۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۵۱۰۸۱۷
العربی الجدید گزارش داد؛

دردسر دلارهای عربستان در کنفرانس سران اهل سنت عراق

یک روزنامه عربی چاپ لندن از اختلاف شدید ایجاد شده میان اعضای ائتلاف نیروهای اهل سنت عراق بر سر نحوه تقسیم ۱۴۰ میلیون دلار پول اعطایی ریاض به کنفرانس اهل سنت که قرار است در بغداد برگزار شود، خبر داد.
نشست اهل سنت عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، از بروز تنش جدی در داخل ائتلاف نیروهای سنی عراق به دلیل اختلاف بر سر کمک مالی 140 میلیون دلاری عربستان سعودی برای برگزاری کنفرانس اهل سنت در بغداد خبر داد.

پول‌های دردسرساز ریاض

این روزنامه با انتشار یک یادداشت، نوشت: چند روز پیش از برگزاری کنفرانس آشتی در عراق که قرار است اواسط ماه جاری میلادی، با حضور شخصیت‌های معارض اهل سنت در بغداد برگزار شود، نمایندگان پارلمانی عراق از بروز تنش جدی در داخل ائتلاف نیروهای اهل سنت موسوم به «تحالف القوی العراقیه» خبر می‌دهند تاجایی احتمالا برخی از طرف‌ها بخواهند از این کنفرانس عقب‌نشینی کنند. هدف اعلامی این کنفرانس، تصحیح روند سیاسی در کشور تحت نظارت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، و ترسیم طرحی برای مرحله پساداعش است.

بر اساس این گزارش، دلیل این تنش و بحران، اختلاف بر سر سازو کار توزیع 140 میلیون دلار اعطایی عربستان سعودی به این نیروها بویژه حزب اسلامی عراقی (شاخه سیاسی جنبش اخوان المسلمین در عراق) است. 

یکی از اعضای پارلمان عراق که از رهبران ائتلاف نیروهای اهل سنت نیز هست در این‌باره به العربی الجدید گفت: اختلافات شدیدی بر سر اعطای 140 میلیون دلار از سوی عربستان به این کنفرانس به منظور سازماندهی ساختار سیاسی اهل سنت و کمک به بازسازی شهرهای اصلی آزاد شده از دست داعش، است. 70 میلیون دلار آن به گروه‌های مختلف ائتلاف نیروهای اهل سنت و احزابی که قرار است هفته آینده در کنفرانس بغداد شرکت کنند، اختصاص یافته است و میان اعضای ائتلاف بر سر نحوه تقسیم این مبلغ اختلاف افتاده است. 

وی افزود: برخی می‌گویند که این مبلغ باید بر اساس کرسی‌های هر یک از احزاب سنی در پارلمان عراق تقسیم شود و برخی دیگر می‌گویند اساس تقسیم این مبلغ باید، میزان محبوبیت و ثقل هر حزب در میان مردم باشد. برخی دیگر نیز به هر دو دیدگاه اعتراض دارند و می‌خواهند که وضعیت برخی احزاب که دارای کرسی پارلمانی و پست در دولت نیستند، بهبود باید زیرا آنها هیچ کانالی برای تامین فعالیت‌های خود ندارند. برخی دیگر نیز می‌خواهند که در روند توزیع این مبلغ به مسأله اقدام داعش در تخریب مقر احزاب و منازل رهبران آنها، توجه شود.

این عضو پارلمان عراق که خواست نامش فاش نشود، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با ریاض، نیمی از مبلغ اعطایی باید برای شهرهای اصلی آزادشده از دست داعش، هزینه شود تا مسأله آب، برق و زیرساخت‌ها در این شهرها حل و فصل شود اما درباره شهرهای اصلی، نحوه بازسازی و هزینه این مبلغ اعطایی نیز اختلاف‌نظر وجود دارد.

وی تاکید کرد: این اختلاف به جایی رسیده است که برخی امضا‌هایی جمع کرده‌اند تا «احمد المساری» را از ریاست ائتلاف نیروهای سنی عراق در داخل پارلمان، برکنار کنند و افرادی مانند «طلال الزوبعی»، «محمد تمیم» و سایرین را جانشین وی کنند.

از سوی دیگر، «محمد المشهدانی» عضو جبهه «الحراک الشعبی» در این‌باره به العربی الجدید گفت: اطلاعات منتشر شده درباره اعطای پول از سوی عربستان به کنفرانس اهل سنت بغداد، صحیح نیست و دیدگاه‌هایی درباره این مسأله وجود دارد که نمی‌توان از آنها به عنوان اختلاف شدید یاد کرد. جبهه الحراک الشعبی از جمله طرف‌های شرکت‌کننده در کنفرانس آشتی اهل سنت که قرار است اواسط ماه جاری برگزار شود، است.

کنفرانسی موازی با کنفرانس بغداد با هدایت «المالکی»

این روزنامه چاپ لندن در ادامه می‌نویسد که همزمان با اختلافات داخلی کنونی در میان اعضای ائتلاف نیروهای سنی، «نوری المالکی» نخست‌وزیر سابق عراق و احزاب نزدیک به ایران، در تلاشند کنفرانسی موازی کنفرانس بغداد با حضور شخصیت‌های سنی متعادل‌تر مانند «مشعان الجبوری»، «رحیم الشمری»، «بدر الفحل»، «عبد الرحمن اللویزی»، «کامل الغریری»، «شعلان الکریم» برگزار کنند و قرار است این کنفرانس اواخر هفته جاری برگزار شود و چهره این نمایندگان به عنوان نمایندگان حقیقی اهل سنت عراق نمایانده شود.

«مشعان الجبوری» از نمایندگان اهل سنتی که جریانی مخالف برگزاری کنفرانس ائتلاف نیروهای سنی در بغداد را هدایت می‌کند، می‌گوید که این کنفرانس امتداد نشستی است که اوایل سال جاری میلادی در آنکارا برگزار شد و دارای رنگ‌وبوی (اختلاف) مذهبی است اما احمد المساری این مسأله را رد می‌کند و طی بیانیه‌ای اعلام داشت که نشست بغداد به دنبال یک طرح ملی است و مخالف اختلافات مذهبی است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات