۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۵۱۲۰۵۷
مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف مطرح کرد؛

ضرب و شتم‌های خیابانی نشانه نبود زیرساخت‌های فرهنگی

حجت‌الاسلام عرفاتی گفت: گاهی اوقات مشاهده می شود که مسائل مربوط به امر به معروف به ضرب و جرح منجر می شود؛ این مسائل نشان از نهادینه نشدن زیرساخت های فرهنگی در جامعه است.
حجت الاسلام عرفاتی

حجت‌الاسلام محسن عرفاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه مراتب اولیه امر به معروف و نهی از منکر که عبارت از انزجار قلبی و تذکر زبانی است،به همه اقشار جامعه اختصاص دارد، گفت: نظر امام راحل درباره مرحله عملیاتی و یدی امربه معروف و نهی از منکر این است که جهت حفظ نظم در کشور، این مرحله تنها از سوی ضابطان قضایی صورت پذیرد؛ این مرحله در کشور از عهده مردم برداشته شده است و باید با سازوکار حکومتی انجام شود.

فراموشی امر به معروف به نابودی جامعه منجر می شود

مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه اگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر محقق شود، جزء واجبات دینی است، اظهار داشت: همه مردم باید نسبت به تحقق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اهتمام ورزند، چراکه در روایات آمده است «اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، بدها و اشرار بر جامعه مسلط می‌شوند و مردم هم هر چه دعا کنند مستجاب نخواهد شد».

ضرب و شتم ها حاکی از عدم زیرساخت های فرهنگی است

وی با اشاره به ضرورت تبیین مفاهیم و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه عنوان کرد: گاهی اوقات مشاهده می شود که مسائل مربوط به امر به معروف و نهی از منکر به ضرب و جرح منجر می شود؛ این مسائل نشانگر این است که هنوز زیرساخت های فرهنگی در عرصه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه نشده است.

رسانه ها در حال الگوسازی غلط برای زنان

حجت‌الاسلام عرفاتی خاطرنشان کرد: باید زمینه هایی فراهم شود که مردم خود به خود به سوی ارزش های دینی همانند عفاف و حجاب رهسپار شوند؛ متأسفانه امروزه بسیاری از سریال ها سبب می‌شوند تا زنان و دختران جامعه یک الگوی ناشایست را هدف زندگی خودشان قرار دهند، نتیجه اش هم این می‌شود که سخنرانان و مبلغان هرچه در زمینه عفاف و حجاب تبلیغ کنند بی فایده و بی اثر باشد؛ بنابراین همه نهادها باید به طور دسته جمعی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، ارزش های دینی و غیره تبلیغ کنند.

مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اینکه طلاب و روحانیون در زمینه امر به معروف و نهی از منکر پیشتاز هستند، بیان کرد: برخی افراد از سر عناد و اغراض بی موردی که دارند به تخریب روحانیت، ضرب و شتم آنان و غیره می‌پردازند که کار بسیار ناپسندی است.

وی با اشاره به حادثه متروی تهران و مورد ضرب و شتم قرار گرفتن یک روحانی ابراز داشت:‌ رسانه ها باید به اینگونه اتفاقات بیشتر بپردازند و آنها را رها نکنند، بلکه به طور کامل باید به اطلاع عموم رسانده شود، متأسفانه بعد از حادثه متروی تهران تقریباً هیچکدام از روزنامه ها به عنوان تیتر اصلی به آن نپرداخته بودند؛ اگر رسانه ها به این موارد نپردازند بعد از مدتی مورد غفلت واقع شده و باز هم از این حوادث خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام عرفاتی در پایان یادآور شد: ضروری است در حوزه های مجازی، صدا و سیما و سایر رسانه ها درباره امر به معروف و نهی از منکر فیلم، سریال، مستند و غیره بسازند تا به صورت یک حرکت جریان ساز اجتماعی در آید./841/ت۳۰۴/س

ارسال نظرات