۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۵۱۳۰۳۵
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

مشورت و هم‌اندیشی زمینه‌ساز موفقیت طرح‌ها و ارتقای بیلان کاری است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: هنگامی که طرح‌ها و پروژه‌ها بر اصل مشورت و مشاوره راه‌اندازی می‌شود احتمال موفقیت آنها بیشتر بوده و بیلان کاری موفق‌تری خواهند داشت.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم، با اشاره به اهمیت مشورت در دین مبین اسلام، اظهار کرد: یکی از ارزش‌هایی که در آموزه‌های قرآنی و روایی بر آن تأکید شده، موضوع مشورت و رایزنی با دیگران در امور فردی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: افکار و اندیشه‌های انسان‌ها مانند دو سیم مثبت و منفی هستند که به هنگام اتصال به یکدیگر جرقه‌ای از آن تولید می‌شود، یک سیم به خودی خود تولید نور نمی‌کند در حالی که برخورد دو سیم با بار الکتریسیته سبب ایجاد نور شده و فضای زندگی ما را نورانی و روشن می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: افکار و اندیشه‌های انسان‌ها نیز با برخورد با یکدیگر و با رایزنی و مشورت بارور می‌شوند و چه‌بسا در این مشاوره‌ها راه‌های درست زندگی و تصمیم‌های به‌جا و پخته‌ای فراروی آنها قرار گرفته و سرنوشت آنها را دگرگون می‌سازد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: امام علی(ع) در این زمینه می‌فرماید: «لا ظهیر کالمشاورة» و تأکید می‌کند هیچ پشتوانه‌ای به اهمیت مشورت با دیگران نیست.

وی ادامه داد: لغت شناسان در مورد واژه مشورت نوشته‌اند که این کلمه مشتق از «شربت العسل ای استخرجته من موضعه» است؛ یعنی عسل را از کندو بیرون کشیدن، گویی که مشورت شهد شیرینی است که از برخورد و تعامل اندیشه‌ها به دست می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: قرآن کریم در اهمیت مشورت و جایگاه آن در نظام ارزشی اسلام می‌فرماید: «وَأَمْرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ»؛ در حفظ امر دین و دنیای خود مشورت می‌کنند، «وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ»؛ ای پیامبر! با مسلمانان در امور اجتماعی مشورت کن و «فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَیهِمَا»؛ اگر آن دو پدر و مادر با رضایت یکدیگر و مشورت بخواهند کودک را زودتر از شیر بازگیرند گناهی بر آنها نیست.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میدان‌های مشورت از نگاه قرآن هم در مسائل فردی جاری بوده و هم موضوع خانواده، مسائل حکومتی و حاکمیتی و ارتباط بین رهبر و مردم را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: اصولاً یکی از مصادیق تعاون که قرآن فرموده «وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» همین موضوع رایزنی و مشورت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: هنگامی که فکرها و ایده‌ها و طرح‌ها و نگاه‌ها در کنار هم و باهم دیده شوند برکات آن چند برابر می‌شود و پروژه‌هایی که بر اصل مشورت و مشاوره راه‌اندازی می‌شود بیلان کاری موفق‌تری را خواهند داشت./9314/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات