۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۳
کد خبر: ۵۰۹۷۳۳
حجت الاسلام رضایی تهرانی:

سبک زندگی مومنان بر اساس تفکر ایمانی است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که همه زائران حضرت رضا(ع) دارای درجه یکسانی نیستند و تفاوت آن به درجات ایمانی و ادب رفتاری در زندگی است، گفت: مومنان سبک زندگیشان بر اساس تفکر ایمانی است.
حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه پنجشنبه شب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با اشاره به سبک زندگی ایمانی در کلمات نورانی حضرت امیر مومنان(ع) در نهج البلاغه گفت: سبک زندگی انسان ها به تفکر آنان باز می گردد و مومنین سبک زندگیشان بر اساس تفکر ایمانی است.

وی ادامه داد: به طور طبیعی این زندگی ایمانی درجه بندی دارد که برخی از درجه هایش سطوح پایین تر و برخی بالاتر است؛ در قرآن کریم بازتاب این حالت برای انسان ها متفاوت جلوه می کند و قرآن برای برخی از بهشتیان از عبارت «لهم درجات» استفاده کرده که یعنی نزد خدا درجاتی دارند و برای عده دیگر عبارت «هم درجات»استفاده شده که یعنی آنان خودشان درجاتی هستند.

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان این که به تعبیر آیت الله جوادی آملی آنجا که خداوند از عبارت «هم درجات» استفاده کرده  می خواهد بگوید که برخی از بهشتیان دارای درجه و برخی دیگر خودشان درجه، آبرو و زینت بهشت اند، بیان کرد: در روایتی آمده رسول خدا(ص) فرمودند بهشت عاشق سلمان، ابوذر و عمار است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امروز کسانی هستند که از بهشت عبور کردند، خاطر نشان کرد: اگر انسان از بهشت به خالق بهشت رسید بهشت عاشق او می شود و چنین کسی درجه بهشت است؛ همچنین در همین دنیا نیز عده ای برای اینکه آبرو پیدا کنند صدر مجلس می نشینند و در اعتبار جایگاه خاص تلقی می شود؛ برخی دیگر نیز هر جا بنشینند آنجا ثقل مجلس می شود.

وی با بیان این که برخی ها در بهشت برایشان درجاتی است و برخی ها خودشان درجه بهشت اند، اظهار کرد: در روایت آمده گاهی بهشت از نور فوق العاده ای روشن می شود که خطاب می آید یکی از شیعیان امیر المومنان(ع) از غرفه ای به غرفه دیگر رفت و نور صورت او بهشت را روشن کرد؛ در حقیقت راز اختلاف بهشت ها نیز به همین تفاوت جایگاه ها باز می گردد.

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان این که هشت در بهشت به معنای هشت درجه آن است، یادآور شد: هر کس بسته به معرفتش از درجه خاصی وارد می شود که نفس مطمئنه در بهشت ذات ورود می کند؛ آسیه زن فرعون نیز زیر شکنجه ها مقام عندیت را از پروردگار طلب کرد که این مقام برای شهدای والامقام رقم خورده و اینان نشانه تفاوت درجات سبک زندگی مختلف ایمانی است.

استاد حوزه و دانشگاه  با بیان این که همه زائران حضرت رضا(ع) دارای درجه یکسانی نیستند و تفاوت آن به درجات ایمانی و ادب رفتاری در زندگی است، اظهار کرد: در نهج البلاغه نیز سبک زندگی ایمانی در خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار آمده اما بالاترین سبک زندگی را حضرت در پایان خطبه 192 نهج البلاغه که سبک زندگی ایمانی را نشان می دهد بیان کرده و آن بیان درجات در طراز سیره علوی است که خروجی اش نمایانگر اصحاب خاص مولا است.  

وی افزود: اصحاب خاص مولا هرگز در مسیر خدا از هیچ خطری رویگردان نیستند و پذیرش خطر برای آنان آسان است، راه خدا را به هیچ قیمتی رها نمی کنند و خدامداری با ثبات قدم در طمع ورزی ها و خوف و وحشت ها برایشان مساله ای نیست؛ یعنی مستقیم ایستاده اند و برای به دست آوردن منفعت بیشتری حاضر نیستند خدا را رها کنند و خود را به خدا متمسک کردند.

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان این که در هر خنده و گریه، عروسی و عزایی و داد و ستدی هیچ چیز نتواند او را از خدا جدا کند، گفت: دوستان خداوند آنانی هستند که هیچ رفتاری آنان را از یاد و ذکر خداوند متعال غافل نمی کند و همه رفتارها را توام با ذکر و یاد خدا دنبال می کنند که امیر مومنان(ع) نمونه عملی از این رفتار هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در طول زندگی باید بر عیار خدا حرکت کرد و لحظه ای از یاد او جدا نشد، بیان کرد: هر کس می خواهد طراز ایمان علوی را در سبک زندگی الهی بیابد باید با مجاهدت، مراقبه سنگین و برنامه ریزی دنباله دار ایمان، تعبد و تقید به خط الهی را در زندگی خودش در همه احوال و اوقات سرازیر کند./۲۰۲/۸۶۴/ب۱

ارسال نظرات