۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۵۱۳۱۱۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

محکومیت گسترده جنایات رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی/ مخالفت حکومت عراق با استقلال کردستان

محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در جمعه خشم، مخالفت حکومت عراق با همه‌پرسی کردستان، تصویب قانون خانواده بحرین، افزایش نگرانی نهادهای دینی مصر نسبت به پدیده تروریسم از مهمترین اخبار هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: حمله رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و بستن درب اولین قبله مسلمانان مهمترین حادثه هفته گذشته در جهان اسلام است. در بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار منطقه را پیگیری خواهیم کرد:

محکومیت گسترده حمله رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی
هفته گذشته در فلسطین شاهد افزایش درگیری‌ها و شدیدترین سرکوب‌ها از سوی ماموران امنیتی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بودیم. نظامیان رژیم صهیونیستی با بستن درب مسجد‌الاقصی اجازه برگزاری نمازجمعه در این مسجد را ندادند. در واکنش به این اقدام چندین عملیات استشهادی در جمعه خشم علیه نظامیان اسرائیلی انجام شد که به کشته و زخمی‌شدن چندین نفر از نظامیان صهیونیستی منجر شد. اقدام رژیم صهیونیستی واکنش شدید علما، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی را در پی داشت.
آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان استمرار تجاوزهای صهیونیستی به مسجد الاقصی را لکه ننگی بر پیشانی مسلمانان توصیف کرد.
آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان سکوت در برابر ظلم و ستم علیه ملت و مقدسات فلسطین را غیرجایز توصیف کرد.
حجت الاسلام شیخ حسن عبدالله مسؤول فرهنگی جنبش امل لبنان در دیدار جمعی از علمای فلسطین گفت: آنچه در فلسطین می گذرد، یک گام اساسی برای یهودی سازی کامل و از بین بردن هویت عربی و اسلامی و مسیحی این سرزمین است.
حجت الاسلام سید علی عبداللطیف فضل الله رییس تجمع الفکر العاملی لبنان سکوت حاکمان عرب را نشان دهنده همدستی با رژیم صهیونیستی و توطئه چینی علیه فلسطین توصیف کرد.
شیخ عکرمه صبری خطیب مسجدالاقصی از مواضع کشورهای عربی در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی علیه این مسجد ابراز تأسف کرد.
شیخ عبداللطیف دریان مفتی لبنان تحرک فوری حاکمان کشورهای عربی و اسلامی برای شکست محاصره ظالمانه مسجد الاقصی را خواستار شد.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت از محکومیت صورت گرفته علیه عملیات شهادت طلبانه قدس ابراز تاسف کرد.
شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان از تجاوز به مسجد الاقصی به معنای توهین به کرامت عربی و اسلامی یاد کرد.
شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان، جنگ با تکفیری ها در لبنان را به معنای دفاع از مسجد الاقصی عنوان کرد.
شیخ عبدالغنی شمس‌الدین رییس مجمع العلمای مالزی آمریکا را عامل تداوم رفتارهای وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها، بستن مسجدالاقصی و کشتار مردم بیگناه فلسطین دانست.
علمای شیعه و سنی لبنان در پیامی از مسلمانان و علما خواستند بدون توجه به همدستی حاکمان برخی کشورهای اسلامی با صهیونیستها به حمایت از مسجد الاقصی بپردازند.
حجت الاسلام شیخ علی بحسون نماینده حضرت آیت الله بشیر نجفی در لبنان اقدامات صهیونیست ها علیه مسجد الاقصی و بستن این مسجد را به شدت محکوم کرد.
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس مجمع علمای صور لبنان تأکید کرد که دوران پیروزی بر دشمن صهیونیستی تا آزادی قدس و مسجد الاقصی ادامه خواهد یافت.
حجت الاسلام شیخ علی الخطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ملت فلسطین هیچگاه مسجد الاقصی را رها نکرده و با وجود همه تهدیدها و اقدامات پست دشمن به حمایت از مسجد پرداخته و در این راه به شهادت می رسند.
حجت الاسلام شیخ احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت گفت: تاریخ رژیم صهیونیستی مملو از تجاوز و اشغالگری و جنگ و تروریسم است.

ابراهیم حبیب یکی از پژوهشگران سیاسی فلسطین از سکوت کشورهای عربی در قبال تجاوزهای صهیونیستی در مسجد الاقصی انتقاد کرد.
خالد مشعل رییس سابق حماس در سخنانی به مناسبت یکمین سال کودتای نافرجام ترکیه، تصریح کرد که مسجد الاقصی در برابر خطری بزرگ قرار دارد. وی ملت و رهبران ترکیه را به حمایت همه جانبه از مساله فلسطین، مسجد الاقصی و دیگر مسائل و قضایای امت اسلامی فراخواند.
اسماعیل هنیه ربیس دفتر سیاسی حماس در واکنش به جنایات اخیر صهیونیستی در مسجدالاقصی، مبارزه در راه این مسجد را «نبرد هویت» خواند.
رامی الحمدلله نخست‌وزیر دولت توافق ملی فلسطین اعلام کرد قدس و مسجدالاقصی شاهد تعرض‌های گسترده با هدف تغییر وضعیت کنونی در آن است.
جیهان الفوزی نویسنده مصری گفت: آنچه که رژیم صهیونیستی طی سال‌های متوالی انجام می‌دهد؛ طرحی سازمان‌یافته و روشمند برای تقسیم مسجدالاقصی است.
وزارت خارجه فلسطین در بیانیه ای از کشورهای عربی - اسلامی و جامعه جهانی خواست تا در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی مواضع قوی تری اتخاذ کنند.
جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای درباره اقدامات رژیم اشغالگر صهیونیستی در مسجدالاقصی خاطر نشان کردند که گروه‌های جهادی دست از مقاومت بر نخواهند داشت.
اتحادیه علمای شام با محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی، تحرک فوری جامعه جهانی را خواستار شد.
تجمع علمای جبل عامل لبنان، عملیات شهادت طلبانه در قدس را پیامی به اعراب خائن و همپیمان رژیم صهیونیستی خواند.
حزب الله لبنان مراتب افتخار خود را به عملیات شهادت طلبانه جوانان فلسطینی در قدس اعلام کرد.
جنبش امل و جبهه العمل اسلامی لبنان نیز بستن مسجد الاقصی و ممنوعیت اذان و نماز را اقدامی خطرناک و بی سابقه توصیف و تاکید کردند: بازرسی محتویات مسجد و پاره کردن برخی پرونده های مرتبط با شهر قدس با هدف از بین بردن مدارکی است که هویت و وابستگی و اصالت ملت فلسطین و خانواده های ساکن قدس شریف را ثابت می کند.
ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین با محکومیت حمله به مردم فلسطین از دولت عربستان سعودی و بحرین به دلیل تلاش برای عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی ابراز تاسف کرد.
دولت اندونزی اقدام رژیم صهیونیستی در بستن مسجد الاقصی و ممانعت از برگزاری نماز از سوی مسلمانان در این مسجد را محکوم کرد.
الازهر مصر ضمن هشدار درباره عواقب خطرناک تعرض صهیونیست ها به مسجد الاقصی، خواستار اقدام عربی و بین المللی به منظور نجات بیت المقدس شد.
دیده‌بان اسلام هراسی وابسته به دارالافتای مصر نسبت به تعرض رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و تیراندازی به سمت مردم به شدت انتقاد کرد.

عراق: مخالفت با همه‌پرسی کردستان
حضرت آیت الله نجفی از مراجع تقلید عراق در دیدار با هیأتی از مسؤولان استرالیایی تاکید کرد که ملت عراق بدون هیچ ترسی با شجاعت و فداکاری در برابر فتنهگرانی که پس از اشغال برخی از اراضی عراق به دست جریان تروریستی داعش درپی ضربه زدن به وحدت ملی عراق بودند، ایستادند.
آیت الله یعقوبی از مراجع تقلید نجف اشرف با هشدار نسبت به نفوذ در بدنه تصمیم‌گیری کشور خاطرنشان کرد: مردم عراق باید نسبت به نفوذ فتنه گران و دسیسههای دشمنان جهت تقسیم این کشور هوشیار باشند.
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در دیدار با نائب رییس بسیج مردمی بر آزادسازی سایر اراضی اشغالی از چنگال داعش تاکید کرد.
خالد الملا رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق با اشاره به برگزاری همایش اربیل و بغداد از سوی برخی از بزرگان اهل سنت خاطرنشان کرد: حضور برخی از خائنان و متهمان قضایی در همایشهای اهل سنت به معنی نادیده گرفتن خون شهداست.
شیخ محمد نوری العیساوی نایب رییس شورای علمای پیوند محمدی عراق نیز در همین راستا تاکید کرد که جامعه سیاسی عراق کنفرانس‌های اربیل و بغداد را به رسمیت نخواهد شناخت.
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف با اشاره به مساله استقلال کردستان خاطرنشان کرد که استقلال اقلیم کردستان به نفع کردها نیست و اگر بسیج مردمی نبود این منطقه در اختیار داعش قرار می گرفت.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در سخنانی همسو با قبانچی، تصمیم کردها برای برگزاری همه پرسی را خلاف قانون اساسی توصیف کرد.
مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق خواستار مقابله با افراط گرایی و حل مشکلات اقتصادی و انسانی در عراق شد.
یک منبع محلی در استان نینوای عراق گفت: مفتی گروه تروریستی داعش از عناصر خارجی خود موسوم به «مهاجرین» خواست تا به «سرزمین موعود» در مصر و فلسطین عزیمت کنند.

بحرین: تصویب قانون یکپارچه خانواده در سایه مخالفت علما
با وجود مخالفت شدید علما و مراجع دینی، رژیم آل‌خلیفه قانون یکپارچه خانواده را در این کشور تصویب کرد. مطابق با این قانون اظهار نظر پیرامون مسائل مربوط به طلاق و یا نکاح و سایر احکام مرتبط با حقوق خانواده در اختیار پارلمان بحرین قرار خواهد گرفت.
حجت الاسلام سید عباس شبر رییس بخش آزادی های دینی سازمان صلح دموکراسی و حقوق بشر بحرین تأکید کرد که قانون تروریسم به ابزاری علیه معارضان مبدل شده است.
یوسف المحافظه رییس سازمان صلح دموکراسی و حقوق بشر بحرین در گفت وگو با پایگاه خبری اللؤلؤه با انتقاد از عملکرد سازمان ملی حقوق بشر این کشور گفت: این سازمان به ابزاری در دست مقامات آل خلیفه مبدل شده است و با تبرئه جنایت های نظام و ترورهای صورت گرفته، عملا از عرصه در زمینه حقوق بشر کنار رفته است.
حجت الاسلام شیخ میثم سلمان مسؤول بخش آزادی های دینی دیده بان حقوق بشر بحرین در مطلبی که در پایگاه اجتماعی توییتر منتشر شد، نوشت: اقدام دولت در گرفتن اعتراف اجباری از زندانیان فعال در عرصه حقوق بشر بر اساس شکنجه نشان دهنده ناتوانی و ورشکستگی دولت است.

مصر: هشدار دارالافتا نسبت به گسترش تروریسم
محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر با اشاره به ویژگی مبلّغ دین تاکید کرد که مبلغان باید از ثروت‌اندوزی در عرصه تبلیغ چشم پوشی کنند.
محمد محرضاوی رییس دانشگاه الازهر مصر دوری از قرآن کریم و سنت نبوی را عامل اصلی گسترش اندیشه افراطی و تروریسم در جهان دانست.
محیی‌الدین العفیفی دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر تاکید کرد که الازهر مصر همواره در خط مقدم مبارزه فکری با اندیشه‌های افراطی و فتواهای گمراه کننده بوده است.
دارالافتای مصر با انتقاد از فتوای مفتیان داعش مبنی بر حضور عناصر وابسته به این گروهک در فلسطین تاکید کرد که مفتیان داعشی علوم شرعی را تحریف کرده‌اند.

یمن: محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد سازمان ملل متحد با چشم بستن به روی حقایق دردناک ملت در جنایت سعودی‌ها مشارکت دارد.
هندوستان: تعداد زیادی از علما و جوانان شیعه هند با شرکت در راهپیمایی، اقدامات جنایتکاران و وحشیانه وهابیان را محکوم کردند.
انگلستان: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد اکثر مردم انگلیس خواستار توقف فروش تسلیحات این کشور به عربستان سعودی هستند./981/ب952/ر

ارسال نظرات