۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۵۰۵۰۶۱
آیت الله قرهی:

تاج مکارم الاخلاق عفو و بخشش است

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) گفت: به اعتقاد اولیای خدا، کسی که به تاج عفو و بخشش مزیّن نشود، احتمال زیادی دارد که مکارم اخلاقی او نیز ضعیف شده و از بین برود.
آیت الله قرهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله روح الله قرهی، تولیت مدرسه امام مهدی(عج)، در مراسمی که در شب قدر و در مهدیه قائم المنتظر(عج) برگزار شد، در ادامه بحث عفو و بخشش، گفت: حضرت علی(ع) در غررالحکم می‌فرماید، اگر کسی دارای مکارم و صفات خوبی است، عفو و گذشت، تاج و رأس آن‌ها است.

وی در ادامه افزود: وقتی گفته می‌شود که از دیگران بگذرید، به خاطر این است که ظلمی در حق ما مثل غیبت، تهمت، فحاشی شده که می‌خواهند بگذریم. اگر صفت رحمت در وجود انسان باشد، قطعاً عفو می‌کند. به اعتقاد اولیای خدا، کسی که به تاج عفو و بخشش مزیّن نشود، احتمال زیادی دارد که مکارم اخلاقی او نیز ضعیف شده و از بین برود.

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) ابراز داشت: مثلاً کسی که اهل جود و بخشش است، به دیگران کمک می‌کند، به پیرمرد و پیرزن همسایه کمک می‌کند، امّا اهل عفو و گذشت نیست؛ روایت شده، ای بسا این صفت خوب جود و بخشش هم در او کم‌رنگ شود و آرام آرام از بین برود.

آیت الله قرهی اظهار داشت: اگر به کسی که می‌خواهد در محضر خداوند متعال حاضر شود و دستش را بالا آورده و الهی العفو بگوید، گفته شود، تو که این‌قدر طلب عفو می‌کنی، آیا از بندگان من نمی‌گذری. اگر بگوید خدایا، او به من ظلم کرده؛ خداوند هم می‌فرماید: تو هم ظلم کردی، هم به خودت، هم به من، یعنی هم حق الناس به گردن داری و هم حق الله و الهی العفو می‌گویی؛ بنابراین عفو برای جایی است که ظلمی صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: از حضرت علی(ع) روایت شده بدترین مردم، کسی است که خطای دیگران را نبخشد و عیب دیگران را نپوشاند؛ همه‌ ما هزاران عیب داریم ولی نباید آن را مطرح کنیم، پروردگار عالم که ستارالعیوب است و به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید اگر به گناهت اقرار کنی، همان هم گناه است، پس خودت هم حق نداری آبروی خودت را ببری، چون من ستارالعیوب هستم و گناهانت را پوشاندم تا کسی نفهمد.

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) گفت: روایت شده رذیله‌ترین اخلاق‌ها برای آن کسی است که دوستی داشته و بعد از این که با او قهر کرد، مطالب او را افشا کند، همچنین در نهج‌الفصاحه روایت از پیغمبر اکرم(ص) آمده که از یکدیگر بگذرید تا کینه‌ها میان شما از بین برود، اگر کسی کینه داشته باشد، از رحمت خدا دور است، حالا اگر در جامعه‌ای کینه زیاد شود، نه تنها از رحمت خدا دور می‌شوند، فقر نیز بر آن‌ها وارد می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شب قدر از خداوند رحمان، بسیار طلب استغفار کنید، این ماه، فرصت غفران است، بنا به فرمایش پیغمبر اکرم(ص) کسی که از خطای دیگران بگذرد، خدا هم از خطای او می‌گذرد و آن کسی که گذشت و عفو کند، خدا هم از او گذشت می‌کند؛ کسی که این خصلت در او نباشد، چطور می‌خواهد الهی العفو بگوید، البته خدا می‌گذرد، امّا انسان هم واقعاً باید خجالت بکشد که خودش عفو را از خدا می‌خواهد، امّا انجام نمی‌دهد./966/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات