را پیدا کنیم.

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: در سوره مبارکه جمعه وقتی خداوند به پیامبر اکرم(ص) خطاب می کند که ای رسول ما،شما وظیفه دارید که آیات قرآن را برای مردم بیان کنید و بخوانید، چرا؟ چون وقتی افراد آیات قرآن را بخوانند پاک می شوند و می فرماید: وقتی پاک شدند آن موقع ما تازه علم القرآن و حکمت را  به آنها می آموزیم ،یعنی همه این بایدها و نبابد ها برای رسیدن به علم القرآن و حکمت است. وقتی کسی به این مدارج دست یافت آن زمان است که معنای روزه، تشنگی و گرسنگی را درک می کند.

وی افزود: در زیارت خانه خداوند مکان هایی بنام میقات وجود دارد(محل ملاقات) در اینجا باید تمامی حجاج لباس های دنیوی خود را در بیاورند و لباس احرام بر تن کنند تا لباس احرام نپوشند حق ورود به حرم را ندارند. روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان هم برای ما همان حکم احرام را دارد که اگر شما روزه گرفتیتد لعلکم تتقون شدید تازه می توانید به دریای رحمت الهی قرآن ورود پیدا کنید.

روزه احرام بستن برای رسیدن به فهم قرآن است/قرآن در نزد ما غریب و مظلوم است

این کارشناس فرهنگی با ابراز تاسف از اینکه قرآن در نزد ما بسیار غریب و مظلوم است. خاطر نشان کرد: ما قرآن را نمی شناسیم، حضرت علی (ع) می فرماید: قرآن تجلی ذات خداوند است ،یعنی اگر شما می خواهید تجلی ذات خداوند را ببینید قرآن را باز کنید و بر آیات الهی آن نگاه کنید.

وی با بیان اینکه بحث روزه احرام بستن برای رسیدن به فهم قرآن است، تصریح کرد: چون وقتی لعلکم تتقون که شدید قرآن را می فهمید و همچنین می فرماید روزه برای قبل از شما هم  بوده چرا چون خداوند می خواهد شما پاک و منزه کند.بنابراین اگر ما بتوانیم این مفاهیم و نگرش را برای جوانان تشریح و بیان کنیم جوانان به راحتی مسایل دینی را پذیرفته و درک می کنند.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه روزه آثار فردی، اجتماعی ،روحی ، روانی و جسمی فراوانی برای انسان دارد، اظهار کرد: ما باید فراتر از نگاه مادی و جسمانی به روزه نگاه کنیم، تا زمانی که ما گرفتار مسایل مادی، دنیوی و سود و زیان خودمان هستیم به هیچ عنوان نمی توانیم متوجه اصل مسئله روزه شویم. اگر بخواهیم عظمت عبادت و آثار روحی و روانی روزه را درک کنیم باید همه این مسایل را کنار بگذاریم.

ما جوانان را نفهمیدیم

وی با اشاره به دلایل کمرنگ شدن باورهای دینی جوانان اظهار کرد: یکی از دلایل کمرنگ شدن اعتقادات جوانان امروزی این است که ما آنها را نفهمیدیم، درک شان نکردیم و به موقع خوراک مناسب را به آنها ندادیم. اگر جوانان ما نسبت به مسایل دینی بی رغبت شدند به این دلیل است که زبان شان را ندانستیم، ندانستیم چگونه با آنها حرف بزنیم و دین را برایشان معرفی کنیم، احکام دینی را چگونه به آنها القا کنیم، فکر کردیم که حتما باید با آنها با عتاب و خطاب برخورد شود که آنها بپذیرند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات