۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۵۰۹۴۴۸
نخست‌وزیر هند:

اسرائیل دوست واقعی هند است

نخست‌وزیر هند طی اولین سفر به فلسطین اشغالی، از افزایش همکاری‌های تجاری و امنیتی با رژیم صهیونیستی خبر داد.
سفر نخست وزیر هند به سرزمین های اشغالی دیدار مودی با نتانیاهو

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «نارندا مودی» نخست وزیر هند روز گذشته وارد فلسطین اشغالی شده و با «بنیامین نتانیاهو» همتای صهیونیست خود دیدار کرد.

در حالی که این اولین سفر نخست وزیر هند به فلسطین اشغالی است و رسانه‌ها با تبلیغ فراوان سعی دارند آن را نزدیک شدن فوق‌العاده «دهلی نو» و «تل‌آویو» بنامند اما مودی پیش از سفر تاکید کرده بود برخی مسائل هنوز سر جای خود باقی خواهند ماند.

مودی با اشاره به تداوم حمایت هند از تاسیس دولت مستقل فلسطین، با انتقال سفارتخانه این کشور از تل‌آویو به قدس اشغالی مخالفت کرده و گفت: «هند به راهکار دو دولتی که در آن اسرائیل و یک دولت فلسطینی آتی کنار یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند، اعتقاد دارد.»

مودی اما سفرش را «مسیر جدید در تعامل» توصیف کرده و از اختصاص 40 میلیون دلار بودجه نوآوری برای همکاری‌های آتی هند و اسرائیل در زمینه فناوری اختصاص خبر داد و گفت: اسرائیل برای سیاست همکاری با هند اهمیت فراوانی قائل است.

نتانیاهو نیز که استقبال بسیار گرمی از مودی در فرودگاه «بن‌گوریون» داشت، گفت: «ما 70 سال برای (دیدار) شما صبر کردیم؛ ما عاشق هند هستیم. ما فرهنگ، تاریخچه، دموکراسی و پیشرفت‌های شما را تحسین می کنیم. من مطمئنم همکاری ما موفق خواهد شد.»

مودی همچنین در ضیافت شام با خانواده نتانیاهو تاکید کرد هدف از سفرش تقویت روابط اقتصادی تل‌آویو و دهلی نو بوده و البته به تحکیم همکاری‌های امنیتی جهت مقابله با تهدیدات نیز تمایل دارند.

«نارندا مودی» نخست وزیر هند که اکنون در فلسطین اشغالی به سر می‌برد، طی دیدار با «رووین ریولین» رییس رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل دوست واقعی هند است.

مودی طی اولین سفر یک نخست وزیر هند به فلسطین اشغالی، بعد از دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ریولین رییس این رژیم دیدار کرده و ضمن تاکید بر افزایش همکاری‌های دوجانبه، گفت: «احساس میکنم اسرائیل خانه خودم است.»

ریولین نیز در پاسخ به تعریفات مودی از این رژیم گفت: «شما یکی از بزرگترین رهبران کشورهای دموکراتیک در دنیا هستید؛ هیچوقت سفرم به هند را فراموش نمی‌کنم.»

منابع مطلع می‌گویند قرار است در جریان این سفر چندین قرارداد مهم نظامی از جمله فروش سامانه‌های موشکی «باراک 8» به هند امضا شود.

هند در سال 1950 دولت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و علی‌رغم موضع حامی کشورهای عربی که دارد، بارها از این رژیم حمایت نظامی و تسلیحاتی دریافت کرده است.

بمبئی در سال 1992 بصورت رسمی، روابط کامل دیپلماتیک با تل‌آویو برقرار کرد. از آن زمان رژیم صهیونیستی یکی از مهمترین تامین‌کنندگان سلاح برای نیروهای مسلح هند بوده است./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات