۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۵۰۷۳۲۱

بررسی دلایل اهمیت مسجد نوری موصل برای داعش

داعش سرانجام مسجد جامع النوری شهر موصل عراق را که مرکز فرماندهی بود، تخریب کرد تا به دست ارتش نیفتد.
مسجد النوری موصل

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از آن که تروریستهای داعش شکست خود را در محل مسجد النوری قطعی دیدند، این مسجد قدیمی را تخریب کردند تا به دست نیروهای مردمی و ارتش عراق نیفتد.

پل آدامز خبرنگار امور بین الملل شبکه بی بی سی در این باره گفت: تروریست های داعش در 3 سال گذشته به هنگام پیشروی سریع شان در شمال عراق، هیچگاه به تاریخ یا فرهنگ اهمیتی ندادند.

اکثر ناظران سیاسی معتقدند که انهدام مسجد النوری آخرین واکنش کینه توزانه داعش به پیشروی ارتش عراق پیش از فرارش از موصل بود.

مینا اللامی کارشناس بی بی سی نیز در این باره گفت: شاید داعش ترجیح می داد که اگر مسجد النوری را ویران کند، بهتر است که سالم به دست ارتش عراق بسپارد.   

اللامی افزود: داعش آشکارا اعلام کرده است که در موصل سیاست «زمین سوخته» را درپیش خواهد گرفت و در راستای همین سیاست چند مسجد و مزار دینی را از جمله مزار یونس نبی (ع) تخریب کرد.

اللامی گفت: داعش اعلام کرده است که مسجد النوری در حمله هوایی آمریکا تخریب شد و همین امر باعث تحریک احساسات نیروهای داعش شده است و این نیروها تهدید کرده اند که انتقام تخریب مسجد را خواهند گرفت. 

اهمیت مسجد جامع النوری در شهر موصل

تاریخ ساخت مسجد النوری که مهمترین مسجد اهل سنت است، به سال 1172 برمی گردد. نام مسجد از نام یکی از فرماندهان مسلمان به نام نورالدین محمود زنگی گرفته شده است؛ فرمانده ای که مبارزاتش با جنگجویان صلیبی معروف و مشهور است. 

مناره کج مسجد النوری که با نقش و نگارهای آجری ظریف پوشیده است، «الحدباء» نامیده می شود.

یک ماه پس از سیطره داعش بر موصل، ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه تروریستی از بالای منبر مسجد النوری سخنرانی کرد.

داعش پرچم سیاه خود را روی مناره معروف مسجد النوری برافراشت و این مسجد از زمان برافراشته شدن پرچم داعش به مرکز فرماندهی تروریست های داعشی تبدیل شده بود./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: العالم

ارسال نظرات