۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۵۰۸۶۱۴
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

توبه یکی از نعمت‌های خدا است

امام جمعه ارومیه گفت: توبه یکی از نعمت‌های خدا در حق انسان‌ها است و اگر توبه نبود حتما کار همه افراد به مشکل برمی‌خورد و کسی بعد از ارتکاب گناه راهی برای برگشت به سوی خدا پیدا نمی‌کرد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از ارومیه، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم به آیه ۳۹ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرمایند: « پس هر كه بعد از ستم‏ كردنش توبه كند و به صلاح آيد خدا توبه او را مى‌‏پذيرد كه خدا آمرزنده مهربان است.»

وی در تفسیر آیه اظهار داشت: همان‌طور که در آیه‌های قبلی اشاره شد کسی که مرتکب دزدی شود باید دستش قطع شود این در مورد گناهان دیگر از جمله قتل نیز صدق می‌کند مبنی بر اینکه که هرکسی مرتکب گناهی شد باید حکم الهی در موردش اجرا شود و خدا در این آیه می‌فرماید هرکسی که توبه کند خدا توبه‌اش را قبول می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: توبه دو نوع است در نوع اول فرد بعد از اجرای حکم دنیوی مانند قطع دست یک سارق وی پشیمان شده و توبه می‌کند و در این صورت خدا دیگر در آخرت وی را به خاطر این گناهش عذاب نمی دهد ولی در نوع دوم فرد قبل از اینکه کسی متوجه گناهش شود توبه کرده و گناه خود را جبران می‌کند و حد نیز در حد او جاری نمی‌شود برای مثال فرد سارق اگر قبل از دستگیری توبه کرده و اموال مسروقه را برگرداند دیگر دستش قطع نمی‌شود.

امام جمعه ارومیه در ادامه به آیه ۴۰ سوره مائده اشاره و عنوان کرد: خداوند در این آیه می‌فرمایند: «مگر ندانسته‏‌اى كه فرمانروايى آسمان‌ها و زمين از آن خداست هر كه را بخواهد عذاب مى‌كند و هر كه را بخواهد مى‌‏بخشد و خدا بر هر چيزى تواناست.

وی در تفسیر این آیه اظهار داشت: برخی می‌گویند که چرا باید خدا گناه برخی افراد را بعد از توبه آنان ببخشد و خدا در جواب آنان می‌فرماید که فرمانروایی آسمان ها و زمین از آن خدا است و او هر تصمیمی بگیرد درست است و خدا هرکسی را از روی حکمت حساب و کتاب می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: کسانی که به پذیرش توبه از سوی خدا اعترض می کنند تنها زمانی که حق‌شان از طرف خدا ضایع شد باید اعتراض کنند درحالی که خدا حاکم و عادل بوده و اگر کاری می‌کند همه آنان از سوی حکمت است و اگر گناه گناه‌کار را می‌بخشد حتما در آن تمام جوانب را در نظر می‌گیرد.

وی بیان داشت: توبه یکی از نعمت‌های خدا در حق انسان‌ها است و اگر توبه نبود حتما کار همه افراد به مشکل برمی‌خورد و کسی بعد از ارتکاب گناه راهی برای برگشت به سوی خدا پیدا نمی‌کرد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی اضافه کرد: توبه درواقع به معنی بازگشت به سوی خدا است و وقتی انسان مرتکب گناه می‌شود از خدا رو برگردانده و دور می‌شود و خدا نیز از او رو برمی‌گرداند ولی زمانی که فرد توبه می‌کند یعنی دوباره به سوی خدا برگشته و درهای خدا نیز به رویش باز می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تاکید کرد: همه باید به این امر که خدا مالک تمام هستی بوده به صورت قلبی باور داشته باشند و آن را هر روز برای خود توجیه و تلقین کنند زیرا اگر مردم به این باور برسند دیگر از دادن مقام و جان در راه خدا برای شان راحت‌تر شده و اعضا و جوارح را امانت خدا می دانند که چه بهتر در راه خدا صرف شود.

سلسه جلسات تفسیر قرآن کریم هرشب در مسجد امام صادق(ع) ارومیه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی برگزار می‌شود./۲۰۲/۹۳۶/ب۱

ارسال نظرات