۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۵۰۵۶۷۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

روزه داري تمرين بندگي خدا و مبارزه با هواي نفس است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: روزه گرفتن را تمريني براي بندگي خدا و مخالفت با هواي نفس و مبارزه با نفس دانست و عنوان كرد: روزه به معني تمرين ترس از خدا است.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل بعد از ظهر امروز در مسجد امام خميني(ره) در تفسير  قرآن مسجد امام خميني،  گفت: يكي از مفاهيمي كه در قرآن كريم مطرح شده است مفهوم ثبات قدم است ‹‹إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي کُنْتُمْ تُوعَدُونَ›› بسيار از انسانها ايمان آوردند اما بعد از گذشت مدتي نتوانستند استقامت كنند و از مسير ايمان خارج شدند.

وي با اشاره به اينكه در قرآن كريم عبارات زيادي در اين زمينه وجود دارد، گفت: در سوره مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ›› دعا مي‌كنيم كه قلوب ما بعد از اينكه در مسير هدايت قرار گرفتيم بر نگردد، بنابراين مشخص مي شود برخي انسانها بعد از اينكه در مسير هدايت قرار گرفتند، دچار انحراف مي شوند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در سوره آل عمران مي فرمايد ‹‹مثل الذين ينفقون اموالهم في سبيل الله  تَثْبِيتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ›› انسانها براي ثبات قدم شدن در دين انفاق مي‌كنند، از اين رو مشخص مي شود كه  يكي از مسائلي كه سبب ثبات قدم انسان در دين مي شود بحث انفاق است.

وي افزود: آيت الله بهجت(ره) مي فرمايد اگر مي خواهيد در ماه 30 هزار تومان انفاق كنيد اين مبلغ را در ابتداي ماه پرداخت نكنيد بلكه روزي هزار تومان انفاق كنيد تا عادت كنيد هر روز دست در جيب خود كرده و از دنيا كنده و جدا شويد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: در شب قدر بايد از خدوند بخواهيم تا از اينكه توفيق تلاوت قرآن و خواندن دعا و نماز و روزه و عبادت را به ما داده است اين توفيق از ما نگيرد و در راه دين خود ثبات قدم باشيم، چرا كه بسياري از افراد با ايمان تر از ما كه اهل نماز و روزه و دعا بودند اما در ادامه از مسير ايمان خارج شدند.

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به اينكه خداوند اگر نعمتي را از ما گرفت، ظلم به ما نيست بلكه محبت خداوند به ما است، گفت: خداوند با اين كار مي خواهد تا ما عادت كنيم كه اگر نعمتي را از ما گرفت ناراحت نشويم، چرا كه با اين كار متوجه مي شويم تا چه اندازه به دنيا وابسته شده و از آخرت غافل شده ايم، ضمن اينكه از نعمت هايي هم كه خداوند به ما مي دهد زياد خوشحال نباشيم وخدا را فراموش نكنيم.

وي افزود: انسان بايد به مرحله ای برسد كه اگر خداوند نعمتي به او داد زياد خوشحال نباشد و اگر نعمتي را از او گرفت زياد ناراحت نباشد كه ايجاد چنين ويژگي در انسان ها، نياز به سالها  مشقت و تمرين دارد.

دبيرجامعه جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر به دين و اهل بيت(ع) نزديك شديم اما اگر هدف از نزديك شدن به دين و اهل بيت(ع) دنيا باشد، هيچ موقع به دنيا نخواهيم رسيد، بنابراين اگر در مسير قرآن قرار داشته باشيم و نيت خود را در مسير قرآن، قرآني كنيم توجهي به جاذبه هاي دنيا نخواهيم داشت.  

حجت الاسلام شاه فضل گفت: انساني كه اهل دنيا و جاذبه هاي دنيا و هواي نفس خودش باشد و براي به دست آوردن آن به دنيا چسبيده باشد به دنيا نخواهد رسيد و چه بهتر كه در مسير بندگي خدا و هدايت قرار بگيرد.

دبير جامعه روحانيت كاشان روزه گرفتن را تمريني براي بندگي خدا و مخالفت با هواي نفس دانست و عنوان كرد: روزه به معني تمرين ترس از خدا است و انسان مومن روزه داركه در طول روز تشنگي و گرسنگي را به دليل ترس از خدا تحمل مي‌كند در واقع با هواي نفس مبارزه مي‌كند و بر هواي نفس خودش غلبه مي‌كند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: هدف اصلي بسياري از دستورات ديني براي اين است كه انسان را از زمين جدا كند و از هواي نفس خودش كه دشمن اصلي انسان و عامل سقوط انسان است دور كند.

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: اگر انسان بر محبت به دنيا و هواي نفس خود غلبه كند به ثابت قدم در دين و احكام ديني خواهد رسيد./1307/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات