۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۵۱۲۳۶۲

نشست اختتامیه هم اندیشی اساتید ممتحن دروس خارج حوزه خراسان برگزار شد

نشست اختتامیه هم اندیشی اساتید ممتحن دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.
نشست هم اندیشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست اختتامیه هم اندیشی اساتید ممتحن دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

در این نشست اساتید ممتحن دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود جهت تبادل فکری و هم اندیشی در خصوص امتحانات خارج حوزه پرداختند و با بیان آسیب های احتمالی این امتحانات راهکارهایی را جهت برگزاری هرچه بهتر و قوی تر این امتحانات در سال های آینده ارائه کردند.

حجت الاسلام محمد مروارید در ابتدا به ضرورت تقویت دروس خارج اشاره کرد و یکی از راه های این تقویت را توجه به جذب افراد توانمند و مستعد از ابتدای ورود به حوزه های علمیه دانست. 

حجت الاسلام حسینی فقیه در ادامه با بیان این که امسال در حوزه تقریرات و گروه های امتحانی حضور داشتم، خاطرنشان کرد: تقریرات امسال نسبت به سال های اخیر ارتقا کمی و کیفی از حیث محتوا و قالب پیدا کرده بودند. 

وی با اشاره به ضرورت تقویت ارائه مسائل مستحدثه در تقریرات طلاب خاطر نشان کرد: اگر کسی در موضوعات متداول از پایه و مبنای فقهی عمیقی برخوردار شود می تواند در صدد پاسخگویی به مسائل مستحدثه بربیاید؛ همچنین باید در راستای سامان گرفتن تقریرات و رشد علمی طلبه، تقریراتشان به صورت ماهانه ارزیابی شوند.

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با اشاره به ضرورت ارسال اساتید فاضل به شهرستانها بیان کرد: اساتید معزز توانمند در درس و بحث و تعاملات علمی باید جهت تقویت بنیه علمی حوزه علمیه به شهرستان ها سفر کنند. 

حجت الاسلام معلمی در ادامه به ضرورت تشویق طلاب ممتاز در راستای ارتقای علمی آنان اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ایازی با اشاره به ضرورت پذیرش نخبگان دانشگاهی در حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: باید محصلین و نخبگان علمی دانشگاهی را پذیرش و تربیت کرد و عده ای را به شهرستان ها جهت تقویت بنیه حوزه علمیه آن منطقه ارسال کرد.

حجت الاسلام سجادی زاده در ادامه به کشف استعدادهای برتر در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: اساتید معزز حوزه باید این استعداد های برتر را شناسایی کرده و جهت رشد و تعالی حوزه علمیه خراسان آن را پرورش دهند.

حجت الاسلام باقری کیا نیز در این نشست با بیان این که باید سعی شود تا در بحث فقه مسائل مبتلا به روز جامعه اسلامی علی الخصوص فقه حکومتی طرح و بحث شود، تصریح کرد: باید بین اساتید وحدت رویه ای در سبک و روش برقرار شود و در امتحانات شفاهی از متون عربی برای ارزیابی طلاب نیز استفاده شود.

حجت الاسلام دلبری نیز در این دیدار به ضرورت تلاش مضاعف حوزویان در تولید علم و پزوهش تاکید کرد.

حجت الاسلام قاضی زاده در ادامه با بیان این که مشهد به عنوان مهد ادیبان مطرح بوده و امروز باید بیش از این طلاب در حوزه ادبیات تقویت شوند، گفت: تربیت حوزه روزآمد و کارآمد درگرو تقویت ادبیات طلاب است و بدین ترتیب باید با شناسایی دغدغه های حاضر در صدد رفع  آن برآمد تا طلاب در حوزه ادبیات از خود ضعف نشان ندهند.

شایان ذکر است؛ در این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان و اساتید ممتحن دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان حضور داشتند./۸۶۴/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات