۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۵۱۰۳۱۶

انتقاد حماس از تناقض عربستان و کشورهای عربی

قائم مقام وزارت خارجه فلسطین در نوار غزه با تاکید بر اینکه حماس در وضعیت «بسیار حساس» منطقه‌ای است گفت: اگر روابط خوبی با ایران داشته باشید، عربستان سعودی عصبانی خواهد شد.
غازی احمد حمد، عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس

به گزارش خبرگزاری رسا، غازی احمد حمد، عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از تحرکات منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی در خاورمیانه و شمال آفریقا انتقاد کرد؛ تحرکاتی که از نظر او، حماس و نوار غزه را تحت فشارهای تازه قرار داده است.

قائم مقام وزارت خارجه فلسطین در نوار غزه در این باره گفت: «آنچه اکنون در کشورهای عربی دارد اتفاق می‌افتد، آن است که کسی در تلاش برای تغییر روند پرشتاب و پویای سیاسی در منطقه است و این بی ثباتی برای ما و دیگر کشورها خوب نیست اگرچه به نفع رژیم صهیونیستی است».

«غازی احمد حمد» در گفت‌وگو با روزنامه گاردین انگلیس، تصریح کرد: «کشورهایی هستند که می‌خواهند غزه بخشی از معادله منطقه‌ای باشد و برخی دیگر هم می‌خواهند دروازه‌ها را ببندند و حماس را تنبیه کنند. ما این تناقضات را می‌فهمیم. اگر شما روابط خوبی با قطر داشته باشید، مصر عصبانی خواهد شد. اگر شما روابط خوبی با ایران داشته باشید، عربستان سعودی عصبانی خواهد شد».

وی ادامه داد: «ما در یک وضعیت بسیار حساسی هستیم در نتیجه ما مجبوریم که خیلی مراقب باشیم. ما باید برای حفظ توازن و تعادل، خیلی هوشیار باشیم».

حمد درباره مواضع حماس در قبال «محمد دحلان» رییس سابق دستگاه امنیت تشکیلات خودگردان فلسطین و عضو جدا شده فتح گفت: «فهم و درک ما این است که دحلان بخشی از بازی سیاسی در منطقه است. ما می‌دانیم که او محبوبیت خودش را در غزه و کرانه باختری دارد در نتیجه نمی‌توانیم او را نادیده بگیریم».

قائم مقام وزارت خارجه فلسطین در نوار غزه افزود: «در گذشته افرادی سعی کردند تا با او دیدار کنند اما حالا وضعیت بسیار بهتر است چون دحلان می‌داند او بدون آشتی با حماس نمی‌تواند بخشی از بازی سیاسی (در فلسطین) باشد. به خاطر همین او قول کمک کردن در مدیریت بحران در غزه را داده است».

رسانه انگلیسی در ادامه از «نگرانی برخی دیپلمات‌ها» در خصوص تحولات جاری فلسطین به ویژه تحرکات دحلان، حماس و محمود عباس له و علیه یکدیگر خبر داد.

یک منبع دیپلماتیک که به ملیتش اشاره نشده، به گاردین درباره مواضع دحلان و حماس گفت: «آنها دستورکارهای مغایر و متناقضی دارند. دحلان می‌خواهد وارد غزه شود چون بدون این کار، او هیچ کرسی در میز مبارزه علیه محمود عباس ندارد. حماس حرکاتی نمادین انجام خواهد داد اما در نهایت، غزه همه چیزی است که حماس دارد و نمی‌خواهد آن را از دست بدهد»./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات