۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۵۱۰۲۱۰
معاون وزیر بهداشت:

تعامل میان طب سنتی و جدید سبب تحول نظام سلامت می شود

مدیرکل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت گفت: تعامل میان طب سنتی و جدید بسیار مهم است و سبب می شود تا از ظرفیت های موجود در جهت رشد و ارتقای نظام سلامت بهره برد.
دکتر خدادوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دکتر محمود خدادوست در نخستین روز از همایش «درآمدی بر نظام سلامت در اسلام» که امروز در سالن امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد با اشاره به اهمیت موضوع سلامت عنوان کرد: موضوع سلامت از موضوعات بسیار مهم است که ارتباط مستقیمی با زیست انسان ها دارد و باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: متأسفانه در چند سال اخیر واژه ای با عنوان طب اسلامی توسط عده ای در جامعه مطرح می شود و این افراد سعی می کنند از اعتقادات مردم برای سوء استفاده شخصی و نفسانی خود بهره ببرند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت تصریح کرد: نگاه افراطی که توسط این افراد پیرامون طب رایج در جامعه بیان می شود به رد کلی پزشکی رایج می پردازد و تعاریف اغراق آمیزی که از طب سنتی ارائه می دهند صرف نظر از اینکه به اسلام ضربه می زند، سبب می شود تا جامعه پزشکی که وظیفه تولیت سلامت جامعه را برعهده دارند در برابر آنها تحرکاتی را ترتیب دهد.

دکتر خدادوست نگاه اخباری گری را علت برخی سوء استفاده ها از طب سنتی دانست و خاطرنشان کرد: عده ای از این افراد که در واقع از مردم سوء استفاده می کنند نگاه اخباری گری به روایات دارند و استفاده از تکنولوژی های جدید و دستاوردهای علمی بشر را نفی می کنند و این در حالی است که اگر خود یا اطرافیانشان با کوچکترین مشکلی مواجه شوند انتظار دارند از بهترین ابزار و امکانات و تکنولوژی ها برای آنها استفاده شود.

مدیرکل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت اضافه کرد: البته یک نوع نگاه تفریطی نیز از این سو وجود دارد که این هم اشتباه بزرگی است که پایه آن بر نادیده گرفتن ظرفیت ها و توان طب سنتی است.

وی تأکید کرد: نگاهی که صحیح است و می تواند موجب شکوفایی و رشد نظام سلامت در کشور شود، استفاده تلفیقی از ظرفیت ها و دستاوردهای هر دو نظام طبی است و برگزاری چنین همایش هایی نیز در همین راستا تفسیر می شود.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت ادامه داد: بیش از 3 سال است که با جمع آوری اطلاعات و دیدار با مراجع و استفاده از رهنمودهای آنها و همچنین استفاده از نظرات اساتید حوزوی که در این مقوله تخصص دارند، توانستیم زمینه را برای برگزاری همایش هایی با موضوع نظام سلامت در اسلام فراهم کنیم و حاصل آن 2 جلد کتابی بود که خروجی همایش 3روزه مشهد در همین موضوع است که مقالات متعددی از افرادی که رویکرد دقیق علمی و حدیث شناسانه به این موضوع داشتند در آن به چاپ رسیده است.

دکتر خدادوست ابراز کرد: برگزاری این نشست ها سبب می شود تا اندیمشندان به بررسی چالش ها و معضلات موجود در این حوزه پرداخته و نظرات جدیدی را تولید کنند که می تواند مرجعی برای تدوین نظام سلامت در اسلام باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعامل منطقی و استفاده از همه ظرفیت های نظام سلامت و همچنین بهره بردن از نظرات صاحب نظران و اندیشمندان و اساتید و دانشگاهیان می تواند در رفع این تناقضات و استفاده از ظرفیت های موجود کمک فراوانی نماید./872/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات