۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۵۰۴۹۹۶
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد؛

پایندی مسؤولان به تعهدات نیاز امروز جامعه اسلامی

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به اینکه مسأله وفای به عهد از اساسی ترین شرایط زندگی دسته جمعی است، گفت: کارکنان دولت اگر کم‌کاری کنند و نسبت به ساعاتی که در قبالش حقوق دریافت می کنند، باید پاسخگو باشند.
درس تفسیر حجت الاسلام سید احمد فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه فضیلت شب های قدر از هزار ماه عبادت بیشتر است، گفت: اگر شخصی در شب قدر، قلب خود را پاک کند و به عبادت های خالصانه بپردازد، گویی تقریباً 82 سال به صورت شبانه روزی عبادت کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند در سوره رعد ظرفیت دریافت آیات الهی را از سوی انسان ها اینگونه توصیف کرده است که «بارانی که از آسمان نازل می شود، بر کوه ها و دره ها جاری شده و هر دره و بخشی در این سیلاب به اندازه ظرفیتش می تواند پر شود».

وی افزود: خداوند در شب های قدر نیز رحمت بیکران خود را نازل می کند و هر کس به اندازه ظرفیت خودش از آن برداشت می کند؛ افرادی که صفای قلب دارند در این شب ها بیشترین بهره را از رحمت الهی می برند.

نزول رحمت مبتنی بر دارا بودن انسان از قلبی پاک است

حجت الاسلام فاطمی با بیان اینکه در شب قدر به اندازه قلب انسان، به انسان رحمت نازل می شود، اظهار داشت: تنها دعای زبانی در این شب‌ها کفایت نخواهد کرد، بلکه انسان باید با قلب خودش با خداوند ارتباط برقرار کند تا مورد عنایات ویژه او قرار گیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان باید در شب های قدر تصمیم قطعی بگیرد تا دیگر سمت گناه نرود و قلب خود را آکنده از رحمت الهی کند، چراکه پاکی اعضای بدن مبتنی بر داشتن قلبی پاک است؛ برخی افراد به سبب ارتکاب گناهان بسیار و اعمال انحراف آلود، قلبشان لانه شیطان شده است و برای همین دیگر اعضای بدنشان نیز توفیق کار خیر ندارند؛ یعنی اگر بخواهد 10 دقیقه قرآن قرائت کند، زود خسته می شود، اما ساعات بسیاری را با شوق و اشتیاق صرف تماشای فیلم های غیر اخلاقی می کند.

در شب های قدر توبه حقیقی به جا بیاوریم

وی با بیان اینکه شب قدر، شب قلب است، عنوان کرد: انسان باید در این شب ها حقیقتاً از گناهان خود ابراز پشیمانی کرده، استغفار کند، با همه وجود خودش درصدد جبران گناهان خویشتن برآید و تصمیم بگیرد که دیگر گناهان گذشته را تکرار نکند.

مسؤولان به عهد خود وفا کنند

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به فرازی از عهدنامه مالک اشتر «یا مالک لیس من فرائض اللَّه شی ء الناس اشد علیه اجتماعا مع تفرق اهوائهم و تشتت آرائهم من تعظیم الوفاء بالعهود» بیان کرد: مسؤولان در دولت اسلامی، این بیان را باید سرلوحه کار خودشان قرار دهند؛ هر شخصی که در جامعه مسؤولیتی دارد، خواسته و ناخواسته به مردم تعهد داده است که با صداقت به مردم خدمت کند، یک رو باشد، از منافق صفتی پرهیز کند و درد مردم را بداند و در حد توان خودش مشکلات جامعه را حل کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم یادآورد شد: مساله وفای به عهد و پیمان که در آیه مورد بحث مطرح است از اساسی ترین شرایط زندگی دستجمعی است و بدون آن هیچگونه همکاری اجتماعی ممکن نیست، و بشر با از دست دادن آن زندگی اجتماعی و اثرات آن را عملا از دست خواهد داد، به همین دلیل در منابع اسلامی تأکید فوق العاده ای روی این مساله شده است و شاید کمتر چیزی باشد که این قدر گسترش داشته باشد، زیرا بدون آن هرج و مرج و سلب اطمینان عمومی که بزرگترین بلای اجتماعی است در میان بشر پیدا می شود.

وی اضافه کرد: کارکنان دولت باید بدانند که اگر کم کاری کنند و نسبت به ساعاتی که درقبالش حقوق دریافت می کنند، غفلت داشته باشند، حقوقشان حلال نخواهد بود.

اضافه کاری یا اضافه خوابی!

حجت الاسلام فاطمی در پایان با اشاره به کم کاری برخی مسؤولان ابراز داشت: گاهی مشاهده می شود افرادی برای اضافه کاری در محل کار خود چهار ساعت می مانند، اما متأسفانه به اندازه پنج دقیقه هم کار مفیدی انجام نمی دهند، یا گاهی اوقات می خوابند؛ باید به اینگونه افراد گفت که حقوقشان حرام بوده و عواقب ناگواری در انتظارشان است./841/پ202/س

ارسال نظرات