۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۱۴۸۱۳
حجت‌الاسلام کشوری تببین کرد؛

ساختار مفهوم استراتژی صنعت از نگاه الگوی پیشرفت اسلامی

استراتژی‌های صنعتی قبل از اینکه به مرحله محاسبات و پیشنهاد و راهبرد برسند، یک سلسله مفاهیم از جمله مفهومی به نام مالکیت، مفاهیم مدیریتی، مفاهیم حوزه انسانی و نوع نگاه آنها به انسان را پیش فرض می گیرند.
حجت الاسلام علی کشوری- دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی کشوری در جلسه ای به تبیین ساختار مفهوم استراتژی صنعت از نگاه الگوی پیشرفت اسلامی پرداخت که متن آن در زیر تقدیم خوانندگان می شود.

دومین سرفصلی که ما در مجموعه مباحثات حول صنعت خدمت دوستان ارائه خواهیم کرد این است که نظام مفاهیم مطرح در صنعت را مورد بحث قرار خواهیم داد.

استراتژی‌های صنعتی قبل از اینکه به مرحله محاسبات و پیشنهاد و راهبرد برسند، یک سلسله مفاهیم از جمله مفهومی به نام مالکیت، مفاهیم مدیریتی، مفاهیم حوزه انسانی و نوع نگاه آنها به انسان را پیش فرض می گیرند.

هنگام ورود به یک مبحث باید سؤالات نظام مند طرح کنیم

به عنوان مثال وقتی وارد بخش تولید می‌شویم اولین سؤال این است که عوامل تلفیق تولید چیست؟ چه عواملی را با همدیگر تلفیق کنیم تا تولید اتفاق بیافتد؟ این سؤال اول است. یا منابع تولیدی چند چیز هستند؟ مثلاً منابع طبیعی جزء عوامل تلفیق تولید هستند، مثلاً اینکه چه معدنی در جامعه و کشور داریم؛ شرایط اجتماعی، جزء عوامل تلفیق تولید است، مثلاً اینکه در یک فرهنگی مانند جامعه ایران مردم نقش زن را ارتقاءیافته تلقی می‌کنند، یعنی نقش زن را ارتقا یافتۀ به تربیت یک انسان تلقی می‌کنند و مخالف هستند که نقش زن به نقش یک تولیدکننده صنعتی تبدیل شود. وقتی در یک جامعه‌ای فرهنگ به این شکل است زن جزء نیروی کار محسوب نمی‌شود. پس شرایط و روابط اجتماعی هم جزء عوامل تلفیق تولید است.

 یکی دیگر از عوامل تلفیق تولید مسائل مالی و پولی است؛ اینکه چه مقدار پول و مال تجمیع شده است جزء عوامل تلفیق تولید است. یا یکی دیگر از عوامل تلفیق تولید مسأله علم است؛ به میزانی که یک جامعه‌ بر علم و فن تسلط دارد، آن جامعه می‌تواند تولید را گسترش دهد.

پس جزء عوامل تولید، یک بخش روابط و منابع انسانی است، یک بخش آن علم و فن است، انسانی که علم و فن می‌داند. یعنی در تحلیل‌های موجود حیث نگاه کردن به انسان میزان نقش و میزان کارآمدی آنها در تولید است. یعنی تولید اصل است و انسان جزء منابع مؤثر بر تولید محسوب می‌شود.

ببینید تنزل پیدا می‌کند. مثلاً وقتی به سازمان‌ها و ادارات موجود می‌روید، یک دایره و یک بخش اداری وجود دارد به اسم مدیریت منابع انسانی. در اصل نگاه آنها به انسان این است که انسان منبع تولید است، آن را تنزل می‌دهند.

پس مفاهیمی وجود دارد که این مفاهیم باید بررسی شود؛ مثلاً یک مفهومی به نام مفهوم رقابت وجود دارد که در چهارمین مراسم رونمایی از محصولات الگوی پیشرفت اسلامی که در دانشگاه شریف که روز 26 اردیبهشت سال 1396 برگزار شد، در آنجا عرض کردم که مبنا قرار گرفتن مفهوم رقابت باعث گسترش اطلاعات اکونومیک انسان‌ها می‌شود و وقتی وعاء فکر انسان‌ها پر از اطلاعات اکونومیک شد، نمی‌توان از چنین انسانی انتظار تحلیل‌های الهی داشت، با مبنا قرار گرفتن اصل رقابت انسان سکولار، سکولارتر می‌شود./841/د۱۰۲/س

ارسال نظرات