۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۵۰۷۵۹۰
استاد حوزه علمیه قم:

افراط و تفریط دو دام خطرناک شیطان است

حجت الاسلام فاطمی با بیان این که افراط و تفریط در اسلام نفی شده است، گفت: باید بدانیم که ناامیدی از رحمت خداوند و امیدواری بیش از اندازه به مورد عفو قرار گرفتن، هردو، دام شیطان است و انسان باید مراقب این دو دام خطرناک باشد.
درس تفسیر حجت الاسلام سید احمد فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم  برگزار شد، با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در مناجات های خود از ماه رمضان به عنوان «بهترین رفیق» یاد کرده است، گفت: بعضی از رفیق ها هستند که همنشینی با آنها فایده ای جز نزدیک شدن به شیطان و دور شدن از خداوند متعال ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: در نقطه برعکس دوستان ناباب، رفیق هایی هستند که مجالست با آنها سبب دوری از گناهان می شود و اینها منشأ خیر و برکات الهی هستند؛ ماه رمضان رفیقی است که انسان را به تکامل معنوی نزدیک می کند.

وی با اشاره به اینکه همواره باید بین خوف و رجا باشیم، اظهار داشت: امروزه بسیاری از افراد معتقد به «اسلام رحمانی» شده و قائل هستند که «خداوند کریم است» و با این فرض هرگونه گناهی را مرتکب می شوند.

حجت الاسلام فاطمی با بیان این که افراط و تفریط در اسلام نفی شده است، ابراز داشت: باید بدانیم که ناامیدی از رحمت خداوند و امیدواری بیش از اندازه به مورد عفو قرار گرفتن، هردو دام شیطان است و انسان باید مراقب این دو دام خطرناک باشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «و نضع الموازین القسط» بیان کرد: باید بدانیم که در روز قیامت به همه اعمال ما رسیدگی خواهد شد و به بدی ها اگرچه به اندازه یک ارزن باشند، جزا دادده خواهد شد.

وی ادامه داد: باید در این فرصت باقیمانده و اندک از ماه مبارک رمضان توبه حقیقی به جا آوریم و تا فرصت باقی است به قرائت قرآن بپردازیم و بدانیم که خواندن هر آیه ثواب یک ختم قرآن دارد.

حجت الاسلام فاطمی در پایان با بیان آیه شریفه «وَ عِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلىَ الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَهِلُونَ قَالُواْ سَلَامًا» عنوان کرد: نخستين توصيفى كه از «عباد الرحمان» شده ، نفى كبر و غرور و خودخواهى است كه در تمام اعمال انسان و مخصوصا در كيفيت راه رفتن او آشكار مى‏شود، زيرا ملكات اخلاقى هميشه خود را در لابلاى اعمال و گفتار و حركات انسان نشان‏ مى‏دهند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به بخشی از آیه مذکور «إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَهِلُونَ قَالُواْ سَلَامًا» گفت: دومين وصفي كه براي بندگان حقيقي خداوند رحمان بيان شده ،حلم و بردبارى آنان است؛ اینها به هنگامی که مورد توهین قرار می گیرند، سلامى به آن فرد توهین کننده می دهند كه نشانه بى اعتنايى توأم با بزرگوارى است، نه ناشى از ضعف؛ سلامى كه دليل عدم مقابله به مثل در برابر جاهلان و سبك مغزان است.

وی در پایان یادآور شد: يكى ديگر از پديده‏هاى با عظمت روحى متقیان تحمل و حوصله است كه بدون آن هيچ انسانى راه دشوار و پر فراز و نشيب عبوديت و بندگى خدا را طى نخواهد كرد به ویژه در جوامعى كه افراد فاسد و مفسد و جاهل و نادان در آن فراوان است./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات