۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۰۹۳۶۹
با سخنرانی آیت الله کعبی؛

ابعاد حقوق بشر آمریکایی و راهکار مقابله با آن بررسی شد

همایش تخصصی بررسی ابعاد حقوق بشر آمریکایی و راهکار مقابله با آن با سخنرانی آیت الله کعبی و با حضور جمعی از اساتید حقوق برگزار شد.
همایش حقوق بشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش تخصصی سازمان بسیج حقوقدانان با موضوع بررسی ابعاد حقوق بشر آمریکایی و راهکار مقابله با آن  پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مجتمع اصناف استان قم برگزار شد.

سخنران ویژه این همایش آیت الله عباس کعبی نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو سابق حقوق دان شورای نگهبان بود که وی با اشاره به ابعاد حقوق بشر اسلامی تأکید کرد که دولت آمریکا به هیچ یک از مبانی حقوق بشر متعهد نیست.

وی افزود: مبانی حقوق بشر در اسلام و قرآن بر پایه توحید، عشق به خانواده، پاکی، نوع دوستی، تسکین آلام بشری، عدل و انصاف، کرامت و وفای به عهد بنیان نهاده شده که عقل نیز این مبانی را تأیید می کند ولی آمریکا به هیچ یک از این مبانی پایبند نیست.

حجت الاسلام مجید یزدی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم نیز در این همایش کرامت، حق حیات، تعلیم و تربیت و آزادی را از اصول اساسی حقوق بشر در اسلام دانست و یادآور شد: به فرموده رهبر معظم انقلاب در هیچ کشوری همچون آمریکا، حقوق بشر نقض نمی شود.

سید محمود میرخلیلی دانشیار حقوق دانشگاه تهران و معاون پژوهشی پردیس فارابی این دانشگاه که از دیگر سخنرانان این همایش بود با تأکید بر اینکه وقتی از حقوق بشر آمریکایی انتقاد می کنیم نباید خودمان در عمل همانند آنها باشیم، گفت: وقتی سیاست کیفری اسلام را بررسی می کنیم می فهمیم بسیاری از مجازات ها ما در راستای حقوق بشر اسلامی نیست.

سعید کاویانی مدیر اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم نیز در ابتدای این همایش به بیان سخنان رهبر معظم انقلاب در باب عدم پایبندی دولت آمریکا به مبانی حقوق بشر پرداخت و یادآور شد: بنا به دستور ایشان باید ابعاد حقوق بشر در عرصه بین الملل برای مردم تبیین شود.

از دیگر حاضران در این همایش می توان به حجت الاسلام اکبری نماینده ولی فقیه در سپاه علی بن ابی طالب(ع)، حسن احمدلو رییس اتاق اصناف قم، جمعی از اساتید حقوق حوزه و دانشگاه و همچنین اعضای اتاق اصناف قم اشاره کرد.

یادآور می شود، این همایش در راستای لبیک گویی به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مدیران قوه قضاییه و همچنین سخنان گذشته ایشان مبنی بر اینکه هفته دوم تیرماه باید به بررسی ابعاد حقوق بشر آمریکایی برای مردم اختصاص پیدا کند، برگزار شد.

رهبر معظم انقلاب هفته گذشته تأکید کردند: قوه قضاییه باید در موضوعاتی همچون تحریم ها، مصادره‌های امریکایی‌ها، تروریسم و یا حمایت از شخصیت های مظلوم دنیا همچون شیخ زکزاکی و یا حمایت از مسلمانان میانمار و کشمیر، از جایگاه حقوقی وارد شود..

از مباحث دیگری که در این همایش مورد تأکید قرار گرفت بررسی ابعاد اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر بود؛ این اعلامیه یک پیمان بین‌المللی است که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است و دارای نقص و قوت های زیادی است ولی برخی از کشورها از جمله آمریکا خود را متعهد به تبعیت از آن نمی دانند.

گفتنی است، در برگزاری این همایش، معاونت اجتماعی پیشگیری از دادگستری استان قم، سازمان بسیج اساتید و اتاق اصناف استان قم با سازمان بسیج حقوق دانان همکاری داشتند.

در پایان این همایش حاضران با پاسخ گویی به سؤالات حاضران در زمینه مسائل مختلف حقوق بشر اسلامی و آمریکایی به جمع بندی مباحث خود پرداختند./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات