۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۵۰۴۵۴۵
حجت الاسلام مدنی:

نگاه اقتصادی به مقوله ازدواج مصیبت بار است

مدیر جامعه الزهرا(س) نگاه اقتصادی به مقوله ازدواج را مصیبت بار خواند و گفت: این نگاه مصیبت بار عامل ماندن دختران در خانه در اوج فضایل اخلاقی و مهارت های زندگی است.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا(س) در هشتمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا(س)» که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه زن و مرد متدین باید یاری گر یکدیگر در انجام اوامر الهی باشند که اگر با کمک یکدیگر به افق های الهی نزدیک شوند، این زندگی می تواند زندگی زهرایی و علوی باشد، گفت: خداوند در آیه ۲۱ سوره روم می فرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً» و اگر با الگوگیری از زندگی حضرت زهرا(س) به ماهیت ازدواج نگاه کنیم، این نگاه کمک زیادی در برنامه ریزی های زندگی و کیفیت رفتار و عملکرد در ارتباط با خانواده به ما خواهد کرد.

مدیر جامعه الزهرا(س) به تبیین واقعیت، حقیقت و ماهیت ازدواج پرداخت، افزود: ما عقدهای زیادی همچون بیع، رهن، اجاره و ازدواج داریم که هر کدام دارای ماهیت خاصی است.

حجت الاسلام مدنی در ارتباط با انواع ماهیت ازدواج تصریح کرد: در یک دوران و در میان اقوام و قبایلی، ماهیت ازدواج به عنوان قرارداد همکاری اقتصادی بود و به زن به عنوان یک نیروی کار رایگان نگاه می شد که در کنار مرد بر روی زمین و مزرعه کار کند.

نگاه اقتصادی به مقوله ازدواج مصیبت بار است

وی افزود: در حال حاضر هنوز گاهی به ازدواج به دید اقتصادی نگاه می شود که این نگاه مصیبت بار موجب شده که دخترانی در اوج فضایل اخلاقی و مهارت های زندگی به‌خاطر نداشتن موقعیت اقتصادی و مرفه خانوادگی، در خانه بمانند.

مدیر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: نگاه دوم به قصه ازدواج، ماهیت پایگاه اجتماعی است که با ازدواج حاصل می شود که در گذشته افراد یک خانواده پادشاهی برای کسب موقعیت بهتر اجتماعی، با یک خانواده پادشاهی دیگر ازدواج می کردند که ازدواج محمدرضا پهلوی با خواهر فاروق مصر، برای ایجاد همین مسأله بود زیرا خانواده پهلوی از خود موقعیت اجتماعی نداشتند و می خواستند خود را به خاندان اهرام مصر برسانند.

حجت الاسلام مدنی ادامه داد: برخی افراد در هنگام ازدواج تنها به دنبال این هستند که با چه خانواده صاحب نامی ازدواج می کنند و همین که بگویند با فرزند فلان شخص ازدواج میکنم برایشان کافی است و شناخت شخصیت و تفکر خود دختر یا پسر را در نظر نمی گیرند.

ماهیت ازدواج از دیدگاه اسلام صرفا فرزندآوری نیست

وی سومین نگاه به ازدواج را «ادامه نسل» خواند، گفت:در اسلام به مقوله فرزند آوری بسیار اهمیت داده شده ولی ماهیت ازدواج برای فرزند آوری نیست و به همین دلیل می توان در ازدواج شرط کرد که فرزندی نیاوریم.

مدیر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: نگاه دیگر به ازدواج نگاه ادفاع شهوت است زیرا مرد و زن نیازهایی دارند و باید این نیاز ارضا شود و برای اینکه از راه حلال ارضا شود راه ازدواج پیش گرفته می شود که این نگاه مقدسی است و در مقابل کسانی است که بی بند و بار هستند؛ اما این هدف ابتدایی ازدواج است و تمام هدف آن نیست.

در حلال جای غیرت ورزی نیست/ بی غیرتی زمینه دوستی میان دختران و پسران را افزایش داده است

حجت الاسلام مدنی سپس به تشریح ماهیت ازدواج فاطمی و علوی پرداخته و گفت: علامه مجلسی در بحارالانوار (جلد ۳ صفحه ۱۱۸) به جریان ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره می کند که پیامبر اکرم(ص) صبح روز عروسی با قدحی از شیر به منزل آنها رفتند.

وی افزود: در ارتباط با این رفتار پیامبر(ص) در روایت ها اشاره شده که در حلال جای غیرت ورزی نیست و در مقابل نسبت به حرام باید غیور بود؛ در حالی که امروزه در تلاش هستند غیرت ما را نسبت به حرام کم کنند و این مسأله موجب ایجاد مقوله ای به نام «دوست دختر؛ دوست پسر» شده در حالی که در ایام قدیم به این چنین شخصیتی فاسقه گفته می شد.

دعای حضرت رسول(ص) در حق جامعه بی غیرت

حجت الاسلام مدنی در ادامه به غیرتمند بودن پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد، افزود: پیامبر(ص) فرمود«پدرم ابراهیم(ع) غیرت داشت و من از او غیرتمندترم و پیامبر(ص) دعا کردند خدا بینی کسی را که غیرت ندارد، به خاک بمالد؛ پس اگر روزی جامعه ای بخاطر بی غیرتی به زمین خورد نباید تعجب کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مستحب است وقتی چیزی به خانه می برید اول به دختر بدهید، پیامبر(ص) قدح شیر را ابتدا به حضرت فاطمه(س) داد و فرمود« فاطمه ام؛ جانم به فدایت از این شیر میل کن و بعد ظرف شیر را به امیرالمومنین(ع) داد و فرمود جان پسرعمویت فدای تو باشد؛ از این شیر بنوش»

مدیر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: اوج محبت رسول اکرم(ص) به امیرمؤمنان(ع) را در این روایت می بینیم که چطور مورد خطاب قرار می گیرند و وقتی پیامبر(ص) این عبارت را می گویند دیگر تکلیف ما مشخص است که وقتی نام امیرمؤمنان(ع) را می بریم باید بگوییم خودم، پدر و مادرم، فرزندان و هرچه دارم به فدای شما باد.

حجت الاسلام مدنی ادامه داد: خداوند پیامبر اکرم(ص) را از آنچه نام و یاد خدا در آن خانه برده شده بود آگاه کرد که این عروس و داماد در همان شب اول ذکر خدا را فراموش نکردند.

وی با اشاره به پرسش رسول خدا(ص) از امام علی(ع) در مورد حضرت زهرا(س) و اینکه همسرت را چطور یافتی گفت: امام علی(ع) در پاسخ حضرت رسول(ص) فرمودند «نعم العون علی طاعة الله» خوب همکار و کمک کاری در مسیر طاعت خدا برای من فراهم شد.

مدیر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: اصل ازدواج این است که همسران یکدیگر را در مسیر قرب الهی کمک کنند.

حجت الاسلام مدنی با بیان اینکه توجه به اعمال و روحیات معنوی قبل و بعد از ازدواج پاسخ دهنده همیاری در امر اطاعت خداوند است، افزود: کسی که قبل از ازدواج نماز شب می خوانده باید ببیند بعد از ازدواج به انجام آن سهل انگارتر یا جدی تر شده و در روحیات معنوی خود قبل و بعد از ازدواج چه تفاوت هایی ایجاد شده است.

رسالت امر به معروف و نهی از منکر همسران نسبت به یکدیگر

وی افزود: همه ی ما خصوصا شوهران نسبت به زنان خود وظیفه امر به معروف و نهی از منکر داریم و خداوند نیز به پیامبر می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ» اول به زنانت و بعد دخترانت و بعد زنان مومنین بگو؛ و این نوع دستور نشان می دهد اول باید خانواده را ساخت و این امر به همه افراد و مردان تعلق می گیرد نه فقط روحانیون.

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه افراد خانواده در کنار یکدیگر هستند، ادامه داد: امام صادق(ع) می فرمایند وقتی آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ» نازل شد یکی از صحابه گریه کرد که من در کار خودم ماندم حال باید بار خانواده ام را به دوش بکشم که پیامبر اکرم فرمودند: « حَسْبُكَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ نَفْسَكَ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا تَنْهَى عَنْهُ نَفْسَكَ ؛ کافی است که آن‌ها را امر کنی به انجام اعمالی که خودت را به انجام آن امر می‌کنی».

حجت الاسلام مدنی اظهار کرد: شاید وجود عبارت « الْحِجَارَةُ » در این آیه نشان دهنده این است که اگر در دنیا که دیواره های کوره ها و ظروفی که حامل آهن مذاب هستند، از سنگ است و این بخاطر آتش نگرفتن سنگ با حرارت های دنیوی است، ولی در قیامت آتشی برپا می شود که سنگ ها در آن می سوزند و خداوند دستور می دهد که خود و خانواده تان را از این آتش حفظ کنید.

همسران در بهشتی و جهنمی کردن یکدیگر نقش دارند

وی تصریح کرد: یک خانواده جامعه الزهرایی، چه مرد چه زن آن، باید نعم العون علی طاعه الله باشد، همانطور که حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) اینگونه بودند.

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به نقش همسران در بهشتی و جهنمی کردن یکدیگر گفت: گاهی یک زن، شوهرش را از ته جهنم به بهشت می برد همانند زن «زهیر بن قین» که او را به یاری امام حسین(ع) فرستاد در حالی که خود زهیر نمی خواست برود و گاهی زن و شوهر هر دو با هم به جهنم می روند.

حجت الاسلام مدنی با اشاره به زندگی امام خمینی(ره) یادآورشد: ایشان در روز اول زندگی مشترک شان به همسر خود می گویند از تو انتظار دارم تمام واجبات را انجام دهی و تمام محرمات را ترک کنی و غیر از آن از تو هیچ انتظاری ندارم./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات