۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۵۰۶۸۸۶
امام جمعه موقت قزوین:

برخی تحلیل ها در مورد ولایت با باورهای شیعه همخوانی ندارد

حجت الاسلام قابل گفت: اگر قرار است واقعه‌ای از تاریخ اسلام را بیان کنیم باید به صورت صریح و روشن به تمام زوایای آن بپردازیم نه اینکه تنها به یک بخش اشاره کنیم از این رو بسیاری از تحلیل‌های نادرستی که درباره امامت و ولایت صورت می‌گیرد به صورت یقین با باورهای شیعه هماهنگی و همخوانی ندارد.
حجت الاسلام علی قابل

حجت الاسلام علی قابل امام جمعه موقت قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به موضوع امامت، ولایت و رهبری گفت: امامت و رهبری معصوم(ع) در جامعه امری الهی است که از سوی خداوند متعال تعیین می‌شود و مردم در تعیین آن نقش و دخالتی ندارند.

وی در ادامه با اشاره به جریان بیعت مردم با امیرمومنان(ع) پس از گذشت بیست و پنج سال افزود: مردم پس از بیست و پنج سال از جامعه اشرافی به ستوه آمده و به سراغ حضرت علی آمدند آن حضرت طی خطبه‌ای به مردم اعلام کرد این وضعیت را خود شما به وجود آورده‌اید زیرا از ابتدا راهی را که در پیش گرفتید خطا و اشتباه بود.

حجت الاسلام قابل در ادامه با بیان اینکه تنها مقبولیت مردم ابزار مشروعیت حکومت نیست اظهار کرد: امام علی(ع) به اصرار مردم آن روز با آنها بیعت کرد در حالی که می‌دانست با جامعه‌ای مواجه است که زمام فکری آن به واسطه حاکمان نامشروع متلاشی شده از این رو هنگامی که آن حضرت حکومت را به دست گرفت سه جنگ و نبرد بزرگ در جامعه اسلامی بوجود آمد.

وی در ادامه با اشاره به خطبه معروف شقشقیه ابراز کرد: خطبه شقشقیه یکی از خطبه‌های معروف حضرت امیر(ع) است که حضرت در آن خطبه به بلاها و مصیبت‌هایی که در ابتدای خلافت او پس از پیامبر اکرم(ص) رخ داد اشاره می کند تمامی این موارد از واقعیت‌های غیرقابل انکار تاریخ زندگانی امیرمومنان(ع) است.

امام جمعه موقت قزوین در ادامه با بیان اینکه امام علی(ع) در بسیاری از خطبه‌های خود به روشنگری مردم درباره حکومت‌های نامشروع پرداخته است تصریح کرد: در جریان بیعت مردم با آن حضرت آن بزرگوار به ایراد خطبه پرداختند هدف آن حضرت روشنگری مردم نسبت به تصمیمات غلط و اعتراض به عملکرد خود مردم بود چرا که مردم با انتخاب اشتباه خود وضعیتی را به وجود آورده بودند که موجب شده بود جامعه اسلامی از ارزش ها فاصله بگیرد.

وی در پایان گفت: اگر قرار است واقعه‌ای از تاریخ اسلام را بیان کنیم باید به صورت صریح و روشن به تمام زوایای آن بپردازیم نه اینکه تنها به یک بخش اشاره کنیم از این رو بسیاری از تحلیل‌های نادرستی که درباره امامت و ولایت صورت می‌گیرد به صورت یقین با باورهای شیعه هماهنگی و همخوانی ندارد./302/873/ب1

ارسال نظرات