۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۵۰۸۸۲۴
امام جمعه ساوه:

تفکر غربی بدون خدا و معاد نمی‌تواند از کرامت انسانی یا حقوق بشر حرف بزند

امام جمعه ساوه گفت: وقتی از حقوق بشر خدا و معاد حذف شود تفکر غربی نمی‌تواند با وجود لذت گرایی، اصالت فرد، آزادی های مطلق و اباحه گری از کرامت انسانی سخن براند.
امام جمعه ساوه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ساوه شامگاه یک شنبه 11 تیر در کنفرانس بین المللی «ایالات متحده حقوق بشر و گفتمان سلطه» که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بعد جنگ جهانی دوم منشور ملل متحد با عنصر اصلی منع توسل به زور تدوین شد.

وی افزود: در بند هفت ماده دو این منشور آمده است که دولت ها حق ندارند در امور سایر کشورها طوری دخالت کنند که استقلال آنها را زیر سؤال ببرند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) با اشاره به تفکر اسلام درباره حقوق بشر، عنوان کرد: در تفکر اسلامی، قرآن و روایات از حقوق بشر نه تنها حمایت شده بلکه وظیفه دولت های اسلامی را حمایت از حقوق بشر می داند و اعتقاد دارد در مقابل کشورهایی که آن را نقض می کنند باید مقابله داشته باشد.

حجت الاسلام حسینی افزود: کلمه حقوق بشر با همین لفظ در قرآن نیامده است اما در آموزه های دینی نظیر نهج البلاغه آمده که امیرمؤمنان امام علی(ع) به عنوان دستور حکومتی به حاکم خود می‌فرمایند تمام قلبت را مملو از محبت نسبت به شهروندان کن چرا که آنان یا برادر دینی تو یا انسان هستند.

وی افزود: همچنین در آیه 135 سوره نساء برای دفاع از مظلوم دستور داریم؛ بنابراین ما به عنوان یک مسلمان باید حامی حقوق مظلومان در هر جایی از عالم بوده و مقابل ظالمان ایستادگی داشته باشیم.

امام جمعه ساوه با بیان اینکه امروز اعلامیه‌های حقوق بشر ارزش حقوقی ندارد، ابراز کرد: اما چون آن را عرفی می‌دانند اگر کشوری آن را نقض کند گویا که صلح و امنیت بین المللی را به خطر انداخته است.

حجت الاسلام حسینی بیان داشت: امروز در کشور ایران بهترین نوع دموکراسی برگزار می شود اما اگر کشوری مثل آمریکا آن را رد می کند به علت وجود استاندارهای دوگانه آنها است؛ امروز مشکل اصلی ما با آمریکا و نظام سلطه در چگونگی تعریف مفهوم حقوق بشر است.

وی افزود: آنچه آنان به عنوان حقوق بشر مطرح می‌کنند در حقیقت اشاره به حقوق حیوانات دارد؛ در حالی که در اسلام حقوق بشر با توجه به توحید و معاد تعریف می‌شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) ادامه داد: وقتی از حقوق بشر خدا و معاد حذف شود تفکر غربی نمی‌تواند با وجود لذت گرایی، اصالت فرد، آزادی های مطلق و اباحه گری از کرامت انسانی سخن براند.

امام جمعه ساوه در پایان با بیان اینکه مشکل ما با آمریکا در تعریف مفهوم حقوق بشر است، خاطرنشان کرد: حقوق بشر آنها حتی با تفکر دینی یهود و مسیحیت سازگار نیست چرا که خداوند و معاد را حذف کردند، اسلام حقوق بشر حقیقی را قبول داشته و از آن حمایت می کند کما اینکه در قرآن کریم می‌فرماید اگر کسی یک انسان را بکشد همه عالم را کشته است./807/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات