۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۵۱۱۸۱۴
نماینده ولی فقیه در قزوین:

بالاترین دانش‌ها علمی است که در اعضا و جوارح آشکار می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: بی‌ارزش‌ترین دانش آن دانشی است که تنها بر زبان جاری می‌شود و عملی در آن نیست اما برترین و بالاترین دانش‌ها آن علمی است که در اعضا و جوارح آشکار بوده و تنها به گفتار اکتفا نمی‌شود.
حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین ظهر امروز در طرح میثاق طلبگی که با حضور طلاب و اساتید حوزه علمیه قزوین در مسجدالنبی(ص) این شهر برگزار شد با اشاره به اهمیت علم آموزی، گفت: علم واقعی و حقیقی همچون نوری است که خداوند متعال در قلب کسی که می‌خواهد او را هدایت کند قرار می‌دهد چنین علمی موجب سعادت انسان شده و او را به رستگاری و فلاح می‌رساند.

وی در ادامه با اشاره به برترین علم، افزود: بی‌ارزش‌ترین دانش آن دانشی است که تنها بر زبان جاری می‌شود و عملی در آن نیست اما برترین و بالاترین دانش‌ها آن علمی است که در اعضا و جوارح آشکار بوده و تنها به گفتار اکتفا نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین در ادامه با بیان اینکه دانشی که فقط بر زبان جاری باشد فاقد ارزش است، اظهار کرد: دانشی که سودی نرساند ارزشی ندارد، آموختن چنین علمی ناصواب و بی‌فایده است، حضرت امیر(ع) علم بدون عمل را بی‌ارزش دانسته و فرموده است علم بسته به عمل است پس هر کس که می‌داند باید عمل کند در غیر این صورت آن علم از او دور می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به روش های صحیح آموختن علم، ابراز کرد: دانشجو باید به آنچه که معلم به او یاد می‌دهد با دقت گوش فرا داده و به خوبی آن را حفظ و نگهداری کند، سپس تمام آنچه را که آموخته متناسب با موقعیت‌های متفاوت آن را به کار بسته و با آموختن به دیگران زکات علم خود را بپردازد.

خطیب جمعه قزوین در ادامه با بیان اینکه آموزش و یادگیری باید به گونه‌ای باشد که همزمان با آموختن تأثیر آن در رفتار هم آشکار شود، تأکید کرد: این شیوه نه تنها به تثبیت بیشتر علم منتهی می‌شود بلکه در تنظیم رفتارهای فردی و اجتماعی افراد هم مؤثر است، تأثیر علم و معرفت به حدی زیاد است که در فرهنگ دین علم بدون علم مرادف با جهل است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(‌ص) درباره ارزش و اهمیت علم، تصریح کرد: علم بار سنگینی است که عالم آن را با خود بر دوش می‌کشد، هر کس علمش افزوده شود اما بر هدایتش چیزی اضافه نشود، این علم جز دوری از خداوند متعال سودی به حالش نخواهد داشت.

وی در پایان گفت: دلیل اینکه ما گاهی برخلاف علم خود عمل می‌کنیم آن است که خواسته‌های دیگر ما با شناخت و معرفت نسبت به حقایق تزاحم داشته و دلبستگی زیاد به خواسته‌ها و لذت‌های آن نمی‌گذارد، دل انسان تسلیم حقیقت شود، بنابراین برای عمل به دانسته‌های خود لازم است خواسته‌های مزاحم را در قلب خود تضعیف و گمرنگ کنیم./873/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات