۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۵
کد خبر: ۵۰۷۴۴۲
آیت الله مصباح یزدی:

ریشه همه مشکلات و مفاسد اجتماعی وابستگی به دنیا است

آیت الله مصباح گفت: ریشه همه مشکلات کم معرفتی و شبهه داشتن در مسائل معرفتی است که انسان درست دین خود را نمی شناسد، عامل دیگر حب دنیا، پول پرستی، شهرت طلبی و جاه پرستی است.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقصی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) جمعه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به مباحث مبنای مشروعیت در حکومت گفت: اگر تعیین خلیفه به دست مردم است و رأی آن ها مشروعیت بخش به شمار می رود  مردم به کسی رأی دادند و علی(ع) وظیفه دارد متابعت کند اما حضرت این کار را نکرد تا وقتی مشاهده کردند که مردم در حال برگشت از دین بوده و در حال مرتد شدن هستند.

وی افزود: مسأله تنها ارتداد نبود بلکه مردم در حال باور به این مسأله بودند که اسلام باید از بین برود در این زمان حضرت برای حفظ اسلام با خلفا همکاری کردند تا خطری اسلام را تهدید نکند و اصل اسلام از بین نرود، خلفا در مسائل علمی، سیاسی و نظامی به امیرمؤمنان علی(ع) مراجعه می کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بر اساس اعتقاد شیعه امام باید معصوم بوده و منصوب از سوی خداوند متعال باشد، بر اساس نظر علما اگر کسی این اعتقاد را نداشته باشد شیعه نیست، با این حال جا دارد که گفته شود که مشروعیت حکومت با رأی مردم بوده و چون مردم رأی ندادند علی(ع) مشروعیت برای حکومت نداشته است، مشروعیت یعنی آنچه که خدا اجازه داده اگر از مشروعیت منظور دیگری دارند بحث دیگری است.

وی ادامه داد: رفتارهای خلیفه سوم سبب نارضایتی مسلمانان و بلاد اسلامی شد، برخی تصور می کنند که اگر با رأی 50 درصد به علاوه یک رییس جمهور شدند اختیار همه چیز را دارند و می توانند از اموال، پست ها و حقوق هرگونه که می خواهند برخورد کنند؛ برخی هم این گونه فکر می کردند که اگر خلیفه شدیم هرگونه که بخواهیم می توانیم عمل و بذل و بخشش کنیم که سخاوت است، سخاوتی که شامل بستگان خلیفه بود.

آیت الله مصباح ابراز داشت: بعد از خلیفه سوم و نارضایتی مسلمانان مردم به امیرمؤمنان هجوم آوردند و به ایشان برای بیعت مراجعه کردند جمعیت و هجوم به گونه ای بود که امام حسین و حسین(ع) زیر دست و پا افتادند؛ اگر یک انسان عادی بود  به چنین مردمی اعتماد نمی کرد که خلاف دستور صریح پیامبر عمل کردند از این رو امیرمؤمنان علاقه ای به حکومت کردن با مردم آن زمان نداشت.

وی عنوان کرد: حضرت به مردم فرمود اگر بر اساس اصرار شما حکومت را قبول کردم تابع دیگران نخواهم بود و تنها بر اساس حکم خدا و سنت پیامبر عمل می کنم، حضرت اتمام حجت کردند که بعد کسی به دلیل بیعت انتظاری نداشته باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان می فرماید حوادث سخت پیش رو است که بعید است شما مرد میدان و عمل باشید، افق روشنی نمی بینم اگر با من بعیت کنید کاری پیش برود، اگر من را مجبور به پذیرش کردید از کسی تبعیت نمی کنم و حجت من قرآن و سنت پیامبر است، وقتی پذیرفتم علیه من جنگ های راه انداختند گویا این کلام خدا را نشنیدند که سعادت آخرت برای کسانی است که اراده برتری طلبی بر دیگران و فساد را نداشته باشند.

وی اضافه کرد: مردم این کلام را شنیدند و فهمیدند اما سر خرابکاری ها و انحرافات فکری تا شهادت امیرمؤمنان و فرزندان ایشان این است که دنیا در نظر آن ها جلوه کرد و شیرین آمد، وابستگی به زینت دنیا سر همه فساد اجتماعی این است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: ممکن است توده مردم بر اثر تبلیغات امر بر آن ها مشتبه شود یعنی طالب حق هستند اما با تبلیغات غلط گمراه می شود اما چه بسا کسانی  که حقیقت را می دانند و درباره آن کتاب ها نوشتند، سخنرانی ها کردند و منبرها رفتند اما تغییر رنگ می دهند.

وی افزود: نهج ابلاغه و کلام حضرت این نیست که رأی مردم مشروعیت می آورد می فرمایند چون اعلام نصرت شده حجت بر من تمام شده است؛ امام فرمود دلیل دیگر پذیرفتن خلافت این است که خدا از علما پیمان گرفته که در برابر پرخوری های ظالمان و گرسنگی های مظلومان ساکت نباشند، سر پذیرفتن این ها است نه این که رأی مردم سبب مشروعیت است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: بعد از جریان بیعت افرادی همانند طلحه و زبیر از حضرت توقعاتی داشتند، حضرت فرمودند که علاقه ای به حکومت ندارم و شما با اصرار سبب شدید که قبول کنم بنابراین منتی ندارید که چون به خلافت رسیدم مزد آن را بخواهید

وی ادامه داد: هنوز داستان جمل تمام نشده بود که سپاهیان شام حمله و به مسلمانان ظلم کردند، حضرت فرمود سزاوار است که مسلمین از غصه بمیرد که دشمن به اموال و نوامیس مردم تجاوز کنند، کسانی به حضرت گفتند فعلا کاری به معاویه نداشته و به فکر مدیریت عراق باشید اما حضرت فرمود با معاویه به هر قیمتی باید مقابله وجنگ شود؛  تبلیغات علیه حضرت به اندازه ای سنگین بود که ایشان را کافر می دانستند و حتی فکر می کردند که حضرت نماز نمی خواند.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: اعتقاد شیعه این است که خلیفه به حق بعد از پیامبر امیرمؤمنان است که منصوب خداوند به شمار می رود و هیچ شیعه ای در آن اختلاف نکرده است، البته این اواخر کسی کتابی نوشت که فرمایش پیامبر تنها سفارش بوده و مردم اطاعت نکردند، امروز هم برخی از شاگردان آن شخص از این قبیل حرف ها را بیان می کنند.

وی عنوان کرد: سر همه مشکلات این است که انسان ها دنیا را دوست داشتند و به آن دل بسته بودند، درسی که باید بگیریم این است که ضمن تأکید بیشتر بر عقاید دینی و مذهبی، عقاید را باید به درستی برای نسل آینده منتقل کنیم، اصول دین را باید به درستی برای فرزندان و نسل های دیگر تبیین کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: علاقه به دنیا سبب ایجاد فاجعه و شهادت علی(ع) و فرزندان او شد که حب دنیا کلید همه خطاها هستند از این رو نباید اجازه دهیم حب دنیا در دل ما ریشه پیدا کند، اگر این حب ریشه پیدا کرد کندن آن بسیار مشکل است، کسانی در دهه آخر عمر خود به دلیل علاقه به دنیا همه چیز را فراموش می کنند.

وی اضافه کرد: انسان تحت تأثیر شعارها، جو اجتماعی و حتی جو خارجی قرار دارد، بسیاری از افراد ناخودآگاه تحت تأثیر فرهنگ، حقوق بشر و حقوق شهروندی غربی هستند و تصور می کنند که آن ها از قرآن مهم تر هستند و سعی دارند قرآن را با آن ها تطبیق و تأویل کنند، این است که رهبر معظم انقلاب فریاد می زنند چه کسی گفته که باید  فرهنگ خود را از غربی ها بگیریم.

آیت الله مصباح یزدی گفت: حقوق بشر غربی یعنی اگر علیه اسلام تبلیغ کردند حق دارند، اخیرا هم مسأله 2030 اضافه شده است؛ ریشه همه مشکلات کم معرفتی و شبهه داشتن در مسائل معرفتی است که انسان درست دین خود را نمی شناسد، عامل دیگر حب دنیا، پول پرستی، شهرت طلبی و جاه پرستی است.

وی افزود: اگر انسان می خواهد مبتلا نشود باید اصولی را رعایت کند، یکی  دانش افزایی نسبت به دین است و انسان نباید تصور کند که همه چیز را می داند، اصل دیگر مبارزه با حب دنیا است که به فرموده امیرمؤمنان دنیا در نظر مؤمن از پرکاهی باید کم ارزش تر باشد، نسل آینده را باید به گونه ای تربیت کرد که اسلام را بدانند، نسبت به دنیا وابسته نباشند و وظایف خود را به خوبی انجام دهند./1323/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات