۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۵۰۸۵۹۱
حجت الاسلام ورعی مطرح کرد؛

نظر شهید بهشتی درباره رهبری و حکومت اسلامی

محقق و مدرس دینی گفت: حضور یک نفر به عنوان رهبر براساس مفاد قانونی کشور در سال۵۸ قید شده و توسط مردم نیز مورد پذیرش قرار گرفت، در همین راستا شهید بهشتی در مجلس خبرگان به دفاع از این امر پرداخت و حتی معتقد به ولایت مطلقه فقیه نیز بود، به همین منظور با ادله علمی دینی این موضوع را ثابت کرد.
حجت‌الاسلام سید جواد ورعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جواد ورعی محقق و مدرس دینی بعدازظهر امروز در نشستی با عنوان «بهشتی و امروز ما» که به مناسبت گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله بهشتی و شهدای هفتم تیر در خانه موزه شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به اینکه ایران به رهبری یک مرجع تقلید توانست پیروز شود، اظهار داشت: امام راحل در برهه‌ای زمان با تفکر در اندیشه مشروطیت به ناامیدی رسید و نظریه جدیدی با عنوان ولایت فقیه را مطرح کرد.

وی ادامه داد: حضور یک نفر به عنوان رهبر براساس مفاد قانونی کشور در سال58 قید شده و توسط مردم نیز مورد پذیرش قرار گرفت، در همین راستا شهید بهشتی در مجلس خبرگان به دفاع از این امر پرداخت و حتی معتقد به ولایت مطلقه فقیه نیز بود، به همین منظور با ادله علمی دینی این موضوع را ثابت کرد.

محقق و مدرس دینی یادآور شد: در قوانین کشور فقیه واجد شرایط قلمرو وظایف و اختیاراتش در چارچوب احکام دین اسلام است، امام راحل در رابطه با رهبری بر حکومت اسلامی اشاره داشتند اگر بنا بر این باشد که یک حاکم دینی حتی اگر امام معصوم(ع) باشد و تنها بخواهد در چارچوب احکام اولیه دین عمل کند آن حکومت از بین می‌رود، زیرا دایره اختیارات حاکم باتوجه به مسائل روز باید فرق کند.

حجت الاسلام  ورعی با اشاره به نظر شهید بهشتی در مورد رهبری حکومت اسلامی تاکید کرد: در یک جامعه مبنای نظم اجتماعی رای اکثریت خواهد بود، در واقع ایشان مقید به نظارت مردم بر رفتار رهبری با واسطه‌ بودند، در واقع همان چیزی که امروز مردم با عنوان خبرگان رهبری انتخاب می‌کنند تا نظارت بر رفتار حاکم اسلامی صورت گیرد.

وی افزود: ما در زندگی اجتماعی از منظر شهید بهشتی دو راه درست داریم، ابتدا اینکه حاکم حکومت یک امام معصوم(ع) باشد، در غیر اینصورت گروهی بروی کار باشند که با اکثریت آرا مردم بروی کار آمده باشند.

محقق و مدرس دینی با بیان اینکه مجرای اعمال رهبری در قانون درج شده است تصریح کرد: در قانون اساسی بسیار از مواد قانونی برای اعمال رویه رهبری تنظیم شده است، به این معنا که یک رهبر در حکومت اسلامی می‌تواند از طریق سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه اعمال رویه کند.

حجت الاسلام ورعی در مورد نظر شهید بهشتی مبنی بر اینکه رهبر جایز نیست در همه امور حضور پیدا کند، ابراز داشت: مقام رهبری در یک نگاه باید اموری که کسی از عهده آن برنمی‌آید را انجام دهد، بنابراین نباید در مورد هر موضوعی ورود کند زیرا این وظایف از عهده دیگران بر‌می‌آید.

وی بیان کرد: از منظر شهید بهشتی یک رهبر باید در مقابل خدا و مردم مسؤول باشد، به این معنا که حقوق عمومی مردم یک کشور باید از سوی حاکم اسلامی درک شود، همچنین از نظر شهید بهشتی یک رهبر هم بایددر امور مختلف با دیگران مشورت کند و این لازمه کار است.

محقق و مدرس دینی در پایان گفت: در قانون اساسی ما وظایف میان پنج گروه مقام رهبری، رییس جمهور، کابینه دولت، مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی تقسیم شده است، از این رو مردم هم باید آگاهی لازم را داشته و بروی این گروه ها نظارت داشته باشند./816/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات