۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۱۳۳۴۴
با وجود کشتار غیرنظامیان یمنی از سوی آل‌سعود؛

انگلیس به فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی ادامه می‌دهد

یک روزنامه انگلیسی گزارش داد با وجود خواست برخی نمایندگان و گروه‌های مخالف جنگ برای توقف فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان سعودی، دولت انگلیس باز هم صدها میلیون پوند تسلیحات و تجهیزات نظامی به رژیم سعودی فروخته است.
یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، دولت بریتانیا فروش صدها میلیون پوند تسلیحات نظامی به عربستان سعودی بعد از حمله سعودی‌ها به مراسم ختمی که شمار زیادی از غیرنظامیان یمنی را کشته بود، تایید کرد.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت، حمله هوایی 8 اکتبر 2016 به مراسم ختمی در پایتخت یمن 140 نفر را کشت و صدها نفر دیگر را مجروح کرد که یکی از خونین‌ترین حملات عربستان طی دو سال گذشته علیه غیرنظامیان یمنی بود.

در آن زمان نمایندگان پارلمان بریتانیا و مخالفان جنگ در این کشور خواستار تحقیقات موشکافانه درباره صادرات تسلیحات به عربستان شدند اما همچنان عربستان سعودی مهم‌ترین مشتری تسلیحات انگلیسی باقی مانده است.

بعد از این حمله عربستان، لیام فاکس وزیر تجارت بریتانیا به دلیل فشار گروه‌های حقوق بشری امضای مجوز صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را تعلیق کرد.

اما اطلاعات و مدارکی به دست روزنامه گاردین رسیده است که نشان می‌دهد بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به وزیر تجارت توصیه کرده صادرات تسلیحات به عربستان باید ادامه‌دار باشد و مدعی شده است هیچ خطری برای استفاده تسلیحات بریتانیایی و استفاده به شکلی که ناقض قوانین بین‌المللی باشد، وجود ندارد.

بعد از آن حمله وسیع سعودی‌ها به غیرنظامیان یمنی، دولت انگلیس بار دیگر صادرات صدها میلیون پوند هواپیمای نظامی به نیروی هوایی عربستان و میلیون‌ها پوند موشک را به پادشاهی سعودی تایید کرد. 

چند هفته پیش هم دادگاه عالی بریتانیا حکم داد که فروش تسلیحات نظامی به عربستان نقض قوانین تسلیحاتی نیست و اجازه ادامه فروش سلاح به عربستان را داد.

مخالفان جنگ در بریتانیا می‌گویند حمله سعودی‌ها به مراسم ختم در یمن که صدها نفر را کشت و صدها نفر دیگر را مجروح کرد، می‌بایست پایانی برای حمایت سیاسی و نظامی از عربستان سعودی باشد ولی دولت انگلیس به این حمایت‌ها ادامه داد و تسلیحات و تجهیزات بیشتری به رژیم آل سعود فروخت./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات