۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۵۱۲۶۸۳
آیت الله مقتدایی:

ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت نقشه شوم دشمنان نظام است

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بر حفظ شان و جایگاه روحانیت تاکید کرد و نسبت به نقشه دشمن برای فاصله انداختن میان مردم و روحانیت هشدار داد.
آیت الله مقتدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله مرتضی مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امروز در گردهمایی ائمه جماعات اصفهان، گفت: امروز مراجع تقلید ما از احادیث امام صادق(ع) برای فتوا دادن استفاده می کنند؛ بنابراین نامگذاری مذهب تشیع با نام مذهب جعفری امری شایسته است.

وی ادامه داد:  مکتب تشیع را پیامبر اسلام(ص) بنیان نهادند و امیرمومنان(ع) آن را حفظ کردند و امام صادق(ع) این مکتب را احیا کردند، امام صادق(ع) فرمودند «میزان ما هستیم و اگر کسی می خواهد از صراط عبور کند باید از ما تبعیت کند» .

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: امام صادق(ع) همواره به شاگردان و اطرافیان و شیعیان خود سفارش می کردند که پیام ایشان را به مردم برسانند و مردم را نسبت به حقانیت ایشان و انتخاب راه صحیح آگاه کنند، حضرت فرمودند «هرکس از شیعیان من را دیدی که از من اطاعت می کند سلام مرا به آن ها برسانید» ، ای کاش امام صادق(ع) خودش این پیام را به ما می رساند.

وی اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند به شیعیان مطیع من بگویید که امام صادق(ع) شما را به تقوا سفارش می کند که این بهترین زاد و توشه برای آنهاست، یک فرد روحانی باید متقی باشد، امام خمینی(ره) می فرمودند اگر یک روحانی خلاف شرع و گناهی انجام دهد مردم تنها نظرشان نسبت به آن شخص روحانی تغییر نمی کند بلکه این خطر وجود دارد که آن مردم نظرشان راجع به اسلام تغییر کند و این بسیار مضر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: سفارش به داشتن ورع امر دیگری بود که امام صادق(ع) شیعیان را به آن سفارش کردند، ورع از تقوا بالاتر است یعنی اگر احتمال می دهیم که کاری گناه باشد از آن دوری کنیم و شخص که ورع دارد حتی موارد شبههناک را هم انجام نمی دهد.

وی ادامه داد: گاهی اینکه انسان خود را از شبهه ناک هم نگه دارد بسیار سخت می شود و به تعبیر علمای متقی باید سعی شدیدی در داشتن ورع داشته باشیم، سومین توصیه امام صادق(ع) به شیعیانش کوشش و سعی و اجتهاد در راه خداست، مورد چهارم راستگویی است، شیعه باید به صداقت و راستگویی شناخته شود، روحانیت باید اعتماد مردم را همواره داشته باشد و مبادا کاری کند که اعتماد مردم از روحانیت سلب شود که این یک فاجعه است.

آیت الله مقتدایی بیان داشت: زمانی من در مصاحبه های خود در حوزه علمیه گفته بودم که هدفم اینست که حوزه های علمیه شهرستان ها را تقویت کنیم و این کار را از طریق تشکیل شوراهای مخصوص آن انجام دادیم و آیت الله سیستانی هم از این موضوع تمجید کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به زندگی بسیار ساده برخی علمای اسلام در طول تاریخ، اظهار داشت: خارج شدن روحانیت از ذی طلبگی به معنای سلب اعتماد مردم از روحانیون و در واقع به معنای سقوط روحانیت است، البته ما می دانیم که وضعیت معیشتی امروز طلاب و روحانیان ما بسیار سخت است و درآمد بسیار اندکی دارند، اما در عین حال همان عده اندکی هم که زندگی های آنچنانی دارند ضربه خود را به اسلام و روحانیت می زنند.

