۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۵۰۹۵۳۴
حجت الاسلام والمسلمین قوامی:

مسلمانان باید موجب سرافرازی اسلام و مایه سربلندی آیندگان باشند

امام جمعه پردیسان گفت: خداوند انتظار دارد بندگانی داشته باشد که موجب سرافرازی اسلام و مایه سربلندی آیندگان باشند، از این رو حفظ شرافت و ایمان بر ما واجب است.
قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام جمعه پردیسان قم، شامگاه چهارشنبه در درس اخلاق که با موضوع اخلاق مدینه فاضله در مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) پردیسان برگزار شد، بیان داشت: پردیسان باید تبدیل به مدینه فاضله شود.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با قرائت آیه 10 سوره حشر، اظهار داشت: پس از هجرت پیامبر اکرم(ص) به مدینه، عده‌ای با عنوان مهاجر، خانه و زندگی خود را رها کردند تا به پیامبر اکرم(ص) کمک کنند.

وی با تعریف معنای ایثار، ابراز داشت: انصار از ایثارگران بودند، چرا که پس از مهاجرت مسلمانان از مکه به مدینه، انصار که از قبل ساکن این شهر بودند با آن که خود افراد نیازمندی بودند ولی با این حال هرچه به دست می‌آوردند بیشترین قسمت آن را به مهاجران می‌بخشیدند.

امام جمعه پردیسان با بیان این که گروه سومی غیر از انصار و مهاجران وجود دارند، افزود: انسان‌هایی که هزاران سال از دوران پیامبر اکرم(ص) فاصله داشتند، شهر‌هایی درست کرده و از دستورات الهی و سنت رسول خدا(ص) پیروی کردند که به آنها تابعین گفته می‌شود.

وی با تأکید بر این که تابعین از آینده سازان هستند، گفت: انسان باید قبل از هر اقدامی نخست خود را از پلیدی‌ها پاک سازد تا بتواند علاوه بر خود برای دیگران نیز دعا کند، از این رو اولین اقدام این گروه آینده‌ساز در ظهور آن است که برای آمرزش خود و دیگران از خداوند متعال طلب مغفرت و آمرزش کنند.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی با تأکید بر این که مسلمانان گذشته برادران ما هستند، اظهار داشت: مؤمن برادر مؤمن است و برادری زمینه‌های برابری، تعاون و کمک را در قبال برادران فراهم می‌سازد.

وی با بیان این که دار‌الایمان نام دوم مدینه است، گفت: اصل در ایجاد یک رابطه برادری میان دو انسان، ایمان به پروردگار متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی خاطرنشان کرد: ما در برابر برادرانمان که در گذشته بودند و برادرانمان که در آینده خواهند آمد مسؤول هستیم. به همین علت هنگامی که هر جمعه نامه اعمالمان به دست امام زمان(عج) می‌رسد، اگر خطایی از ما سر زده باشد، نخست حضرت ولی عصر(عج) خجالت زده خواهد شد و در ادامه پیامبر اکرم(ص) و در نهایت خداوند متعال شرمگین می‌شود.

وی ادامه داد: کلامی که گفته شد یک استعار است؛ یعنی خداوند انتظار دارد بندگانی داشته باشد که موجب سرافرازی اسلام و مایه سربلندی آیندگان باشند. مسلمانان موظف هستند برای برادران آینده خود خوش‌نامی به ارث بگذارند، از این رو حفظ شرافت و ایمان بر ما واجب است.

امام جمعه پردیسان اظهار داشت: باید کوشید تا دل‌ها پاک بماند و پلیدی‌ها در آن نفوذ نکنند، اگر قلب‌ها نسبت به یکدیگر عداوت پیدا کرد تمام اعمال را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، بنابراین در مرحله اول باید اخلاق را ساخت و در مرحله دوم باید خودخواه نبود و برای دیگران نیز طلب مغفرت کرد و در مرحله سوم نیز باید کوشید تا نسبت به برادران مؤمن خود خالی از کینه و حسد شویم./878/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات