۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۰۶۳۵۸

لغزشگاه ۲۰۳۰ از دیدگاه شخصیت‌های دانشگاهی

جریان خاصی در کشور، اشکالات فاحش سند ۲۰۳۰ را به طور کلی انکار می‌کنند و گروهی دیگر می‌گویند نقاط ضعف آن را اجراء نمی‌کنیم؛ اما در این میان مخالفان ۲۰۳۰ نظرات صریحی و مستدلی را ارائه داده اند.
تجمع اعتراضی بانوان قم به سند ۲۰۳۰

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا، یکی از بحث‌های مهمی که اخیرا به صورت جدی در عرصه سیاسی و در جامعه مطرح شده است و بسیار مورد توجه قرار گرفته است، بحث در مورد سند 2030 است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. جریان خاصی در کشور، اشکالات فاحش آن را به طور کلی انکار می‌کنند و گروهی دیگر می‌گویند نقاط ضعف آن را اجراء نمی‌کنیم (شرط تحفظ گذاشته‌ایم). ولی در مقابل مخالفان این سند، ادله مختلفی در نقد این سند آورده‌اند که توجه به آنها و بررسی این نقدها اثر زیادی در قضاوت در مورد این سند دارد و در نتیجه توجه به این نقدها اهمیت زیادی دارد. با توجه به مخالفان وسیعی که این سند دارد، می‌بینیم که در میان اهل علم، گروه‌های مختلفی به نقد آن پرداخته‌اند. در این نوشته به نظرات برخی از شخصیت‌های دانشگاهی و اساتید دانشگاه در نقد سند 2030 پرداخته‌ایم.

استاد حسن عباسی؛ استاد علوم استراتژیک

استاد حسن عباسی، استاد علوم استراتژیک بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، در تاریخ 17 اردیبهشت 96 در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان عنوان می‌کند که این سند تلاش دارد تا زنازادگی در جوامع به رسمیت شناخته شود.

همچنین ایشان در کنفرانس افق نو در تاریخ 27 اردیبهشت 96 که گزارش آن در تارنمای دنیای سینما منتشر شده است، سند 2030 یونسکو را متعارض با بنیان‌های اجتماعی جمهوری اسلامی می‌دانند.

این استاد علوم استراتژیک بر اساس خبر شبکه اطلاع‌رسانی دانا در تاریخ 21 اردیبهشت، در جمع مردم ملایر بیان می‌کند که این سند بنیاد خانواده را به شدت نشانه گرفته است، همچنین ترویج ازدواج سفید در جامعه و آموزش مسائل جنسی به دختران و پسران در مدارس، از دیگر آثار این سند است.

دکتر حسین کچوئیان

بر اساس خبر پایگاه 598 در تاریخ 8 خرداد 96 به نقل از راه دانا، دکتر حسین کچوئیان معتقد است که حذف فرهنگ ایثار و شهادت از کتب درسی ما تا کنون در چارچوب سند 2030 بوده است.

همچنین بر اساس مصاحبه منتشر شده در خبرگزاری فارس در تاریخ 17 اردیبهشت 96 به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایشان ترویج مسائل جنسی در تعلیم و تربیت را موجب انحرافات اخلاقی دانش‌آموزان و از آثار سند 2030 می‌داند.

دکتر کچوئیان بر اساس خبر مشرق به نقل از فارس در تاریخ 4 خرداد 96، در نشست «بزم اندیشه» عنوان می‌کند که سند 2030 روحی دارد که تحفظ‌های ما نباید با آن تناقض داشته باشد و چنین اسنادی بر زنان و دختران تمرکز دارند و این تمرکز تنها زمینه‌ساز انقلاب جنسی در جوامع است. ترویج روسپی‌گری نیز از دیگر اهداف این سند است. نکته دیگر اینکه هدف اساسی سند ۲۰۳۰، گسترش شهروند جهانی با مبنای اومانیستی و بحث حقوق بشر اومانیستی است.

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

ایشان در تماس تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما و به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در تاریخ 19 اردیبهشت 96، امضا این سند را مخفیانه و غیرقانونی می‌دانند که مسیر قانونی را طی نکرده است. نکته دیگر اینکه این سند بومی و اسلامی و ایرانی نیست.

دکتر کی‌نژاد

دکتر کی‌نژاد بر اساس مصاحبه‌ای به نقل از فارس در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶معتقدند که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد و سند 2030 در تعارض با آن است و نیازی به سند 2030 نیست.

دکتر مهدی گلشنی

ایشان طبق  مصاحبه در تاریخ هفتم خرداد ماه ۱۳۹۶معتقدند که سند 2030 بازکننده راه نفوذ به کشور ماست.

دکتر کبگانیان

دکتر کبگانیان بر اساس مصاحبه‌ای به نقل از فارس در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ معتقدند که سند 2030 مراحل قانونی را طی نکرده است و با اسناد بالادستی نظام، انطباق ندارد.

مهندس سید عزت الله ضرغامی

بر اساس مطلبی که فارس به نقل از اینستاگرام ایشان منتشر کرده است، ایشان در تاریخ 7 خرداد ماه نوشته‌اند، معتقدند که پذیرش این سند ضرورتی ندارد و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ما را از آن بی‌نیاز می‌کند.

بیانیه بیش از ۲۵۰۰ نفر از دانشگاهیان درباره سند 2030

در این بیانیه که خبرگزاری فارس در تاریخ  9 خرداد 96 منتشر کرده است، این دانشگاهیان در این بیانیه به ناسازگاری این سند با مبانی اسلامی و تبعیت آن از الگوهای نئولیبرالی اشاره شده است. همچنین به تمرکز آن بر زنان و کودکان و آموزش امور جنسی به کودکان زیر ده سال اشاره شده است.

جمعی از حقوقدانان در پاسخ به بیانیه دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت درباره سند 2030

در این بیانیه که در تاریخ 8 خردادماه 1396 در خبرگزاری فارس منتشر شده است، نپیمودن مراحل قانونی توسط این سند و اجرای مخفیانه آن، عدم ارائه جواب مقبول توسط دولت به اشکالات وارد شده، از جمله اینکه این سند نه منطبق با ارزش‌های اسلامی، نه منطبق با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی و نه تفسیری ملی از چارچوب بین المللی (سند اصلی آموزش 2030) است، الزام‌آور بودن این سند و ادعای پذیرش این سند به شرط تحفظ مورد نقد قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

بر اساس خبر فرهنگ نیوز به نقل از فارس، ایشان، در نشست بررسی سند آموزش 2030 به مشکلاتی نظیر مبهم بودن سند 2030 و متولی آن، وجود تناقض در «سند» یا «برنامه» بودن متن 2030، درونی و اسلامی نبودن نگاه مسئولان مربوط به این سند، وجود سه سند مصوب و مهم در عرصه آموزش و پرورش و بی توجهی مسئولین به آنها، ناسازگاری با اسناد بالادستی، واپس‌گرایانه بودن تعابیر سند 2030، عدم توجه به نیازهای بومی و واقعی در برنامه آموزشی 2030، سخیف و درهم ریخته بودن متن آموزش 2030 و مبنا و نگرش غربی در سند 2030 اشاره کرده است.

دکتر شهریار زرشناس

بر اساس خبر خبرگزاری تسنیم به نقل از حمایت، دکتر شهریار زرشناس در مصاحبه خود که در تاریخ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ منتشر شده است معتقد است که سند 2030 را در جهت جهانی‌سازی نئولیبرالیسم می‌داند. از لوازم این موج، یکسان‌سازی‌هایی در حوزه‌های گوناگون است و از جمله این یکسان‌سازی‌ها ‌«یکسان‌سازی فرهنگی» است که مسیرهای دستیابی متعددی دارد.

از نظر این استاد دانشگاه، یکی از این مسیرها، «به دست گرفتن کنترل عملی نظام‌های آموزشی» کشورهاست و بهترین راه آن، استفاده از سازمان‌هایی نظیر یونیسف و یونسکو و دیگر نهادهای تابعه سازمان ملل است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های یونسکو تهیه اسنادی نظیر 2030 است.

منصوره شاکری؛ استاد حوزه و دانشگاه یزد و فعال حوزه آموزش‌وپرورش

بر اساس خبر شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدبانو این استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که ساعات آموزش دینی و قرآنی در مدارس به شدت کاهش یافته است و در مواردی تا 50 درصد کاهش داشته است.

دکتر محمدمهدی زاهدی؛ رئیس کمیسیون آموزش مجلس

ایشان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، که 19 اردیبهشت 96 در خبرگزاری فارس منتشر شد، دلایل مخالفت خود را با سند 2030 چنین مواردی عنوان کردند: وجود سند تحول بنیادین، طی نکردن مراحل قانونی، بومی نبودن و تناقض جدی با آرمان‌های نظام و انقلاب، اصرار بر برابری جنسیتی بجای عدالت جنسیتی، مقابله با رنگ و بوی مذهبی و پرورشی مدارس، غلبه دادن به حقوق بشر آمریکایی، بی اطلاعی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی از اجرای 2030 توسط دولت و ... .

محمد اسحاقی؛ معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی

ایشان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، که 19 اردیبهشت 96 در خبرگزاری فارس منتشر شد، در انتقاد به این سند، به نقش منفعلانه دولت در پذیرش این سند، الزام آور کردن داوطلبانه این سند و اجرای شتابزده آن اشاره کردند.

محمد صادق کوشکی؛ استاد دانشگاه تهران

بر اساس خبر موج رسا به نقل از عصر زنجان، این استاد دانشگاه تهران، سند 2030 را، تدوین شده بر پایه سکولاریسم و جدایی دین از زندگی می‌دانند.

روح الله مومن نسب؛ کارشناس فضای مجازی

بر اساس خبر شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نگارانه، این کارشناس فضای مجازی، معتقد است که تمام مراحل سند 2030 در فضای مجازی در حال اجراء شدن است و ساماندهی فضای مجازی مهمترین راهکار مقابله با 2030 می‌باشد.

پروفسور باقر ساروخانی؛ پدر علم جامعه‌شناسی ایران

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس در همایش مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی اصفهان، این دانشمند علم جامعه‌شناسی، سند 2030 را ضعیف و غیر بومی می‌داند که باید اجرای آن متوقف شود و به جای آن سندی بومی باید تهیه شود.

محمدحسین صفار هرندی؛ وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی

بر اساس خبر شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دانشجو خبر، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مصاحبه‌ای که در 27 اردیبهشت 96 منتشر شده است، معتقد است سند 2030 در تلاش برای نابود ساختن سوخت های فسیلی (اصلی‌ترین دارایی ملت‌های منطقه) است، علاوه بر آن در صدد دین زدایی از نظام آموزشی کشور است و نکته دیگر اینکه مفاد آن، ضد مفاد سند داخلی آموزشی کشورمان است.

ایشان از دیگر نتایج این سند را ممنوعیت قرآن خواندن تا 10 سالگی برای کودکان می‌دانند و علاوه بر آن می‌توان به ترویج همجنس‌گرایی با اجرای این سند اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

با نگاهی اجمالی به نقدهای متنوع شخصیت‌های دانشگاهی متوجه می‌شویم که اشکالات این سند، مختص به یک عرصه خاص مثلا عرصه آموزشی نیست و دایره این اشکالات شامل عرصه آموزش، پرورش و تربیت، محیط زیست، مغایرت با اسناد ملی، اخلاق و فرهنگ جامعه، خانواده، اعتقادات و مبانی فکری جامعه و ... می‌شود. در نتیجه، ضرورت بررسی این نقدها و تجدید نظر جدی در اجرای این سند روشن می‌شود. /۸۸۱۳۰۳/س

 

سید علیرضا مصطفوی، دانش ‌آموخته حوزه علمیه قم
ارسال نظرات