وی افزود: ادای امانت مورد پنجم در سفارش امام صادق(ع) به شیعیانش بود، سپس امام(ع) فرمودند که این توصیه ها همان توصیه هایی است که پیامبر اسلام(ص) به مسلمانان داشتند، بعد از آن فرمودند «اگر کسی چنین ویژگی هایی را داشته باشد و مردم بگویند او پیرو مکتب امام صادق(ع)  و تربیت یافته مکتب اوست من بسیار خوشحال می شوم، اما اگر خلاف این باشد و فردی که منتسب به مکتب من است و کارهای خلاف انجام دهد آن وقت مردم ننگ و عار آن فرد را به من هم نسبت می دهند و من متأثر از آن خواهم شد» .

آیت الله مقتدایی ابراز داشت: رفتار روحانیت در جامعه باید به گونه ای باشد که رضایت امام زمان(عج) را داشته باشند چرا که لباس روحانیت لباس سربازی امام زمان(عج) است و روحانیان امروز منتسب به امام زمان(عج) هستند و لازم است تا رفتارشان به گونه ای باشد که زینت دین اسلام و سبب خوشحالی امام زمان(عج) باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: روحانیان وظیفه دارند تا جلسات مختلف دینی را در مساجد برگزار کنند تا از این طریق دین اسلام و تشیع را گسترش دهند و احادیث و مکتب امام صادق(ع) را به مردم منتقل کنند تا رضایت امام صادق(ع) و امام زمان(عج) را جلب کنند، وظیفه روحانیان تنها اقامه نماز جماعت در مساجد نیست بلکه باید از هر فرصتی برای هدایت مردم استفاده کنند.

وی بیان داشت: متأسفانه گاهی مشاهده می شود که برخی روحانیان نسبت به حضور فعال در مساجد آن شور و شوق لازم را ندارند و این برای روحانیت بسیار مضر است و آن ها را از وظیفه اصلی خود دور می کند، لازم است تا روحانیان مساجد رفتار مناسب و اخلاق خوش با نمازگزاران و مردم داشته بباشد و بدانند این رفتار و احساس نزدیکی مردم به روحانیت بسیار در جلب مردم و علاقه آن ها به دین اسلام مؤثر است، علمای مشهور و عالی تشیع در طول تاریخ همواره رفتار خوشی با مردم و کودکان داشتند و این تأثیرات بسیار دیده شده است.

آیت الله مقتدایی اظهار داشت: روحانیت امروز احتیاج به تقویت دارد، امروز در شبکه های مجازی بسیار تبلیغ می کنند تا شأن روحانیت را پایین بیاورند و از کوچکترین فرصت و تصویر یا سخنی برای این منظور خود مضایقه نمی کنند، همچنین دشمن می خواهد بین مردم و روحانیت جدایی بیندازد، امام(ره) فرمودند اسلام منهای روحانیت به معنای هیچ است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از مسؤولان آمریکا اخیراً گفته که ما برای تغییر نظام جمهوری اسلامی نیاز به نیروی نظامی نداریم و از داخل خود ایران می توانیم این کار را انجام بدهیم، بنابراین امروز ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت در دستور کار دشمنان نظام جمهوری اسلامی قرار دارد.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی از ابتدا تا امروز همواره مورد حمله و طرح های خائنانه دشمنان برای سقوط آن بوده است و امروز هنوز نظام بسیار مقتدر تر شده است و این موضوع دلیل بر حق بودن این نظام و مورد حمایت بودن آن از سوی پروردگار است، در 8 سال جنگ تحمیلی ما یک وجب از خاک خود را به دشمن ندادیم و بعد از آن ترورها و تحریم ها هم جواب نداد، منتظر بودند تا امام(ره) از دنیا بروند تا به هدفشان برسند، اما مجلس خبرگان رهبری با بهترین انتخاب و برگزیدن شخصی که جامع همه صفات رهبری است امید دشمنان را ناامید کرد.

آیت الله مقتدایی افزود: تدبیر رهبر معظم انقلاب زبانزد خاص و عام است و سیاستمداران بزرگ جهان به این موضوع اذعان دارند، توصیه رهبر انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه های علمیه را باید جدی بگیریم و حوزه های علمیه را از نفوذ دشمنان حفظ کنیم، امروز ما احتیاج به وحدت داریم و روحانیان باید به شدت از اختلاف اجتناب کنند، چراکه ایجاد اختلاف در کشور صریح سخنان دشمنان و نقشه مهم آنهاست. /869/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات