۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰
کد خبر: ۵۰۸۰۹۷

چند دلیل که ناتوانی ولی عهد جدید عربستان سعودی را ثابت می کند

در زمانی که "محمد بن سلمان" شاهزاده جوان سعودی به طور رسمی خود را برای جانشینی پدر ۸۱ ساله یعنی "ملک سلمان" آماده می کند، تردیدها در خصوص توانایی ها و قابلیت او افزایش می باید.
عربستان بن نایف بن سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، "محمد بن سلمان" –پسر 31 ساله پادشاه سعودی- موفق شد تا دوستان و افراد با نفوذی را در واشنگتن پیدا کند. سفر مشهور او به آمریکا پس از آغاز ریاست جمهوری "دونالد ترامپ"، برنامه داخلی او برای اصلاح اقتصاد کشورش پس از ظهور سیاسی پرنقش خود، و علاوه براین مجموعه ای از اوامر پادشاهی که موجب تحویل پست های مهم در عربستان به او شد، همه و همه عواملی است که بن سلمان را مقرب تر از سایرین در نزد پادشاه قرار داده است.

ولی به گفته روزنامه "واشنگتن پست" آمریکا، در زمانی که شاهزاده جوان به طور رسمی خود را برای جانشینی پدر 81 ساله یعنی "ملک سلمان" آماده می کند، تردیدها در خصوص توانایی ها و قابلیت او افزایش می باید.

"واشنگتن پست" می نویسد: در حالا حاضر، اصلاحات اقتصادی که ولی عهد جدید مطرح کرده بود ظاهرا متوقف شده است و در همین حین، ناکارآمدی طرح های خصمانه و تجاوزکارانه او در امور خارجی نیز ثابت شده است و به منافع آمریکا آسیب می زند.

حمله کاملا نافرجام و شکست خورده "بن سلمان" به یمن، اهداف خود را محقق نکرده و به دلیل بمباران مواضع شهری و غیرنظامی، خسارت های سنگینی را به بار آورده است. بسیاری از سازمان های حقوق بشری، بارها سعودی ها و متحدان آنها را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده اند.

بی تردید بحران انسانی که اکنون یمن از آن رنج می برد و بدترین بحران ها از این نوع در دهه های اخیر در جهان به شمار می رود، مسئولیت کامل آن متوجه ائتلاف سعودی است؛ به ویژه در شرایطی که حدود 17 میلیون یمنی با خطر خشکسالی روبه رو هستند و بیماری وبای "کولیرا" نیز بیش از 200 هزار نفر را گرفتار کرده است.

"واشنگتن پست" با ابراز شگفتی از اصرار عربستان سعودی به ادامه جنگ علیه یمن، آن هم در شرایطی که دیگر امکان پیروزی در آن وجود ندارد، می نویسد عربستان نه تنها جنگ را متوقف نمی کند که حتی "ترامپ" را نیز متقاعد کرده تا با اعطای بمب از جنگ حمایت کند.

این روزنامه در خصوص هجمه اخیر سعودی و سه کشور دیگر عربی علیه قطر به بهانه متوقف کردن حمایت "دوحه" از تروریسم، تأکید می کند این موضوع ادعایی است که در صحت آن تردید وجود دارد، گرچه با این وجود بازهم از حمایت ترامپ برخوردار شده است.

"واشنگتن پست" در این مورد توضیح می دهد: "برخی از درخواست ها به تروریسم ارتباطی ندارد؛ مثلا از قطر خواسته شده تا شبکه "الجزیره" که در دنیای عربی محبوبیت بالایی دارد و از دیکتاتوری های منطقه انتقاد می کند تعطیل شود. همچنین سعودی ها خواسته اند تا پایگاه نظامی ترکیه که یکی از اعضاء "ناتو"ست در قطر بسته شود."

این روزنامه آمریکایی در پایان می نویسد: "جنگی مانند یمن، باید دلیلی باشد تا از دوستی با ولی عهد جدید سعودی برحذر بود، چراکه رویکرد ماجراجویانه او، از او متحدی نامطلوب و خطرناک می سازد."/۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات