۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۵۱۰۳۵۳
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

فرزند آوری امت اسلامی مایه مباهات رسول خدا است

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه براساس آیات سوره اسراء، خداوند روزی رسان فرزندان است، گفت: فرزند آوری امت اسلامی مایه مباهات رسول خدا(ص) است.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین رضا محمدی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در شبستان نجمه خاتون(س) با بیان اینکه ولایت فقیه یعنی حکومت اسلامی و منظور از ولایت فقیه یعنی اینکه یک فقیه جامع الشرایط بر جامعه اسلامی حکومت کند، گفت: فقیه جامع الشرایط کسی است که دارای توان دین شناسی و قوت استنباط احکام باشد.

وی افزود: اگر فقیه تنها در یک سری امور خاص ولایت داشته باشد ولایت حسبیه یا ولایت مقیده می شود در حالی که اگر این نظر را بپذیرم که فقیه در همه اموری که پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) عهده دار آن بودند دارای ولایت است، این ولایت، ولایت مطلقه فقیه است.

پژوهشگر حوزه ادامه داد: در گذشته تعداد فقیهانی که معتقد بودند ولایت فقیه بر مردم مقید است زیاد بوده؛ اما امروزه بیشتر علما به ولایت مطلقه فقیه معتقد هستند زیرا از نظر علما حکومت هم در عدم ظهور معصوم از جمله امور بی صاحب و بلاتکیلف است که نیاز به سرپرستی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی  تصریح کرد: بر همین اساس فقها حکومت مطلقه فقیه را پذیرفته اند و بیان می کنند که این فقیه باید اسلام شناس، عادل( پرهیز از خودکامگی) باشد و به عبارت دیگر شرع و عقل بیان می کند که سرپرست حکومت اسلامی باید یک فقیه عادل اسلام شناس باشد.

وی با اشاره به حکمت 140 نهج البلاغه اظهار کرد: در این خطبه امام علی(ع) می فرماید«مَا عَالَ مَن إقتَصَدَ» یعنی كسى كه در خرج كردن ميانه روى كند تنگدست نمى شود.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در قرآن کریم نیز این موضوع تأیید شده است، ادامه داد: آیه 29 سوره اسراء می فرماید «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً» یعنی در زندگى ميانه رو باشند نه آنقدر خسيس باشند و كم خرج كنند كه حتى آسايش خود و خانواده شان خراب شود، و نه آنقدر ولخرج باشند و مال خود را دور بريزند كه به فقر و تنگدستى دچار شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه امام علی(ع) می فرمایند«اگر کسی اقتصاد را مراعات کرده و میانه رو باشد هرگز دچار فقر و نیازمندی نمی شود» گفت: به همین دلیل باید ریشه مشکلات امروز را در عدم مراعات و میانه روی در اقتصاد جست وجو کرد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) افزود: قرآن کریم در آیه 31 سوره اسراء می فرماید«وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا»و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى ‏بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه «احد الیسارین»  به دو معنا است یعنی اینکه یک آسایش این است که اداره خانواده کم آسایش است اما این نصف آسایش است و نصف دیگر آسایش این است که خداوند روزی می رساند و باید دقت کرد که این آسانی است ولی باید دید که این آسانی ارزشمند است یانه، همان گونه که کوتاه و سریع نماز خواندن آسان تر است اما نماز خواندن با آرامش ارزش و اهمیت بیشتری دارد و امام علی(ع) می خواهند در اینجا مردم را متوجه این نکته کنند که شاید کمی اهل خانه آسایش باشد ولی سختی فرزند زیاد داشتن شیرین تر است زیرا رسول خدا(ص) می فرمایند که من بر فرزندان امت خود مباهات می کنم حتی اگر این فرزندان سقط شده باشند بنابراین این سختی به مباهات پیامبر(ص) می ارزد تا آن آسانی که آسایش جسمی انسان را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: بنابراین نتیجه کثرت الاعیال مباهات پیامبر(ص) است در حالی که نتیجه قلت عیال آسایش فردی است و باید دقت کرد که منظور امام علی(ع) این است که فرزند کم آسایش است اما کمبودن فرزند به معنای  بهتر بودن این آسایش نیست.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر انسان فرزندان زیاد داشته باشد و فرزندان صالحی تربیت کند این فرزندان صالح می توانند تا زمانی که زنده هستند و ذریه آنها باقی است در کارنامه پدر و مادر خود عمل صالح ذخیره کرده و موجب غفران آنها شوند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات