۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۰
کد خبر: ۵۰۶۱۵۲
آیت الله مصباح یزدی:

نباید برای رسیدن به اهداف و منافع تاریخ را تحریف کرد/ روحانیت نسبت به تربیت جامعه مسؤول است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: کسانی برای این که به مقاصد خود برسند تحریف تاریخ کرده و سخنان را تأویل می کنند یعنی آنچه که نیاز ندارند را حذف می کنند و تنها یک جمله را می گویند که اگر جملات دیگر نباشد معنای آن فهمیده نخواهد شد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: زمانی افرادی در رکاب علی(ع) بودند و در زمان فرزند ایشان به سراغ دشمنان اهل بیت(ع) رفتند، انسان باید از تاریخ عبرت بگیرد و اجازه ندهد که به این گونه مسائل مبتلا شود.

وی افزود: اگر فرمایشات امیرمؤمنان نبود بسیاری از مسائل برای ما روشن نمی شد، باید مراقب بود که انقلاب تحریف نشود از این رو حضرت امام فرمودند که  اسناد آن باید ضبط شود، در نهج البلاغه هم حضرت علی(ع) بسیاری از مسائل را بیان کرده اند که می تواند سبب هدایت شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امیرمؤمنان در خطبه های خود مسائل صدر اسلام را تشریح کردند، اظهار داشت: حضرت در خطبه سوم یعنی شقشقیه می فرماید خلیفه اول همانند پیراهنی خلافت را بر تن کرد در حالی که می دانست نسبت من و خلافت همانند محور و قطب آسیاب است یعنی اگر حضرت نبود کار خلافت سامان نمی گرفت.

وی ادامه داد: حضرت در نامه ای دیگر می فرماید وقتی دیدم مردم به سراغ فرد دیگری رفتند از آن مسأله کنار رفتم، ایشان فرمود حالت من همانند کسی بود که دست او را بریده اند که نمی تواند جنگی داشته باشد و در جایی می گویند اگر حرفی زده می شد می گفتند که علی عاشق سلطنت است، علی(ع) می فرمایند در آن زمان به این نتیجه رسیدم که اگر سکوت کنم بهتر است چون امر دایر بود که با دست بریده حمله کنم یا بر این ظلمت کور صبر داشته باشم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که امام علی(ع) خود را بین دو گزینه صبر و جنگ با دست بریده دیدند نه این که بیعت کنند، ابراز داشت: خود ایشان می فرماید به آن ها دست بیعت ندادم تا این که کار به جایی رسید مردم مرتد شدند و اعلام کردند که اسلام را از بین خواهند برد.

وی عنوان کرد: حضرت فرمود میراث پیامبر غارت شد اما به دلیل مصلحت صبر کردم آیا معنای این رأی مردم و تبعیت حضرت از رأی آنان است؟ حضرت 25 سال صبر کردند، ایشان می فرمایند بعد از مرگ خلیفه سوم مردم به خانه هجوم آوردند به گونه ای که امام حسن و امام حسین(ع) زیر دست و پا افتادند و چاره ای ندیدم که خلافت را قبول کنم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بعد از قبول خلافت از سوی حضرت تازه مشکلات آغاز شد و جنگ هایی را علیه ایشان راه انداختند؛ قرآن می فرماید سعادت برای کسانی است که اراده برتری بر دیگران نداشته و اهل فساد نباشند، امام می فرمایند عده ای با این که آیات را می دانستند آگاهانه جنگ ها را راه انداختند و دنیا برای آن ها شیرین بود و چون در زمان علی(ع) نمی توانستند به مقاصد خود برسند جنگ راه انداختند.

وی اضافه کرد: برای این که به مقاصد خود برسند تحریف تاریخ کرده و سخنان را تأویل می کنند و آنچه که نیاز ندارند را حذف می کنند و تنها یک جمله را می گویند که اگر جملات دیگر نباشد معنای آن فهمیده نخواهد شد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که  در برابر پرخوری ستمگران و گرسنگی محرومان نباید سکوت کرد، گفت: حضرت علی(ع) فرمود  اگر تکلیف خدا و درخواست و حضور مردم نبود افسار خلافت را به دست نمی گرفتم، حضرت به دلیل این که مشاهده می کردند که ستمگران مال مردم را می خورند و بیت المال را غارت می کردند برای مقابله با آن ها مسؤولیت را قبول کردند.

وی افزود: گاهی حقوق نجومی به کارمندان داده و حقوق سالیانه چند خانواده را در یک ماه به یک کارمند می دهند، از طرفی دیگر خانواده شهیدی دو دختر دارد که یک چادر بیشتر ندارند و به همین دلیل اسم دختران را در دو نوبت مدرسه نوشتند تا صبح یکی از آن ها و عصر فرزند دیگر از چادر استفاده کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که طلاب باید با نهج البلاغه انس داشته باشند و شروح آن را مطالعه کنند، اظهار داشت: طلاب و حوزویان باید بررسی کنند که آیا منظور از سخنان امیرمؤمنان دموکراسی بود که حق مخالفت نداشتند یا مسأله چیز دیگری است، برخی از نویسندگان می گویند مسائلی که درباره امامت علی(ع) معروف است از عهد صفویه پیدا شده و پیامبر به مردم فرمودند به نظر من خوب است که علی را انتخاب کنید و مردم گفتند خوب نیست و خلیفه اول را تعیین کردند و کار تمام شد و پیامبر فقط توصیه کرد و نصبی در کار نبوده است.

وی ادامه داد: امروز برخی از مسؤولان از شاگردان این نویسندگان هستند و چنین حرف هایی در ذهن آن ها است، وقتی روحانیت مسائل را به خوبی برای مردم و جامعه تبیین نکنند جوانان از کجا باید آن ها را دانند، طلاب چقدر با نهج البلاغه مأنوس هستند و چقدر این کتاب مهم و شروح مربوط به آن را مطالعه کرده اند؟

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که ریشه دین عقیده است، ابراز داشت: عقیده با فکر پیدا می شود، فکر در اثر تلقینات و افکار غلط عوض می شود، اگر بخواهیم دین صحیح داشته باشیم باید دارای عقاید صحیح باشیم، برای داشتن عقاید صحیح باید آن ها را از منابع صحیح گرفت که به فرمایش امام باید اسلام ناب محمدی باشد.

وی عنوان کرد: اگر می خواهیم اسلام ناب محمدی در جامعه ترویج شود باید مسائل را به خوبی برای مردم تبیین کنیم نه این که کسی از پاریس برای ما دین بنویسد و افرادی دیگری برنامه آموزش و پروش بدهند، امروز در همین قم برخی از کسانی که تدریس دارند افکار غربی را ناخودآگاه به دانش آموزان منتقل می کنند، چقدر همت شده که کتاب هایی بر اساس مکتب اهل بیت(ع) و با استفاده از سخنان این بزرگواران نوشته شود؟

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تقوا فقط ذکر گفتن نیست، ذکر برای زمانی است که انسان وقتی هیچ کار دیگری نمی تواند انجام دهد بگوید، وظایف شرعی بسیاری بر عهده طلاب و روحانیت است و گاهی بسیاری از آنان را نمی توان عمل کرد، نباید سرمان را زیر برف بکنیم و بگوییم در جمهوری اسلامی همه چیز درست است، یک روز یقه انسان را می گیرند و می گویند برای نسل آینده کشور خود چه کار کردید، آیا در دوره جمهوری اسلامی نمی شود کار خوب و درست انجام داد و کتاب های خوب برای فرزندان نوشت؟/1323/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات