۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۵۱۴۵۳۵
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

نماز پیروزی ده‌هزار نفری در مسجدالاقصی/ دفاع تمام‌قد علمای اهل سنت از حزب‌الله

پس از مقاومت و ایستادگی جوانان فلسطینی رژیم صهیونیستی سرانجام مجبور به عقب نشینی و بازگشایی مسجد الاقصی شد.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: در بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» به بررسی سرخط مهمترین اخبار منطقه می‌پردازیم. پایان محاصره مسجدالاقصی و حضور ده‌ها هزار نفر در مسجدالاقصی برای برپایی نماز جمعه مهمترین خبر هفته گذشته بود. در ادامه مهمترین اخبار را با یکدیگر مرور خواهیم کرد:

برپایی نماز پیروزی در مسجد الاقصی
در پی افزایش عملیات استشهادی در فلسطین، کابینه رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته تا اقدامات دیگری از جمله نصب دوربین های نظارتی را جایگزین گیت های الکترونیکی کند. حمله گسترده به مردم،
در پی اقدامات جنایتکارانه اسرائیل در قدس اشغالی، مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق، اتخاذ مواضعی فراتر از محکومیت و تقبیح تجاوزهای اخیر علیه مسجد الاقصی را خواستار شد.
شیخ عبدالله کتمتو عالم اهل سنت فلسطین با اشاره به خیانت عربستان در عادی سازی روابط با اسرائیل تاکیدکرد که علما در حمایت از مساله فلسطین باید به پا خیزند.
شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان تأکید کرد که هتک حرمت مسجد الاقصی مقدمه تجاوز به کلیسای قیامت به شمار می آید.
شیخ سعید قاسم رییس شورای اسلامی فلسطین در لبنان در دیدار با شخصیت های دینی منطقه حاصبیا گفت: مسجد الاقصی و قدس و فلسطین در مرحله خطرناکی قرار داشته و فلسطینیان با خطر یهودی سازی مواجه هستند.
شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان تأکید کرد که جوانان فلسطینی بر دشمن صهیونیستی و اعراب خاموش پیروز شدند.
احمد طیب شیخ الازهر مصر نیز دعوت سفر به فلسطین را با هدف مشروعیت زدایی از اسرائیل نپذیرفت.
ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی در نشست خبری بررسی اتفاقات اخیر در مسجدالاقصی گفت: رژیم صهیونیستی درپی یهودیسازی فلسطین به ویژه قدس است.
عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر شامگاه دوشنبه نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز در شهر قدس هشدار داد و خواستار توقف درگیری ها در این شهر شد
محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه تاکید کرد که این تشکیلات هماهنگی امنیتی را با رژیم صهیونیستی متوقف کرده است. در مقابل اما رژیم صهیونیستی مدعی شد که این همکاری‌ها همچنان به قوت خود باقی است.
رجب طیب اردوعان رییس‌جمهور ترکیه در سخنانی ضمن تاکید بر لزوم حل شدن بحران میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت که کشورش درباره مسائل موجود در مسجد الاقصی ساکت نخواهد ماند.
ابراهیم نجم دبیرکل هیأت جهانی فتوا نسبت به تبعات حمله رژیم صهیونیستی به نمازگزاران مسجدالاقصی هشدار داد.
علمای دینی فلسطینی با تشکیل جلسه‌ای در خصوص تعرض‌های اخیر رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی تأکید کردند، کمیته‌ای از وزارت اوقاف مأمور ارائه گزارش از داخل و خارج مسجدالاقصی شد.
هیات علمای ارشد الازهر مصر خاطر نشان کرد که تمامی اقدامات و تدابیر رژیم صهیونیستی در قدس و مسجد الاقصی شرعا و قانونا و با توجه به تمامی اصول و موازین انسانی باطل و مردود است.
وزارت امور خارجه پاکستان با انتقاد شدید از اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی گفت: ظلم و ستم علیه مردم بی‌دفاع فلسطین و بی‌حرمتی به اماکن مقدسه برای اسلام‌آباد غیر قابل تحمل است.
اتحادیه عرب در واکنش به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی در قدس و مسجدالاقصی، تأکید کرد که قدس خط قرمز است و رژیم صهیونیستی با آتش بازی می‌کند.
صدها تن از مردم فلسطین در اعتراض به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مسجدالاقصی نماز مغرب را در اطراف ورودی باب الاسباط مسجدالاقصی اقامه کردند.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که نیروهای این رژیم یک نماینده و وزیر حماس در دولت فلسطین و نیز دو عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین را بازداشت کردند.
را بازداشت کردند.
جریان الوفاء اسلامی بحرین، مقاومت در برابر صهیونیستها و حاکمان عربی مزدور را خواستار شد.
جریان العمل اسلامی بحرین، آمریکا را مسؤول جنایت علیه شهروندان در عربستان و بحرین عنوان کرد.
صدها تن از فعالان سیاسی و مدنی و مردم عادی کویت با تجمع در مقابل سفارت فلسطین با مردم این کشور اعلام همبستگی و هتک حرمت مسجد الاقصی را محکوم کردند.
وزارت خارجه الجزایر خواستار تحرک فوری جامعه بین الملل برای حمایت از ملت فلسطین و مقدسات آن در اراضی اشغالی شد.
شیخ عبدالعزیز آل شیخ مفتی عربستان با حضور در یکی از شبکههای تلویزیونی محلی با اشاره به درگیریهای چند روز اخیر در مسجد الاقصی میان نمازگزاران فلسطینی و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی گفت: یهودیان بر مسجد الاقصی سلطه پیدا کردهاند بنابراین قیام علیه یهودیان به معنای خودکشی است. مبارزه با رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی جایز نیست.
پاپ فرانسیس خواستار مذاکره و اعتدال در حین خشونت‌های صورت گرفته اخیر در قدس اشغالی شد.
نیکلای ملادینوف نماینده ویژه سازمان ملل در خاورمیانه هشدار داد که بحران بر سر اقدامات امنیتی جدید در مسجدالاقصی باید هرچه سریعتر رفع شود.
همزمان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" با محکوم کردن تصمیم دادگاه اتحادیه اروپا در قراردادن مجدد نام این جنبش در فهرست گروه‌های تروریستی، چنین تصمیمی را "تعجب آور و نامفهوم" دانست.
سرانجام با وجود آنکه رژیم صهیونیستی جمعه گذشته تسلیم اراده و مبارزه فلسطینی‌ها شده و تمام موانع امنیتی در اطراف مسجدالاقصی را برچید و نمازگزاران فلسطینی امروز پس از دو هفته نماز جمعه خود را در داخل این مسجد اقامه کردند؛ اما این رژیم به مردان زیر 50 سال و فلسطینی‌های اراضی اشغالی 1948 اجازه ورود به بخش قدیمی قدس و مسجدالاقصی را نداد. بر اساس گزارش اوقاف اسلامی فلسطین، 10 هزار فلسطینی نماز جمعه این هفته را که به نحوی نماز پیروزی اراده بر ظلم و ستم بود ، در مسجدالاقصی اقامه کردند.

عراق: تاکید بر ترویج علوم دینی
آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید عراق در دیدار با طلاب هندی و پاکستانی مقیم نجف اشرف گفت: طلاب علوم دینی نباید در تحصیل و نشر احکام اسلامی سهل انگاری کنند.
آیت الله بشیر النجفی از مراجع تقلید نجف اشرف در دیدار با معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران خواستار افزایش روابط و تعامل این کشور با عراق شد.
حجت الاسلام عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در کربلا خواستار افزایش توجه به قرآن در جوامع اسلامی به ویژه شهرهای مذهبی شد.
حجت الاسلام محمد صادق کرباسی از علمای عراق با انتقاد از حمله برخی گروه ها به بسیج مردمی و حزب الله گفت: آینده از آن بسیج مردمی و حزب الله لبنان و سپاه پاسداران ایران و انصارالله یمن است و از این رو ما با نام‌گذاری این گروه ها به نام شبه نظامی مخالفیم.
عمار الحکیم از سمت خود به عنوان رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق استعفا کرد و یک حزب سیاسی جدید تشکیل داد.
حجت الاسلام شیخ همام حمودی معاون اول رییس پارلمان عراق در دیدار با عبدالقادر الالوسی رییس شورای علمای الرباط المحمدی با اشاره به اولویت‎های این کشور در دوران پساداعش گفت: سازمان‎های اوقاف اهل تسنن و شیعه عراق باید سخنرانان را ملزم کنند که در مسیر وحدت ملی و صلح اجتماعی قدم بردارند.

لبنان: حمایت علما از حزب‌الله
آیت الله قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، نیروهای مقاومت اسلامی را مایه افتخار همه افراد شریف جهان توصیف کرد.
حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان، آزادی جرود عرسال از لوث تروریست ها را وظیفه ای ملی خواند.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت، حزب الله و دبیرکل آن را شایسته تقدیر و احترام و ستایش توصیف کرد.

حجت الاسلام شیخ محمد یزبک رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان از نیروهای این حزب که در نبرد اخیر با تکفیری ها مجروح شدند، عیادت کرد.
شیخ خضر الکبش از روحانیان اهل تسنن لبنان عملکرد اتحادیه علمای مسلمان به ریاست قرضاوی را فتنه آفرین توصیف کرد.
شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان تأکید کرد که دشمن صهیونیستی همواره با صخره مستحکم مقاومت مواجه می شود.
علمای شیعه و سنی لبنان  با اعلام حمایت از مقاومت و مواضع سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله تأکید کردند که مقاومت اسلامی به هیچ وجه جایگزین دولت نیست.

بحرین:مخالفت قانون یکپارچه خانواده با فقه جعفری
آیت الله غریفی از علمای ارشد شیعه بحرین ادعای حل مشکلات خانواده و بانوان بر اساس قانون یکپارچه خانواده را توهم توصیف کرد.
حجت الاسلام سید جعفر العلوی روحانی انقلابی بحرین با اشاره به تصویب قانون یکپارچه خانواده از سوی رژیم آل‌خلیفه تاکید کرد که این قانون با فقه جعفری به صراحت در تعارض است.
محمد صفا دبیرکل مرکز قربانیان شکنجه الخیام در پایگاه اجتماعی توییتر نوشت: جنایت ها و اقدامات سرکوبگرانه دولت بحرین علیه مدافعان حقوق بشر از رژیم صهیونیستی نیز فراتر رفته است.
راشد الراشد از فعالان سیاسی بحرین با اشاره به تاریخ ورود آلخلیفه به این کشور گفت: آلخلیفه درپی نابودی تاریخ و هویت بحرین است.
ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین تأکید کرد که آل خلیفه با اعتراف گیری بر اساس شکنجه به سلب تابعیت شهروندان می پردازد.
سازمان‌های حقوق بشر بحرین خواستار تعلیق عضویت عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به دلیل اعدام شیعیان در این کشور شدند.

مصر: مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی
دارالافتای مصر با اشاره به از سرگیری فعالیت القاعده تاکید کرد که این سازمان درصدد معرفی مجدد خود به عنوان «جنبش جهانی جهاد» است.
اوقاف مصر با فرا رسیدن ایام حج از انتشار کتابی با عنوان «کتاب الحج و العمره» با هدف آشنایی حجاج بیت‌الله الحرام با مناسک حج خبر داد.
یوسف عامر سرپرست مرکز جهانی فتوای الکترونیکی الازهر وظیفه این سازمان را مبارزه با خشونت و افراط گرایی برشمرد.


عربستان: مقامات قضایی عربستان علیه ۲۹ تن از اهالی «قطیف و الاحساء و مدینه منوره» حکم اعدام صادر کردند.

فرانسه: در ادامه بی‌حرمتی‌های رایج به اماکن مقدس مسلمانان در فرانسه، مسجدی در منطقه «ایزر» در شرق این کشور بار دیگر مورد هتک حرمت قرار گرفت./981/ب952/ر

ارسال نظرات