۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۱۳۶۵۸
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

دین نظام قانونمند همه هستی است

آیت الله ممدوحی با بیان اینکه آخرت، متن دنیا و دنیا متن آخرت است و نمی توان صرفا یکی را انتخاب کرد و دیگری را کنار زد، گفت: دین نه فقط برای دنیا بلکه نظام قانونمند همه هستی است؛ زیرا دنیا و آخرت مکمل یکدیگر هستند.
آیت الله ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در سلسله مباحث در محضر اندیشمندان که با عنوان حکمت حکومت فقیه در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، گفت: مطابق آیات قرآن کریم دین نه فقط برای دنیا بلکه نظام قانونمند همه هستی است و دنیا و آخرت مکمل یکدیگر هستند از این رو سرپیچی از قواعد دینی به سرانجام سرپیچی از قواعد طبیعی دنیا می انجامد.

وی با بیان اینکه آخرت، متن دنیا و دنیا متن آخرت است و نمی توان صرفا یکی را انتخاب کرد و دیگری را کنار زد، اظهار کرد: امیرمؤمنان علی(ع) نیز در نهج البلاغه می فرمایند «هیچ کس دین را به خاطر دنیا ترک نکرد مگر آنکه در همین دنیا بابی برای ضرر او باز شد».

آیت الله ممدوحی  یادآور شد: نظام دقیق عالم بر اساس دقیق ترین حقایق ریاضی است  و کوچکترین تخلف از این قواعد در همه این نظام اثرگذار است؛ اصولا در دنیا ما چیزی به نام اتفاق نداریم بلکه همه چیز برحسب دقیق ترین محاسبات است از همین رو این دنیای دقیق، قانون شکنی و عربده کشی لامذهب ها را بر نمی تابد.

  وی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که در آن به پیوند و وابستگی میان دنیا و آخرت تصریح شده است، افزود: دنیاداران اگر بدانند در خطر افتادن دین، موجب آسیب دیدن دنیایشان می شود رویکردشان تغییر خواهد کرد.

دنیا همه عالم نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با اشاره به اینکه سخت شدن زندگی به دلیل ناسازگاری با خدا و قواعد عالم است، خاطرنشان کرد: دنیا در پناه آخرت برای انسان محفوظ است نه منفک از آن؛ نمی شود انسان در کشتی یا هواپیما نشسته باشد و با کشتی ران یا خلبان در بیفتد. از سوی دیگر، دنیا همه عالم نیست و مرگ از عوارض بدن است نه عوارض انسان؛ در اثر  مرگ، انسان صرفا از این دنیا به دنیایی دیگر منتقل می شود.

همه علوم، دینی هستند

وی تصریح کرد: طبق نظر علامه طباطبایی، همه علوم اعم از دینی و غیردینی به هم مرتبط و درواقع دینی هستند خواه فیزیک و شیمی باشد یا فقه و اصول؛ چرا که آنچه از آثار وجود است، دین است مربوط به خداوند است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: دانشمندان علوم تجربی شاید بتوانند پس از تحقیق و بررسی ترکیبات یک ماده یا نحوه رخ دادن یک پدیده را تشخیص دهند اما هرگز نمی توانند نحوه اثر عناصر یا عوامل بریکدیگر را تبیین کنند.

آیت الله ممدوحی  با تأکید براینکه علم در هر شاخه و موضوعی، علم دین است، افزود: اینگونه نیست که دین مال زمانی بوده که به خاطر عدم پیشرفت علم، مردم علت وقایع و پدیده ها را نمی دانستند و امروز که این علل روشن شده، نیازی به دین نباشد./930/پ۲۰۱/ب۱

 

ارسال نظرات