۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۵۰۸۹۷۹

نشست منطق گفت‌وگو در اندیشه امام موسی صدر برگزار شد

نشست منطق گفت‌وگو در اندیشۀ امام موسی صدر بعدازظهر امروز در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی‌صدر برگزار شد.
عبدالله نصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالله نصری دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی بعدازظهر امروز در نشست اندیشه و عمل با موضوع منطق گفت‌وگو در اندیشۀ امام موسی صدر که بعدازظهر امروز در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی‌صدر برگزار شد با اشاره به اینکه در دوره‌ای که جهان اسلام با مدرنیته مواجه می‌شود یکی از مسائل اساسی ما این است که نگاه ما به فرهنگ‌های بیگانه چگونه است، اظهار داشت: در جامعه امروز ما این پرسش همچنان بی‌پاسخ است، امام موسی‌صدر در این راستا می‌گوید نباید از این موضوع ترسید و مشکلی وجود ندارد، همانگونه که امام صادق(ع) در زمان خود به شاگردانشان اشاره می‌کنند به علوم دیگر ادیان و سنت‌ها رجوع کنید.

وی ادامه داد: امام موسی‌صدر در این رابطه با عده‌ای از افراد که هم نسل او هستند و با فرهنگ غرب موضع‌گیری دارند به سخن می‌نشیند و می‌گوید باید فرهنگ غرب را در این راستا بررسی کنیم  و سپس نظر بدهیم.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: امام موسی‌صدر در زمینه فرهنگ غرب به اطرافیان خود سه نکته را گوش زد می‌کند، ابتدا نگرانی در این زمینه که مبادی فکری جدید تردید دارند، سپس این فرهنگ‌ها با فرهنگ اسلام تناقض دارند و برخی از آنها با احکام اسلامی نیز در تضاد هستند، همچنین ترس از اینکه شخصیت اسلام در هجمه فرهنگ غرب ریشه کند.

نصری با اشاره به این سه نظریه از سوی امام موسی‌صدر، یادآور شد: وی در مورد نظریه اول و دوم اینچنین می‌گوید که تردید اول و دوم در محکمه علم مردود است زیرا با بررسی فرهنگ غرب می‌توان نکات مثبت آن را برداشت و موارد متضاد با فرهنگ اسلامی آن را کنار گذاشت.

وی افزود: عده‌ای معتقدند که فرهنگ غربی یک کل نیست بلکه یک کلی است، برای نمونه می‌توان به دو جریان فکری که بین آخوند خراسانی و نائینی در دوران مشروطیت اتفاق افتاد اشاره کرد، این دو جریان فرقی در واقع برخورد دو نگاه بود، غرب شناسی امام موسی‌صدر غرب را یک کل می‌داند و معتقد به نگرانی نیست و بیشتر بروی این موضوع تاکید دارد که با انتخاب برخی اجزاء و تفکیک برخی دیگر می‌توان کار را پیش برد.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ابراز داشت: امام موسی‌ صدر بیشتر بدنبال این بودند که آیا فرهنگ غرب در تازه مسلمانان نفوذ می‌کند یا خیر، امام موسی صدر معتقد است که تنها اندیشه‌های دینی تنها می‌تواند برای دین مردم خطرزا باشد، برای صدر عملکردها بیشتر اهمیت دارد، صدر معتقد بود اسلام در ساختن شخصیت فرهنگی افراد تاثیر دارد و اسلام شرح صدر و ظرفیت وسیعی برای پذیرش فرهنگ‌های دیگر است، در اصل کوشش‌های فرهنگی را مسلمانان باید یک رسالت به شمار بیاورند.

نصری با اشاره به اینکه صدر معتقد است با بیگانگان هم می‌توان گفت و گو کرد، خاطرنشان کرد: همه مسلمانان به امور دیگر مسلمانان باید اهمیت بدهند و به اهل کتاب اهتمام بورزند، در باب تعدد فرقه هم ایشان پیرو همه مذاهب بودند، در واقع معتقد بوددند از افکار همه فرقه‌ها در ساختن آینده باید استفاده کنیم و فرقه‌ای پیروز است که با دنیا امروز منطبق‌تر باشد، در اصل فرقه‌ای پیروز است که با تحولات زمان پیش برود.

وی ابراز داشت: ما به هنگام گفت و گو باید ببینیم چه کسی مخاطب ما است، مخاطب‌شناسی در امر گفت و گو اهمیت ویژه‌ای دارد، شیوه و روش در گفت و گو باید متناسب با طرف مقابل فرق کند و متفاوت‌ باشد، امام موسی‌صدر در برخورد با جوانان از رفتار تسامح و نصیحت استفاده می‌کرد.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: امام موسی‌ صدر در گفت و گو با همه سخن می‌گفت و از این موضوع ترسی نداشت، ایشان در مورد جایگاه خبرنگاران و عالمان دینی نیز معتقد بود حتی یک عکس یا خبر از سوی هرکسی محترم است، زیرا یک گزارش یا کلام عالم دینی در فهم کلام و موضع‌گیری درست کمک می‌کند.

نصری بیان داشت: امام موسی‌ صدر اهمیت کار یک روزنامه‌نگار یا خبرنگار را در کنار یک عالم دینی قرار می‌داد، موضوع انتشار یک عکس یا خبر نیست بلکه ارائه حقیقت از زوایای مختلف جهان است.

وی در مورد نگاه امام موسی‌ صدر در مورد ارسال نامه امام علی(ع) به مالک‌اشتر، افزود: امام علی(ع) در این پیام با مردم بودن و نقدپذیری را به مالک گوش زد می‌کند، از نظر امام موسی‌صدر جدایی آثار نامطلوبی خواهد داشت، بنابراین هر کسی نقدپذیر باشد زندگی خود را تغییر داده است.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سفرهای امام موسی‌صدر و ارتباط او با طیف‌های مختلف این شخصیت را در ساختن گفت و گو بین تمدن‌ها کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: ارتباطات فرهنگی فکری باتوجه به دغدغه‌های انسان شکل می‌گیرد، انسان باید مبانی و پیش فرض داشته باشد تا در مواجه با رفتارها و سازمان‌ها بتواند خوب عمل کند، هرکسی این ذهنیت را داشته باشد گفت و گو او به یک فرهنگ تبدیل می‌شود.

نصری ادامه داد: گفت و گو روش دارد، ابتدا باید گفت و گو طرفین مستدل باشد، اسلام به همه فرقه‌ها توجه دارد و فرقه‌گرایی صحیح را برادری صحیح مردم با یکدیگر می‌داند، در گفت و گو همچنین باید شفافیت لازم وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت: منطق گفت و گو از منظر امام موسی‌صدر موجب استمرار بر روش گفت و گو می‌شود، البته منطق فشار نباید پشت موضوعات باشد تا ارتباط برقرار شود./816/۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات