۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۵۰۹۴۴۰

محبوب‌ترین مذاهب در روسیه

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دین اسلام پس از مذهب پراواسلاو (ارتدکس)، از محبوبیت بالایی در جامعه روسیه برخوردار است.
ادیان مسیحیت و اسلام

به گزارش خبرگزاری رسا، در شماره 87 نشریه جامعه و فرهنگ روسیه امروز ویژه هفته دوم تیرماه که رایزنی فرهنگی ایران در مسکو آن را منتشر کرده، آمده است: به موجب یک نظرسنجی دوره‌ای جامعه‌شناسی، محبوب‌ترین مذاهب در روسیه معرفی شد.  به‌تازگی رسانه‌های گروهی نتایج نظرسنجی جامعه‌شناسی در رابطه با مذاهب موجود در روسیه را که از سوی مرکز زوم مارکت (Zoom Market) انجام شد، منتشر کردند.

گفته می‌شود که این نظرسنجی در یازده شهر بزرگ روسیه انجام شده است و جامعه آماری 8800 نفری رده‌های سنی 19 تا 67 سال را در برمی‌گیرد.

بر اساس این نظرسنجی که از سوی آژانس فدرال Zoom Market انجام پذیرفت، مشخص شد که در کشور روسیه اکثریت جامعه آماری شرکت کننده در نظرسنجی (%42) پیرو مذهب پراواسلاو هستند. اسلام با شاخص %30 در جایگاه دوم مذاهب مورد پیروی مردم روسیه قرار دارد؛ در این بین آتئیست‌ها که مخالف تمامی ادیان هستند، با کمال تعجب با اختصاص %18 درصد در جایگاه سوم قرار دارند.

شهرهای مسلمان‌نشین به ترتیب عبارتند از  قازان %72، کراسنادار- %43، وارنژ %31، یکاترینبورگ % 29، کراسنایارسک %28 و مسکو %26. 

شهرهای با درصد بالای پراواسلاو نیز شامل سامارا (%57)؛ نیژنی نوگوراد و پیرم (%53)؛ نوواسیبیر (%49)؛ سنت پترزبورگ (%43) و وارنژ (%41) هستند.

طبق نظرسنجی انجام شده، مذاهب دیگر که گستردگی کمتری دارند، به ترتیب عبارتند از کاتولیک %3، مذاهب باستانی و پروتستان هر کدام با اختصاص شاخص%2 و در رده‌های بعدی بودیسم، یهودیت و بت‌پرستی هر کدام با میزان %1 درصد قرار دارند.

بر اساس این نظرسنجی، بیشتر مسلمانان شرکت‌کننده در نظرسنجی (%72) در شهر قازان ساکن‌اند، و اکثر آتئیست‌ها هم (%26) در شهر سنت‌پترزبورگ هستند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات