۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۵۱۴۷۱۳
مدرس سطوح عالی حکمت و عرفان اسلامی:

سید احمد کربلایی دنیاگریز واقعی بود

مدرس سطوح عالی حکمت و عرفان با بیان این که سید احمد کربلایی دقیق در اخلاص و توحید بود که به معنای واقعی کلمه دنیا گریزی داشت، گفت: او انسان موحد به معنای واقعی کلمه بود و ان شا الله همه ما از رهروان راه مردان بزرگ باشیم.
حجت الاسلام امینی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علی امینی نژاد، مدرس سطوح عالی حکمت و عرفان، امشب در مراسم بزرگداشت صد و پنجمین سالگرد رحلت حکیم و عارف بالله آیت الله سید احمد کربلایی در مسجد حوض لقمان، سید احمد کربلایی را از بزرگان جهان تشیع و ستارگان درخشان مکتب نجف دانست که در بسط معارف عرفانی نقش موثری داشت.

فنا فی الله هدف نهایی سلوک در مکتب عرفانی نجف است

وی با بیان این که فناء فی الله هدف نهایی سلوک در مکتب عرفانی نجف است و در این باره بحث های فراوانی قابل طرح است، تصریح کرد: بعد از بسط عرفان واره های وارداتی در کشور ما و بسیاری از کشور ها، تشنگی و عطش خاصی نسبت به دریافت معارف حقیقی عرفانی تا حد زیادی در مملکت اسلامی موج می زند.

مدرس سطوح عالی حکمت و عرفان با بیان این که امروز ترجمه برخی از این عرفان واره های نوظهور حتی به ده میلیون نشر در ایران اسلامی می رسد و این نشان می دهد که باید بستر را برای مسائل عرفانی فراهم و هموار کرد، افزود: هنگامی که این عرفان وارده های نوظهور وارد کشور شد عده ای از حوزه و دانشگاه به مقابله با آن پرداختند و در راستای مبارزه با این عرفان واره ها تلاش هایی کردند که این طرز از رفتار و برخورد آسیب ها و مشکلاتی را رقم زد.

حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد با انتقاد از تعاریف نادرست از عرفان حقیقی و کاذب یادآور شد: این ادبیات امروزی رائج در خصوص عرفان اسلامی گرچه کارایی و وجه صحتی دارد اما دچار آسیب هایی نیز هست.

باطن گرایی با محوریت خداوند متعال به معنای عرفان است

وی با بیان این که سه قسم عرفان کاذب، حقیقی و حقیقی ناب وجود دارد، اظهار کرد: گاهی عرفان را باطن گرایی می دانند و گفته می شود که معنویت گرایی باید در محور خداوند و در راستای سیر و سلوک و ریاضت باشد که اگر این باطن گرایی مورد تعریف با محوریت خداوند متعال باشد می توان از آن به عنوان عرفان یاد کرد.

مدرس سطوح عالی حکمت و عرفان با بیان این که البته شخصیت های برجسته ای همچون شیخ شهاب الدین سهروردی در عین این که باطن گرایی با محوریت خداوند و ریاضت و سلوک حاد الهی در زندگی دارند اما آنان را عارف ندانسته اند،  تصریح کرد: اینطور نیست که هر کس اهل معنویت باشد عارف تلقی شود اما عرفان فضای متفاوتی دارد.

اصل و اساس عرفان وصول به فنای حضرت حق است

حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد ادامه داد: در حقیقت آن راه، روش و اندیشه ای عرفان تلقی  می شود که به لحاظ سلوک به فناء فی الله، توحید عرفانی و وحدت شخصی وجود منتهی شود و به واقع شاید فهم معنای وحدت شخصی وجود  و رسیدن به عمق آن در هر دوره ای کار افراد انگشت شماری باشد و اصل و اساس عرفان وصول به فنای حضرت حق است.

عرفان حقیقی تبلور جوهره فنا و وحدت شخصی و مافوق معنویت هاست

وی با بیان این که امروزه بسیاری از آن چیزهایی که در بازار عرض می شود عرفان نیست و ورزش هایی برای تمرکز حواس، تناسب اندام و یا رفع بیماریهای جسمی و روحی و کاهش فشارهای زندگی نباید به عنوان راه عرفان تلقی شوند، بیان کرد: عرفان حقیقی آن عرفانی است که جوهره فنا و وحدت شخصی در آن وجود داشته باشد.

مدرس سطوح عالی حکمت و عرفان با بیان این که عرفان حقیقی در فضای عرفان بحث مافوق معنویت و اخلاقی بودن هاست، خاطر نشان کرد: حقیقت ناب عرفان در عرفان اسلامی محقق شده آنجا که تحت فرمایشات قرآن و نبی مکرم اسلام(ص) عرفان تبیین شده و در ادامه این عرفان حقیقی ناب در دامن ائمه اطهار شکل گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد ادامه داد: این عرفان اسلامی حقیقی ناب از زمان اهل بیت و ائمه اطهار همچون حضرت سلمان تا به فضای نجف که مکتب سترگ برای ارائه معرفت برتر شکل گرفته وجود داشته است.

هدف در عرفان حقیقی تقویت نفس و حال خوش روحی و معنوی نیست

وی با بیان این که در عرفان حقیقی و ناب هدف تقویت نفس، یافتن قدرت ها، کشف و مکاشفات و یا حتی یافتن حال خوش روحی معنوی نیست بلکه هدف خداوند متعال است، گفت: بنا به تعبیر امام راحل(ره) حقیقت عرفان حالات خوش معنوی نیست بلکه هدف متعالی خداوند است و در ظرائف سلوکی این مسائل رهزنی های عجیب ایجاد می کند.

مدرس سطوح عالی حکمت و عرفان با بیان این که عرفایی که همیشه با عقل و منطقه دعوا و مجادله داشتند، فلسفه صدر المتالهین را مقدمه فهم عرفان قرار دادند چراکه این منبع عظیم قوت های لازم را به دنبال می آورد، تصریح کرد: متاسفانه عده ای دچار برداشت های نادرست از عرفان شده اند که باید پختگی های لازم در این خصوص ایجاد شود.

مرتبه برتر در عرفان رسیدن به مقام احدیت است

حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد ادامه داد: پیش از شکل گیری دانشی به عنوان عرفان نظری عبارت پردازی های عرفا عبارت پردازی های خلافی بوده و متاسفانه الان نیز کسانی که فنا را مطرح می کنند استشهادشان به کلمات پیش از ایشان است که هنوز پختگی را پیدا نکرده و لذا به تدریج قدرت فهم شریعت در کنار کشفیات روشن شده است.

وی با بیان این که در فضای عرفانی حداکثر مقامی که برای انسان مشخص شده رسیدن به مقام احدیت است، خاطر نشان کرد: در مکتب نجف در کلمات سید احمد کربلایی رسیدن به مقام احدیت آخرین مرحله سیر بشریت است و مراتب تعینات حقی را صراحتا تبییین می کند که عملا در کلام دیگری به اینصورت نیامده است.

سید احمد کربلایی دقیق در اخلاص و توحید و دنیاگریز واقعی بود

مدرس سطوح عالی حکمت و عرفان با بیان این که سید احمد کربلایی دقیق در اخلاص و توحید بود که به معنای واقعی کلمه دنیا گریزی داشت، گفت: او انسان موحد به معنای واقعی کلمه بود و ان شا الله همه ما از رهروان راه مردان بزرگ باشیم./864/پ۲۰۱/ب۱

 

ارسال نظرات