۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۵۰۵۴۵۷
دبير جامعه روحانيت كاشان:

زندگي برزخي مومنان بهتر از زندگي دنيايي آنها است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: مومنان راحت از دنيا مي روند و فشار قبر و تاريكي قبر ندارند و حساب و كتاب و نكير و منكر براي آنها خيلي سخت نيست و زندگي عالم برزخ آنها بهتر از زندگي دنيايي آنها است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، بعد از ظهر امروز شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 20 قرآن و  سوره مباركه نمل كه مي فرمايد، ‹‹وَ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ وَ کُلٌّ أَتَوْهُ داخِرينَ››، گفت: وقتي كه در صور دميده شود، تمام كساني كه در آسمانها و زمين هستند به جزع و فزع مي افتند.

وي افزود: جريان جزع و فزع در آيه اول سوره مباركه حج  به اين شكل بيان شده است ‹‹يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ ۚ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ›› از خداوند بپرهيزيد كه زلزله روز قيامت زلزله خيلي بزرگي است ‹‹يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ›› وقتي كه زلزله روز قيامت برپا شود هر زن شيرده اي بچه شيرخوار خودش را كه با تمام عشق و علاقه و عاطفه و محبتي كه به فرزندش از ترس زلزله روز قيامت رها مي‌كند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در ادامه مي فرمايد ‹‹وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا›› هر مادري كه باردار باشد از شدت ترس وضع حمل مي‌كند ‹‹وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَىٰ›› و مردم از شدت ترس گيج و مست هستند  در حالي كه ‹‹وَمَا هُم بِسُكَارَىٰ››  كسي مست نيست ‹‹وَلَٰكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ›› بلكه عذاب خدا است كه شديد است و مردم را به اين روز انداخته است.

وي افزود: خداوند در آيه 88  سوره مباركه نمل مي فرمايد، ‹‹وتَرَي الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَةً وَ هِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ›› وقتي زلزله روز قيامت مي خواهد اتفاق بيافتد، كوه ها در نگاه اول ثابت هستند و اين در حالي است كه مانند ابر در حال حركت هستند، حركت كوه ها در آستانه روز قيامت شروع زلزله است و در ادامه كوه ها با يكديگر برخورد و متلاشي مي شوند و مانند پشم حلاجي شده به آسمان پرتاب مي‌شوند.

دبير جامعه روحانيت با اشاره به اينكه ترس اضطراب روز قيامت براي همه وجود دارد به طوري كه پدر از فرزند فرار مي كند و فرزند از پدر و مادر فرار مي‌كند، گفت: خداوند در آيه 89 سوره مباركه نمل مي فرمايد، همه در روز قيامت ترس و اضطراب ندارند بلكه ‹‹مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها›› آنهايي كه خير انجام داده اند خداوند بهتر از كار خير به آنها مي‌دهد ‹‹وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ›› و آنهايي كه اهل ايمان  و عمل صالح هستند از جزع و فزع درآستانه قيامت در امان هستند.

حجت الاسلام شاه فضل، همچنين با بيان اينكه، ترس و اضطراب و نگراني روز قيامت براي مومنان نيست، افزود: مومنين واقعي نه مومني كه اداي مومن بودن را درآورده باشد، نه تنها در آن لحظات، بلكه در لحظه شروع روز قيامت و هنگامي كه از قبر خارج مي‌شوند و هنگام حساب و كتاب ترس و اضطراب و نگراني ندارد.

وي افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ›› آنهايي كه در دنيا با يكديگر دوست و رفيق بودند و در عالم رفقات با يكديگر مراوداتي داشتند در روز قيامت دشمن يكديگر مي‌شوند مگر كساني كه دوستي آنها بر مبناي تقوا باشد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: مومنان خيلي راحت از دنيا مي روند و فشار قبر و تاريكي قبرندارند و حساب و كتاب و نكير و منكر براي آنها خيلي سخت نيست و زندگي عالم برزخ آنها بهتر از زندگي دنيايي آنها است، بنابراين ‹‹الدنيا سجن المؤمن›› انسانهايي‌كه ايمان قوي داشته باشند نمي خواهند در اين دنيا باشند و دنيا را با تمام زيبايي‌ها و شيريني‌ها و لذت هايش دوست ندارند.

حجت الاسلام شاه فضل، افزود: دنيا به كام اميرمومنان(ع) شيرين نبود و لذتي از اين دنيا نمي برد و به نان خشك و نمك اكتفا مي كرد و شيريني هاي دنيا برايش جذاب نبود، از اين رو اميرمومنان(ع) عاشق مرگ و شهادت بود، اما ما به دليل تعلقاتي كه به دنيا داريم، دوست داريم در دنيا بمانيم و اگر به ما گفته شود بايد به دنياي ديگري برويد وحشت مي كنيم.     

وي افزود: مومن طي مدت عمر خودش در دنيا بايد به مرور از محبت هاي خودش به دنيا كم كند و بيشتر به قيامت و دنياي آخرت خود فكر كند چرا كه براي ماندن در اين دنيا خلق نشده ايم تا از اين دنيا بهره ببريم، بلكه ما براي بهشت و نعمتهاي بهشتي خلق شده ايم، بنابراين انسانهايي كه وابسته به دنيا نيستند مرگ راحت تري دارند.

به گفته وي، انسانهايي كه تعلقات دنيايي دارند مرگ برايشان خيلي سنگين خواهد بود اما انسانهايي كه هدف شان آخرت باشد از مرگ هراسي نداشته و از مردن لذت مي برند.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: بحث فشار قبر نيز مانند مرگ است و انسانهايي كه تعلقات دنيايي دارند و كساني كه اهل گناه و فساد و ظلم و ستم به ديگران هستند فشار قبر برايشان سخت و طولاني است، ضمن اينكه زمان در قيامت كمّي نيست و كيفي است./202/1307/ب1

ارسال نظرات