۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۴
کد خبر: ۵۰۹۵۲۷
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد:

عبادت مرز ورود اسلام به حقیقت ولایت است

معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به این که انسانیت انسان بر مدار عبادت معنا می پذیرد، گفت: عبادت مرز ورود اسلام به حقیقت ولایت است.
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد شامگاه چهارشنبه در برنامه زمزم معرفت که در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به بررسی جایگاه عبادت در سبک زندگی اسلامی پرداخت و عنوان داشت: عبادت اساس خلقت انسان را شکل می دهد؛ بر این اساس خداوند متعال در آیه 56 سوره ذاریات چنین فرموده است«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند.»

معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به این که انسانیت انسان بر مدار عبادت معنا می پذیرد، اظهار داشت: عبادت در ساحت دین آنقدر دارای اهمیت است که محور تبلیغی تمام انبیاء الهی را شکل داده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) توحید عبادی را مرز ورود اسلام به حقیقت توصیف کرد و ابراز داشت: هدف نهایی حکومت عدل جهانی امام عصر(عج) حقیقت عبادت فراگیر در بین بندگان است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد عبادات را غذای روح انسان توصیف کرد و اظهار داشت: همانطور که هر غذایی برای جسم انسان تامین کننده نیازهای فیزیکی بدن است خداوند متعال نیازهای اصلی روح را در عبادت قرار داده است؛ بر این اساس تنوع نیازها در روح از جسم انسان وسیع تر توصیف شده تا جایی که دایره عبادت در دین اسلام بسیار وسیع است.

معاون آموزش حوزه های علمیه تأمل و تدبر در اساس خلقت و ابعاد آن را از جمله عبادت روح انسان توصیف کرد و گفت: بهترین عبادات از منظر دین در فعل نیست بلکه حیاتی ترین عبادت در شرع مقدس اسلام ترک گناه توصیف شده است.

وی ادامه داد: از حضرت رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) نقل شده است که«تفكرُ ساعةٍ افضل من عبادة سبعین سنةٍ؛ ساعتی اندیشیدن برتر از هفتاد سال عبادت است.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) عبادت را نیاز اصلی انسان در مسیر تربیت دانست و عنوان داشت: در ادبیات قرآن کریم زمانی که به انجام فعلی واجب تصریح می شود، قبل از تکمیل نهایی حکم؛ قرآن کریم خطاب به مومن تصریح دارد که این حقیقت نیاز و منفعت شما است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با بیان این که خداوند متعال جهنم را از بیرون بر انسان تحمیل نکرده است، تصریح کرد: اگر خداوند متعال به کرات انسان را از نتیجه گناه به جهنم هشدار داده است این هشدار به معنای عذاب تحمیل شده نیست؛ چرا که این موضوع خبر از واقعیت پیش روی مومن می دهد.

معاون آموزش حوزه های علمیه نماز را با تکیه بر روایات ستون دین توصیف کرد و گفت: نماز مقدمه نعمتی ویژه است که خداوند متعال برای انسان بر حقیقت آن نوید داده است این در حالی است که در ذیل موضوع حج همین نوید به امت اسلام داده می شود.

وی در تکمیل مفهوم نوید قرآن بر اتمام نعمت ادامه داد: در قرآن کریم به تبیین موضوع ولایت که می رسد فرموده است؛ من نعمت را بر شما تمام کردم، بر این اساس عبادت زمینه ای برای معرفت به حقیقتی دیگر است و آن حقیقت جز ساحت ولایت نیست./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات