۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۵۰۶۰۲۹
دبير جامعه روحانيت كاشان:

جنود عقل و جهل انسان همواره در حال مبارزه هستند

دبير جامعه روحانيت كاشان، اشاره به اينكه، جنود عقل و جهل ما انسانها هر روز با يكديگر درگير و در حال مبارزه هستند، گفت: درمبارزه بين جنود عقل و جهل، گاهي اوقات فرصت انتخاب و تصميم گيري و مقابله را داريم اما گاهي اوقات نيز فرصت نداريم.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل بعد از ظهر امروز در مسجد امام خميني(ره) در تفسير قرآن مسجد امام خميني، با اشاره به حديث معروف ‹‹جنود عقل و جهل››، گفت: براي اين حديث معتبر و مفصل و كاربردي، بسياري از علماي اخلاق براي اين شرح هاي زيادي نوشته اند.

وي با اشاره به جنگ احد و رها كردن تنگه احد توسط مسلمانان براي جمع آوري غنائم و شكست مسلمانان در اين جنگ، گفت: خداوند در سوره مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطَانُ بِبَعْضِ مَا كَسَبُوا››  اگر آنها در آن لحظه فريب خوردند به دليل كارهاي قبلي آنها بود نه اينكه تا آن لحظه خوب باشند اما يك مرتبه بد شده باشند، بلكه قبل ازآن در بازار و خانه حريف خود نشدند، در ميدان جنگ نيز حريف خود نشده و جنود جهل بر جنود عقل آنها غلبه كرد.

 

دبير جامعه روحانيت، ادامه داد: اينگونه نيست كه انسان در ميدان‌هاي كوچك شكست خورده باشد اما در ميدان‌هاي بزرگ بتواند پيروز شود ‹‹إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطَانُ بِبَعْضِ مَا كَسَبُوا›› بنابراين آنها قبلا فريب شيطان را خورده و شكست خورده بودند.  

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه، جنود عقل و جهل ما انسانها هر روز با يكديگر درگير و در حال مبارزه هستند، گفت: در مبارزه بين جنود عقل و جهل، گاهي از اوقات فرصت انتخاب و تصميم گيري و مقابله را داريم اما گاهي اوقات نيز فرصت نداريم.

وي افزود: وظيفه ما انسانها طي مدت عمر خود اين است كه به دنبال تقويت جنود عقل و تضعيف جنود جهل خود باشيم، بنابراين جمع آوري مال و ثروت وظيفه انسان نيست چرا كه فقير و غني هر دو فنا پذير هستند و تنها چيزي كه طي مدت عمر خود بايد به دنبال آن باشيم، جنود عقل است كه اگر نداشته باشيم دست ما خالي خواهد بود.

به گفته وي، اگر انسان زرنگ باشد در شب‌هاي احياء از خدا مي خواهد تا جنود عقل او را تقويت و جنود جهل او را تضعيف كند.

دبير جامعه روحانيت كاشان، يادآور شد: برخي از علماي اخلاق اعتقاد دارند براي ساختن يكي از اين صفت هاي خوب در انسان، مانند اين است كه انسان بخواهد كوهي را با پلك چشم خودش خراب كند و يا پرنده اي بخواهد، كوه شني را با منقار خودش جا به جا كند.

وي افزود: اگر انسان وارد چنين مسيري شود و حواس او جمع باشد، ممكن است مقداري پيشروي كند، اما اگر كسي در اين مسير نباشد و دعاهاي شب قدر او دنيايي باشد نتيجه نخواهد گرفت، بنابراين يكي از تصميمات در شب قدر اين است كه كار، تلاش، تفريح و گردش را در مسير ساخت اخلاقي خود قرار دهيم.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: انسان بايد همه صفات عقل و جهل خود را بنويسيد و خود ارزيابي كند و بعد از چند سال متوجه خواهد شد كه آيا صفات اخلاقي او رشد داشته است و يا صفات بد اخلاقي او تضعيف شده است و اگر كسي متوجه شد طي چند سال ارزيابي، علم، سرمايه و جايگاه اجتماعي او رشد داشته و در مقابل غرور و حسد كم او شده و تواضع او زياد شده است، در مسير رشد قرار گرفته است.

وي در ادامه به اهميت جهاد با نفس پرداخت و به جايگاه جنود عقل و جهل در جهاد با نفس اشاره كرد و گفت: امام خميني(ره) مي فرمايد، انسانها وقتي در روز قيامت مبعوث مي شوند به قيافه دنيايي خود مبعوث نمي شوند،  بلكه به قيافه روح خود كه همان صفات عقل و جهل است مبعوث مي شوند، بنابراين انسانهاي درنده در قيامت مانند گرگ و انسانهاي مكار مانند روباه محشور مي شوند و اگر انساني همه صفات جهل را داشته باشد مانند حيواني محشور مي شود كه قابل شناسايي هم نيست.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: امام خميني(ره) در كتاب چهل حديث خود بحثي را مطرح كرده و گفته است، در قيامت يك جهنم به نام جهنم اعمال و يك جهنم بنام اخلاق داريم كه در ارتباط با جنود جهل است، جهنم اخلاق به قدري حرارت آن زياد است كه جهنم اعمال در مقابل جهنم اخلاق سرد است./1307/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات