۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۱۰۱۵۹
آيت الله نمازي:

هنر در جامعه توحيدي در خدمت تعالي و رشد انسان است

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: هنر در جامعه توحيدي برعكس جامعه استكباري در خدمت تعالي و رشد انسان قرار دارد و بشر را به سمت و سوي حقايقي كه در دل نظام هستي است هدايت مي‌كند.
آيت الله عبدالنبي نمازي آیت الله نمازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي پيش از ظهر امروز در ديدار هنرمندان سينماي جوان دفتر كاشان، پيروزي سپاهيان توحيد بر سپاه كفر در عرصه هاي جهاني و بين المللي به ويژه در سوريه و عراق را تبريك گفت و افزود: پيروزي سپاهيان توحيد بر سپاه كفر در عرصه هاي جهاني و بين المللي به ويژه در سوريه و عراق، هنر رهبري توحيدي را به جهانيان نشان داد.

وي افزود: جايگاه توحيد در رويارويي سپاه كفر با سپاه اسلام جلوه گري كرد و علت پيروزي ارتش عراق و سوريه و نيروهاي مردمي اين دو كشور بر داعش مسأله دين و ايمان و ميهن پرستي و فتوايي بود كه حضرت آيت الله سيستاني صادر كرد  و بازتاب عجيبي در جهان داشت و آن چيزي كه مردم را به صحنه آورد تا از ارتش حمايت و پشتيباني‌كند، فتواي آيت الله سيستاني بود.

نماينده ولي فقيه در كاشان ادامه داد: فتواي حضرت آيت الله سيستاني و لبيك مردم عراق به فتواي مرجع شيعه خود براي حضور در صحنه و حمايت و پشتيباني از ارتش عراق، وجه تمايز ميان رهبري در نظام توحيدي با رهبري در نظام هاي استكباري است كه يك رهبر با بيش از 70 سال سن در خانه و اتاق كوچكي اما قرار داشتن در قلوب ميليونها مسلمان، سبب مي شود تا يك كلام او سرنوشت يك ملت را رقم زده و تغيير دهد.

آيت الله نمازي يادآور شد: اين هنر اسلام و رهبري اسلام است كه مسلمانان به فتواي رهبري در جامعه توحيدي لبيك گفته و با حمايت و پشتيباني از نيروهاي ارتش كشور خود سرنوشت ميهن خود را رقم مي زنند و اين در حالي است كه امروز رهبران سياسي دنيا و رؤساي جمهور در دنيا از جمله آمريكا در قلوب ملت هاي خود جايگاهي ندارند و مردم آمريكا نيز تصدي ترامپ در جايگاه رياست جمهوري آمريكا به شدت عصباني هستند.

وي افزود: سياستمداران، نمايندگان گنگره آمريكا و روانشناسان، ترامپ رييس جمهوري آمريكا را از درجه اعتبار ساقط كرده و او را فردي رواني معرفي كرده اند كه صلاحيت رياست جمهوري آمريكا را ندارد، ضمن اينكه در ديگر كشورهاي دنيا نيز همين مشكل وجود دارد.

نماينده ولي فقيه در كاشان، جايگاه رهبري در نظام اسلامي را جايگاه رفيع و مورد حمايت مردم دانست و گفت: يكي از كارهاي هنر و هنرمندان تفسير و تحليل رهبري اسلام و تبيين حقيقت جايگاه رهبري در نظام توحيدي با نظام استكباري جهان است.

آيت الله نمازي مسأله رهبري و هدايت جامعه را حلقه مفقوده امروز بشريت دانست و عنوان كرد: ابتكاري كه اسلام دارد اين است كه رهبري داراي شرايط پيچيده و سخت است، اما رهبري در نظام هاي سياسي دنيا به گونه اي است كه هرفردي با زد و بندهاي سياسي و ارتباط با گروه‌ها و احزاب راست يا چپ متصدي رهبري جامعه خود مي‌شوند.

وي يادآور شد: نگراني باراك اوباما رييس جمهور پيشين آمريكا در دور اول رياست جمهوري اين بود كه وقتي مي خواهد وارد كاخ سفيد شود سگ خودش را كجا خواهد برد.

به گفته وي، امروز در مراكز علمي و دانشگاهها، دانشمندان و سياستمداران جهان غرب به شدت پيگير روشن شدن اين موضوع هستند كه ولايت مطلقه فقيه كه در مكتب اهل بيت و مكتب سياسي جهان مطرح است چيست و چه فرمولي است كه اين همه انرژي و قدرت دارد.

آيت الله نمازي در ادامه رهبري در اسلام را روح و حيات ملت، دانست و افزود: اگر ملت انگيزه، شهامت و شجاعت نداشته صفر است و اين رهبري توحيدي است كه عدد صحيح است و زماني كه صفر در كنار عدد صحيح قرار مي‌گيرد قابل تفسيراست و اين يكي از مصاديق هنر اسلام است كه در عرصه سياسي، بهترين الگو را براي بشر تعريف كرده است كه رهبر بايد عالم به علم معرفت باشد كه هدايت كننده بشراست.

وي در ادامه، داشتن تعريف براي هنر، آگاهي به محور دانش هنر و اشراف به دستاوردهاي هنر را حائز اهميت خواند و افزود: هنر نظم و نثر، هنر كلام، سخن و نقاشي از مصاديق هنر است و هدف هنر اين است كه در خدمت تعالي جامعه بشر باشد و به جامعه بشري كمك كند تا آن حقايق و معارفي كه پنهان است را استخراج كند و تبديل به موضوعي قابل درك و فهم كند.

آيت الله نمازي ادامه داد: شاعر حقايق لطيفي را در دل نظم در قالب كنايه و تشبيه بيان مي‌كند كه همه افراد نمي توانند متوجه شوند و اين يك هنر و يك معجزه است و يا نقاش حقيقتي را در نقشه اي ترسيم مي‌كند و پيام خودش را به زبان نقشي كه آن ترسيم كرده است مي رساند.

وي با تأكيد بر اينكه فلسفه وجودي هنر اين است كه در خدمت بشر و در جهت ارتقاي سطح و ميزان معرفت انسان است، خاطرنشان كرد: امروز در دنياي غرب و ماديت، هنر درخدمت استكبار است و فيلم هاي هاليودي افكار جهاني را در جهت سركوب كردن ملتهاي جهان هدايت مي‌كنند و زمينه جنگ جهاني سوم را فراهم مي‌كنند.

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: استكبار جهاني امروز با ارسال فيلم هاي هاليودي، افكار عمومي جهاني را آماده مي‌كنند تا در صورتيكه جنگ جهاني سوم را آغاز كردند براي افكار عمومي جهان تعجب آور و غيرمنتظره نباشد و عادي جلوه شود.

آيت الله نمازي خاطرنشان كرد: هنر در جامعه توحيدي برعكس جامعه استكباري جهان در خدمت تعالي و رشد انسان قرار دارد و بشر را به سمت و سوي حقايقي كه در دل نظام هستي جاسازي و پنهان شده است هدايت مي‌كند.

وي افزود: فلسفه خلقت و هنر، ارتقاي ميزان و مراتب معرفت در تفكر بشري است كه هدف آفرينش را ما بايد در پوشش و در قالب شعر و هنر و تئاتر و فيلم ارائه كنيم و سطح آگاهي و تفكر بشر را توسعه بدهيم.

در ادامه مصطفي جوادي مقدم رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان، اظهار داشت: انجمن سينماي جوان دفترکاشان با 30 سال سابقه و در حوزه فيلم و عکس فعاليتهاي قابل توجهي را طي اين مدت ارائه كرده است.

وي شهرستان کاشان را شهري فرهنگي مذهبي با هنرمندان  مطرحي در رشته مختلف هنري دانست و افزود: در آينده‌اي نزديک جشنواره سراسري فيلم و عکس با مشارکت شعبات انجمن‌هاي سينماي جوان سراسر کشور در شهرستان کاشان برگزار مي‌شود.

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان کاشان در ادامه با ابراز تأسف برخي اتفاقات رخ داده شده در کاشان و انتصاب آن به سينما، گفت: متاسفانه برخي اتفاقات در کاشان را به سينما ربط دادند در حالي که اين اتفاقات هيچگونه ارتباطي به فعالان کاشاني فعال در اين حوزه نداشت.

محمد سرجه پيما رييس انجمن سينماي جوان دفترکاشان نيز با بيان اينکه انجمن سينماي جوان کاشان در سال 1366 تاسيس شد، يادآور شد: از زمان تأسيس اين انجمن در کاشان، 3 هزار هنرجو آموزش ديدند که از اين تعداد يكهزار و 800 نفر در زمينه عکاسي فعال بودند و اين در حالي است كه انجمن سينماي جوان كاشان در زمينه فيلم‌ برداري، کارگرداني و غيره نيز هنرجو مي‌پذيرد.

وي با اشاره به اينکه يکي از بخش‌هاي انجمن سينماي جوان کاشان توليد فيلم  است، افزود: طي مدت تأسيس انجمن سينماي جوان كاشان 850 فيلم كه بيشتر آنها فيلم هاي کوتاه و زير 30 دقيقه با موضوعات مستند، پونمايي و غيره توليد شده است.

سرجه پيما، گفت: هشت شرکت فيلم‌سازي در کاشان زير نظر انجمن سينماي جوان كاشان مشغول به فعاليت هستند كه توليدات آنها به جشنواره‌ها ورسانه ملي نيز راه پيدا کرده و جوايزي نيز دريافت کرده‌اند.

به گفته وي طي 30 سال گذشته 11 دوره هفته فيلم و عکس از سوی اين انجمن برگزار شده و تلاش شده است تا هنرجويان به سمت اشتغال سوق داده شوند.

رييس انجمن سينماي جوان دفتر کاشان در ادامه از آماده شدن ساختمان اين انجمن بعد از 30 سال اجاره نشيني خبر داد و افزود: ساختمان انجمن سينماي جوان دفتر کاشان در پنج طبقه و در بهترين منطقه كاشان احداث شده است و تا پايان سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد./201/1307/ب1

ارسال نظرات