۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۵۱۰۰۵۷
اوقات فراغتِ زمینه ساز...

اصول انس با امام زمان در تعطیلات تابستان

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: اگر انتظار را به تلاش و جهاد برای زمینه سازی ظهور تعریف کنیم آنگاه اوقات فراغت هم باید زمان انجام فعالیت های آگاهانه، لذت بخش و فرح آور برای نزدیکی و زمینه سازی ظهور باشد.
انتظار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، انسان مومن باید از تمام فرصت های عمر برای رسیدن به کمال و رشد استفاده کند، حتی زمانی که مشغول به تفریح است و اصطلاحاً در اوقات فراغت به سر می برد همچون تعطیلات تابستان که فرصتی مهیا برای تعلیم و تعمیق باورهایی همچون مهدویت است.

باوری که آینده جهان را می سازد و اصلا این آینده بدون آن ممکن نیست؛ از این رو و به منظور بررسی راهکارهای بهره مندی از تعطیلات تابستانی برای ترویج و تعمیق باور مهدویت در نسل آینده با حجت الاسلام حسن ملایی، مؤلف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» و کارشناس مهدوی گفت وگویی داشته ایم که در ادامه بخش نخست آن را می خوانید:

حجت الاسلام حسن ملّایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت و مؤلف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» با طرح این سوال که اوقات فراغت به سبک انتظار باید چگونه باشد و یک جوان منتظر باید اوقاف فراغت خود را چگونه برنامه ریزی کند، اظهار کرد: با ورود فرهنگ غرب، اوقات فراغت هم برای ما به گونه ای غیراسلامی معنا شده است و بعضا این ایام، به جای آنکه فرصتی برای جامعه دینی و فعالیت های فکری و فرهنگی آنان باشد، تبدیل به یک تهدید و فتنه شده است و مفاسد بسیاری را به همراه می آورد تا حدی که برخی از کارشناسان به محض آغاز ایام تعطیلی، نگران می شوند دانش آموزان و دانشجویان چه کچیزهایی را ممکن است تجربه کنند، این به واسطه آن است که اصطلاح اوقات فراغت را به خاطر نفوذ فرهنگ منحط غرب، صحیح معنا نکرده ایم.

وی با بیان اینکه برخلاف آنچه در ذهن ما وجود دارد، اوقات فراغت به معنای اوقات بی مسئولیتی و بی کاری نیست چراکه در نگاه اسلام، انسان در همه اوقات مسئول است، تصریح کرد: از منظر اسلام، انسان چه در زمان هایی که در حال انجام فعالیت های روزمره است و چه در وقت فراغت، مسئول است و نمی تواند هر کاری که دلش خواست را انجام دهد و براساس آموزه های دینی، اوقات فراغت، جزیی از برنامه های روزانه یک مسلمان محسوب می شود و برای رسیدن به کمال باید از آن استفاده کرد.

ملّایی با بیان اینکه براساس فرهنگ غرب، اوقات فراغت، زمان بی مسئولیتی و بی کاری است اما در اسلام این زمان ها، تعریف کمال گرایانه پیدا می کند، گفت: انسان موحد ذیل اوقات فراغت، تلاش می کند با بهره بیشتر از زمان، آمادگی بیشتری هم از نظر روحی و هم جسمی برای انجام وظایف خود کسب کند.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه اوقات فراغت یکی از بهترین فرصت ها برای منتظران ظهور است و باتوجه به عدم مشغولیت به امور دیگر، می توانند بهترین آمادگی ها و زمینه سازی های جسمی، فرهنگی و روحی را برای ظهور امام زمان(عج) در خود ایجاد کنند، گفت: اگر انتظار را به تلاش و جهاد برای زمینه سازی ظهور تعریف کنیم آنگاه اوقات فراغت به معنای خالی کردن زمانی برای انجام فعالیت های آگاهانه، لذت بخش و فرح آور برای فراهم کردن بخشی از شرایط و زمینه های مردمی ظهور است.

اصول حاکم بر اوقات فراغت منتظرانه: اصل اول: برنامه محوری

وی با بیان اینکه سبک اوقات فراغت منتظرانه دارای اصولی است که پایگاه ها، مساجد و همچنین منتظران ظهور باید به آن توجه کنند، تاکید کرد: اولین اصل در این زمینه، برنامه محوری است و منتظران ظهور برای اوقات فراغت خود باید برنامه ریزی داشته باشند و از فرصت ها استفاده کنند، یعنی پیش از فرا رسیدن اوقات فراغت باید ابتدا آن را پیش بینی و بعد برای آن برنامه ریزی کنیم.

ملّایی با بیان اینکه باید بسیار مراقب بود که برنامه ریزی برای اوقات فراغت نباید سبب ضایع شدن دیگر امور یک منتظر امام زمان(عج) شود، ابراز کرد: نباید این برنامه ریزی ها سبب ضایع شدن عبادت، علم آموزی، کسب و کار و ... شود، ممکن است این فعالیت ها کم یا زیاد شوند اما نباید این فعالیت اوقات فراغت را نابود کنند و همچنین بالعکس نیز نباید رخ دهد و فراغت از کارها، جایگزین این امور شود.

اصل دوم: اخلاق محوری

مؤلف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» با بیان اینکه دومین اصل، اخلاق محوری است، گفت: امام صادق(ع) فرمودند: «هر کس شادمان می شود که از یاوران امام زمان(عج) باشد پس باید انتظار بورزد و براساس تقوا و خوش خلقی رفتار کند.»، بنابراین، برای آنکه اوقات فراغت منتظرانه باشد نباید به تاسی از سبک زندگی غربی ها، اخلاق را کنار بگذاریم بلکه منتظر امام زمان(عج) باید اصل اخلاق محوری را در اوقات فراغت خود رعایت کند.

اصل سوم: نشاط محوری

وی با بیان اینکه اصل سوم در اوقات فراغت منتظرانه، نشاط محوری است، ابراز کرد: اگر اصولی برای اوقات فراغت تعیین می شود، به این معنا نیست که باید در این زمان ها نیز همان فعالیت های عادی و ملامت آور را انجام دهیم بلکه باید فعالیت های شادی آفرین خود را با رعایت ضوابط در اوقات فراغت انجام دهیم و این اصل مهمی است تا روزمرگی ما را از بین ببرد.

ملایی با اشاره به اینکه برنامه ریزی مساجد، پایگاه های فرهنگی و امثال آن برای اوقات فراغت باید همراه با نشاط باشد، تصریح کرد: امام رضا(ع) فرمودند: »کوشش کنید، زمان شما چهار بخش داشته باشد، بخشی برای بندگی خدا، بخشی برای کار، کوشش و معاش، بخشی برای همنشینی با برادران دینی و افرادی که شما را به عیوب تان متوجه کنند و در نهایت بخشی برای تفریح و لذت های سالم باید داشته باشید که این ساعت تفریح و نشاط به شما نیرو می دهد و شما را به قدرتی مجهز می کند تا سه بخش دیگر را هم بهتر و نیکوتر انجام دهید.»

اصل چهارم: توجه به رضایت حضرت ولی عصر(عج)

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه چهارمین اصل درباره اوقات فراغت به سبک منتظرانه، استفاده از ابزارها و مکان های مورد رضایت حضرت ولی عصر(عج) است، تصریح کرد: نباید فعالیت های ما در دوران فراغت، موجب ناراحتی امام زمان(عج) شود زیرا ایشان فرموده اند: «ما را جزء اعمال ناشایست و ناپسندی که انجام می دهید، از شما دور نکرده است.»

اصل پنجم: سلامت محوری

وی با اشاره به اینکه اصل پنجم در این باره سلامت محوری است، تاکید کرد: منتظران ظهور باید از اوقات فراغت به گونها ی استفاده کنند که آمادگی بالاتری برای خدمت و سربازی حضرت(عج) داشته باشند، بنابراین نباید به فعالیت هایی در این دوران بپردازند که سلامتی آنها را به خطر بیندازد و نیز به مسائل بهداشتی توجه کنند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات